Volební program KDU-ČSL je rozdělen na dvě části, první se jmenuje "Co chceme" a druhá "Co prosazujeme". Zvláštní oddíl je věnován dopravě, energetice, životnímu prostředí a lesům.
Křesťansko-demokratická unie - Česká strana lidová vychází z "principů, které vložilo do základů evropské civilizace křesťanství". Z nich odvozuje zásady a hodnoty, na nichž staví své politické postoje a program. Jsou to:
Pevný systém hodnot, úcta k životu, svoboda, odpovědnost, spravedlnost, solidarita.
Hovoří se zde o pocitu odpovědnosti vůči budoucím generacím, kdy veškeré úsilí "musí trvale směřovat k omezování ekologických a zdravotních rizik, které činnost lidí přináší, k šetrnému využívání přírodních zdrojů a k ochraně biosféry na celé planetě".
Chceme sociální tržní hospodářství - aby volný trh působil všude, kde je to možné a netržní mechanismy všude tam, kde je to nezbytné.
Účelné propojení příměstské a městské dopravy.
Hlavní železniční tratě by měly zůstat státní a privatizace místních tratí podpoří KDU-ČSL pouze tam, kde privátník dokáže s určitou finanční podporou státu nebo VÚSC dopravní cestu efektivně využít. Vodní dopravu podpoří tam, kde to bude s ohledem na přepravní potřeby a opodstatněné a ekologicky únosné.
Výstavbu sítě dálnic a čtyřproudých komunikací, jejich napojení na evropskou síť.
KDU-ČSL připraví návrhy na úpravy limitů pro vypouštění škodlivin a na jejich sladění s evropskými normami" se závaznou realizací v r.1998, bez možnosti hromadného udělování výjimek.
Dalším úkolem je zlepšení čistoty vodních toků. KDU- ČSL bude prosazovat přijetí nového "vodního zákona" a podporovat programy revitalizace říčních ekosystémů, výstavbu čistíren odpadních vod, ochranu pramenných oblastí, zjednodušení systému pásem hygienické ochrany vodních zdrojů .
Strategickým úkolem je minimalizace odpadů. Výrobci musí řešit způsob likvidace odpadů již při projektování výrobků a odpovídat za nakládání s odpady až do jejich likvidace.
O celkové zvýšení odpovědnosti podnikatelů za škody na ŽP bude KDU-ČSL usilovat především ekonomickými nástroji, důslednoým uplatňováním zásady "znečišťovatel platí.", zavedení ekologické daně u produkcí, které výrazně a dluhodobě zatěžují ŽP.
Důležitou součástí ekologické politiky je osvěta, výchova ve školách a spolupráce s občanskými iniciativami.
Vnímáme problémy,se kterými se potýká "komunální ekologie". Jako vážnou chybu pociťujeme absenci vyšších územních samosprávných celků. Při jejich vytváření bude KDU-ČSL prosazovat vznik samostatných regionálních fondů životního prostředí.
Chceme ,aby došlo k úzkému propojení ochrany přírody a krajiny s hospodařením a životmě místních obyvatel. Chceme zlepšit systém dotací na údržbu krajiny a náhrad za nezbytná ekologická emezení hospodaření.
Zřízením ekologického dohledu nad těžbou a přijetím horního zákona chce strana zabránit poškozování reliefu krajiny a nadměrnému vyčerpávání neobnovitelných přírodních zdrojů.
Zavést ekonomicky zdůvodněné ceny energií pro všechny její odběratele, zavést opatření, která nahradí chybějící konkurenční prostředí v energetice a omezí důsledky převážně monopolního postavení podniků vyrábějících a dodávajících energie., t.j. Nezávislý ústřední technický a ekonomický dispečink, jehož vrcholovým orgánem bude sdružení výrobců a distributorů elektřiny.
Podíl státu na rozhodování a kontrole energetického systému chceme zajistit zřízením Státního regulačního orgánu.
Podpora zavádění ekologicky šetrnějších technologií (kombinovaná výroba elektřiny a tepla, fluidní spalování, náhrada uhlí plynem, odsiřování....), finančně zajišťovat úvěry se státní zárukou a účelnéým využitím nástrojů daňové politiky.
Spuštění jaderné elektrárny v Temelíně váže strana " na dokončení právního rámce pro provozování jaderné energetiky, na bezpečnostní záruky odpovídající světovému standardu ... a na vybudování bezpečného úložiště vyhořelého paliva...".
Budeme prosazovat úpravu rozpočtových pravidel, aby se zvýšily příjmy malých obcí.
Nízkou úrokovou sazbou budeme podporovat aktivity, které povedou ke vzniku nových pracovních příležitostí.
Lesní a vodní hospodářství
Základním cílem je zachování lesa a užitku z něho pro tuto příští generace. To předpokládá snížit imisní zatížení, ekonomickými nástroji budeme podporovat přiblížení dřevinného složení přirozené skladbě lesa.
Cheme významný podíl lesů zachovat v majetku státu.
Podpoříme sdružování drobných vlastníků lesa.
1. priority ekologické politiky
K ovlivnění ekologického chování je nutno použít ekonomické nástroje (např. zdanit výrobky zatěžující životní prostředí, nedodržování limitů atp.).
Problém současné ekologické politiky nevidí KDU-ČSL ani tak v postavení priorit a v roli státu, ale spíše v téměř žádném prosazování,v důsledném neuplatňování a v nevyužití pravomocí, nástrojů a poměrně rozsáhlých kompetencí MŽP. Ekologická politika státu není postavena úplně špatně, teoretický základ existuje, ale praktické naplňování není, vezme-li se to resortně.
- v čem se liší navrhovaná politika od té současné "Naše politika se liší v tom, že vidíme spoustu mezer, které je potřeba řešit a které i vinou neprůraznosti MŽP nebyly do dneška řešeny, to znamená chybějící legislativa (vodní a horní zákon), otázka vyřešení vlastnictví k surovinám, k neobnovitelným zdrojům a vodě.
- klady a zápory současné péče o ŽP
Za klady současné péče o životní prostředí lze považovat jednoznačně velké investice do základních složek životního prostředí (voda, ovzduší, odsíření elektráren, plynofikace, čistírny odpadních vod).
Nedostatkem je skutečnost, že není zpracovaná státní energetická politika - cesta musí jednoznačně vést přes snižování energetické náročnosti výroby. Současná politika řeší pouze následky, nepředchází příčinám.
Dalším nedostatkem je nedořešení vlastnických vztahů např.u těžby nerostných surovin, které vede ke kolizi zájmů v ochraně přírody a krajiny s těžbou surovin -současné znění horního zákona tomu spíše nahrává.
2. současné pravomoce ministerstva životního prostředí
Současné pravomoci MŽP jsou celkem dostatečné, měly by však být doplněny o legislativu horního zákona a návratem výkonu územního plánování.
3. úloha státu při ochraně životního prostředí
Při ochraně životního prostředí musí mít stát rozhodující úlohu tam, kde je nezastupitelný, jako v globálních složkách životního prostředí. Ve všech oblastech musí mít kontrolní funkci, vlastnictví neobnovitelných zdrojů jako je voda a nerostné suroviny, případně jádrová území NP, NPR; rozhodující roli by měl hrát ve vytváření norem a ve velkých investicích k ochraně vody a ovzduší především (s podílem výrobců a obcí).
4. úloha občanů
V zákonech týkajících se ŽP by mělo být stanoveno, že občané, resp. občanská sdružení jsou účastníky řízení. Účast by měla být stanovena jako aktivní, tj.s možností podání alternativ, odvolání, připomínek,sledování jak je příslušná norma plněna a při neplnění podání podnětu k nápravě u příslušného kontrolního nebo inspekčního orgánu. Nevládní organizace mají mít možnost podávat připomínky, presentovat názory, vznášet žalobu, účastnit se řízení atp., avšak tyto možnosti by neměly být jako obligatorní uvedeny v zákoně. Pokud by se tak stalo, došlo by k propojení moci a tyto organizace by nemohly úspěšně plnit funkci oponenta, pohledu z druhé strany; došlo by ke ztrátě údernosti, radikálnosti stanovisek atp.
5. informovanost veřejnosti
Právo na informace je v zákonech zakotveno, avšak ze strany veřejnosti není dostatečná poptávka; stejně není dostatečná činnost lidí, kteří mají toto právo realizovat. Nový zákon o právu na informace není nutné přijímat, pouze dotáhnout existující normy.
6. ochrana spotřebitele
Registry nebezpečných látek a vůbec látek, které jsou škodlivé lidskému zdraví by měly existovat; strana se domnívá, že tyto registry má buď ministerstvo zdravotnictví nebo hygienické stanice a tím je řešena ochrana občanů. Zřízení zvláštního orgánu pro kontrolu v této oblasti není nutné; stávající stav si novou úpravu nevynucuje.
V regulaci výroby, dovozu a prodeje výrobků s problematickým dopadem na životní prostředí dává strana přednost podpoře výrobků a technologií šetrných k životnímu prostředí daňovými úlevami; tím se také zvýší jejich konkurenční schopnost.
Zásadně preferuje použití ekonomických nástrojů před regulativními nástroji, neboť jimi by se omezoval, příp.deformoval trh. Podporuje rovněž zvyšování daní pro výrobky poškozující životní prostředí.
Program ekologicky šetrných výrobků by měl být podpořen, především daňovými úlevani. Rovněž by mělo být normativně stanoveno, že výrobce je povinen uvádět na výrobku jeho složení.
7. doprava
Stát je zodpovědný za dopravní obslužnost na celém území státu; v nákladní dopravě preferuje strana železniční, příp. kombinovanou dopravu, v osobní klade důraz, vzhledem k větší obslužnosti venkova i na dopravu silniční.
Hlavní tratě by měly zůstat majetkem státu, u regionálních, lokálních tratí by strana podpořila jejich privatizaci pouze, byly-li by do ní zapojeny obce, příp. podniky. Avšak i u těchto tratí by měl zůstat zachován určitý podíl státu ve financování, třeba i prostřednictvím nižších stupňů státu - vyšších územních správních celků; nešlo by tedy o totální privatizaci, ale pouze částečnou, aby stát svou participací měl možnost ovlivňovat provoz. Při privatizaci by měla být realizována podmínka povinnosti provozu veřejné dopravy jako věcné břemeno a zachováno předkupní právo státu při zpětném prodeji tratě.
V oblasti pozemních komunikací je politika strany obsažena ve volebním programu.
8. programové preference funkcí zemědělství
Zabezpečení dostatku kvalitních potravin pro český trh.
Produkční priorita by měla být realizovaná v úrodných oblastech. V podhorských a horských oblastech je kladen důraz na funkci mimoprodukční - půdoochrannou, vodoochrannou, tvorbu krajiny a pod.; obě funkce se nevylučují, ale navzájem doplňují.
- jak finančně podpořit mimoprodukční funkce zemědělství
Prostřednictvím Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu - hrazením úroků z úvěrů a dotacemi - nikoliv jako náhrada za vnucené omezené hospodaření.
- celoplošná regulace intenzity vstupů do zemědělství
Dáváme přednost tržním mechanismům - ostatně např.cena průmyslových hnojiv je tak vysoká, že sama o sobě vede k hospodárnosti a jejich použití je vyloučeno ve všech chráněných oblastech
- limitování kapacity živočišné výroby na vymezené lokalitě a zákaz technologií živočišné výroby nebezpečných pro ŽP
KDU-ČSL nepovažuje za správné limitování živočišné výroby, aby stát stanovoval kolik kdo může mít krav apod.; pokud se týče použité technologie měla by být stanovena podmínka vyřešení likvidace odpadu - k prosazení ekologického způsobu by měly být využity ekonomické nástroje, nikoliv zákazy.
- zákon o ochraně zvířat proti týrání
Umožňuje podle názoru strany dostatečnou ochranu. Jinou otázkou je, zda jsou sankce ze zákona, a nejen z tohoto, uplatňovány příslušnými orgány. To je ostatně problém celé naší společnosti.
- ekologické zemědělství
Ekologické zemědělství lze v dlouhodobějším časovém horizontu považovat za perspektivní; je to otázka ekonomická - záležitost zvýšené poptávky a otázka ekologické výchovy, na níž by se měla také podílet občanská sdružení a nevládní organizace.
9. lesní hospodářství
V lesním hospodářství preferuje strana mimoproduční funkce lesa; lesní zákon je kopromisem - je však maximem, kterého bylo možno dosáhnout -tlak velkých vlastníků lesa byl velmi intenzivní - základní věci se tam však dostaly, jako např. povinnost lesních hospodářských plánů, podíl melioračních dřevin. Pokusy o jeho zlepšení by mohly přinést opačný efekt.
-jak sladit zájmy ochrany přírody s ekonomickými aktivitami v území
Zájmy ochrany přírody lze sladit s ekonomickými zájmy za předpokladu vzájemné ohleduplnosti a dobré vůle. Pokud ty nejsou, pak by se měly řešit zákonnou úpravou -a ta dosud není - ekonomické újmy, ev. daňovou politikou, což je jednodušší než dotacemi, které jsou vlastně přerozdělováním; uvažuje se nejen o ekologické dani, ale také o ekologickém pojištění pro výrobky, které jsou rizikové pro životní prostředí; to však znamená přepracování daňového systému.
Údržba krajiny se musí týkat všech oblastí, ovšem s rozdílnou intenzitou; intenzivnější a na prvním místě je v chráněných oblastech, v oblastech intenzivně zemědělských nebo průmyslových je nutno vybudovat nebo dotvořit územní systém krajinné stability.
10. jak zabezpečit financování ekologických investic
Ekologické investice by měly být financovány ze sdružených prostředků obce, podniků (znečišťovatelů) spolu s participací státu; těžiště by mělo být v místních zdrojích, stát , resp.vyšší územní samosprávný celek by část dotoval, část by poskytl jako bezúročnou půjčku.
11. odpadové hospodářství
Při nakládání s odpady podporuje strana přednostně omezování množství a nebezpečnosti vzniku odpadů, dále jejich recyklaci, kompostování a jako krajní řešení spalování. Za využití odpadů by měli být zodpovědní výrobci - příslušná ustanovení by měl obsahovat zákon o obalech.
Filosofie návrhu zákona o odpadech je v zásadě dobrá - odpovědným za využití odpadu by měl být ze zákona občan, nikoliv obec.
V odpadovém hospodářství by se měly uplatit zároveň oba ekonomické nástroje, tj. jak zvýhodnění ekologicky šetrných technologií, tak znevýhodnění technologií poškozujících životní prostředí, přičemž je vhodnější preferovat ekonomické zvýhodnění.
Dovoz odpadu do ČR by měl být dovolen za velice přísných až natolik omezujících podmínek, aby nebylo zajímavé ho dovážet; ekonomicky dovoz zatížit natolik, aby ustal. Pro zpracování ve výjimečných případech, žádají-li to potřeby národního hospodářství dovážet, nikoliv pro skládkování.
12. zacházení s nerostnými surovinami
Vyvážejí se suroviny a prvovýrobky s malým podílem práce. Jak z ekologického,tak z ekonomického hlediska je nutno omezit vývoz na minimum. Povolení k vývozu by mělo být zákonem vázáno na stanovisko MŽP, což znamená doplnit v tomto smyslu příslušné právní normy. Lze uvažovat o ekologické dani za čerpání neobnovitelných zdrojů.
Účastníky správního řízení o stanovení dobývacího prostoru a povolení plánu otvírky by měli být vedle vlastníka pozemku obec,okres, orgán ochrany životního prostředí i zástupce ekologických iniciativ.
Vlastníkem nerostu podle dnešní úpravy je majitel pozemku, ale měl by jím být stát; pokud by jím byl vlastník pozemku, pak by se situace měla řešit daní za čerpání přírodních zdrojů.
13. názory na energetiku
Struktura v energetice je, vinou zásadní chyby, která se stala při privatizaci ČEZu, bohužel monopolní. Diversifikace je podle zákonných možností proveditelná jedině zřízením centrálního energetického dispečinku, vedle něhož by měl fungovat státní regulační orgán, který by kontroloval výrobu a distribuci, aby nedocházelo k potlačování menších výrobců a distributorů energie.
V podnicích, které jsou důležité pro chod státu jako Transgaz apod., by si měl stát zachovat ve vlastnictví minimálně kontrolní balík akcií. Jinak je strana pro oddělení výroby od distribuce a v distribuci pro úpravy právních norem ve smyslu demokratizace - např. při plynofikaci musí obec na vlastní náklady vystavět přípojku a tu pak předat do vlastnictví plynárny.
Pokud se týče energetických úspor upřednostňuje strana jednoznačně úspory v průmyslu a jejich realizaci vidí v podpoře zavádění technologií s malou energetickou náročností, příp. se státní garancí.
14. Regulace cen energií
Regulace cen energie by se měla postupně odstraňovat, nikoliv šokem; to se týká rovněž tzv. křížových dotací.
Finanční prostředky věnované na dotace na teplo by měly být použity spíše na zateplení budov a na snížení ztrát rozvodem energie a dotace odstranit, neboť ty neřeší zásadně situaci.
Zavedení daně z CO2 nebylo diskutováno, takže k němu strana nemá žádné stanovisko.
V případě energetické politiky dává strana přednost zvýhodňování energeticky málo náročných technologií a pokud jde o daně je nutno mít na paměti, že se jedná o daňovou soustavu, na níž závisí chod státu a nedá se měnit v jednotlivostech. Přepracování celé soustavy daní si vyžádá několik let práce. Ekologické daně jsou potřebné, ovšem tak, aby se jimi nepodvázala ekonomika a její růst a aby produkovala prostředky, z nichž by bylo možno čerpat na ekologii.
Zachování zvýhodněné daně (DPH) na palivo a energie souvisí s naším členstvím v EU, kde by se měly daně sbližovat
V oblasti energetiky by měl vzniknout státní regulační orgán s pravomocí zasáhnout, když by docházelo k porušování tržních podmínek, nikoliv pro regulaci cen, která by měla postupně zaniknout.
- stanovisko k výstavbě nových energetických zdrojů
K výstavbě nových energetických zdrojů by mělo docházet pouze tehdy, když by i přes výraznou preferenci úspor nastala naléhavá a naprosto nezbytná společenská potřeba, a to výstavbou menších lokálních, i alternativních, zdrojů energie.
15. stanoviska k následujícím kauzám
- Temelín - obsahuje volební program (dostavět, ale podmínkou jsou bezpečnostní záruky)
- Mezisklad vyhořelého paliva je nutno zřídit v obecném zájmu v lokalitě, která je pro jeho uložení z geologických a dalších hledisek optimální a to i přes nesouhlas obcí; kdyby obce měly právo veta mohlo by se stát, že by mezisklad nebyl vůbec postaven.
- Tmaň" - v celém řízení nebylo využito všech možností, které poskytují zákonné normy.
- NP České Švýcarsko preferuje strana malou variantu. Území navazující na "malou variantu" jsou chráněná jednak statutem národní přírodní rezervace, jednak je tam chráněná krajinná oblast.