KSČM - analýza volebního programu


Za občanskou a sociální spravedlnost.
Socialismus - šance pro budoucnost


A. Volební program

KSČM nabízí - cestu k moderní socialistické společnosti

Poslanci zvolení za KSČM budou prosazovat:

Rozvoj hospodářství
Omezení účasti cizího kapitálu na těžbě a prvotním zpracování domácích surovin

Rozkvět českého venkova a zemědělství
Rozvoj moderní družstevní velkovýroby.
Oživení zemědělské a jiné výroby, zejména v problémových oblastech, např. příhraničních, podhorských a horských, a její podporuze státního rozpočtu.

Zdravé životní prostředí

spotřebitelské organizace a odbory.


Srovnej s: ODS, ČSSD, KDU-ČSL, ODA, SPR-RSČ, LB, SD-LSNS

B. Doplnění na základě interview

(s ing. J. Zemanem)

1. priority ekologické politiky
Zlepšovat stav životního prostředí v poškozených oblastech a nezhoršovat jej v relativně zachovalých oblastech. Nepřipouštět vznik nových problémů, preferovat ekologicky šetrnější výrobky a technologie.

- naléhavé problémy
ochrana ovzduší, vod, problematika odpadů, hluk, péče o krajinu

- v čem se liší navrhovaná ekologická politika od té současné
Svým důrazem na úlohu státu, trh je ekologicky slepý, stát ho musí korigovat.

- hlavní nedostatky současné péče o životní prostředí
Strukturální změny v dopravě jsou protiekologické.

Zemědělská politika je ekologicky rozporná - půda leží ladem, nehnojí se, vylidňuje se venkov, je ohrožena soběstačnost v potravinách.

Trpí se dovoz potravin problematické jakosti, kontrola jakosti potravin je oslabena.

Nadměrnou liberalizací a nízkými cenami energie se podráží úspory paliv a energie, promrhávají se prostředky předčasným zavíráním dolů a modernizací některých tepláren, jež by mohly být nahrazeny odpadním teplem z blízkých elektráren (Kolín, spalovna Vysočany, Karviná)

2. současné pravomoci ministerstva životního prostředí
Na MŽP by mělo přejít územní plánování a stavební řád, ochrana lesní půdy a lesa, hluk a vibrace, koordinace tvorby strategie trvale udržitelného rozvoje.

3. úloha státu při ochraně životního prostředí
Stát musí životní prostředí důrazně chránit.

4. úloha občanů
Je třeba zajistit dostatek informací pro veřejnost, tzn. změnu legislativy a přijetí zákona o právu na informace o ŽP

Veřejnost by měla mít možnost aktivně se účastnit na rozhodovacím řízení či na vypracovávání alternativ v případě investičních záměrů, tzn. aktivně se zapojovat již ve fázi příprav. KSČM bude prosazovat právo na místní referenda, a to i referenda ještě ve fázi příprav. Dále bude posílovat pozice obcí, např. v oblasti horního zákona

Kontrolní a aktivní činnost veřejnosti je třeba legislativně zakotvit.

Nevládní organizace by měly mít právo účastnit se projednávání problémů, KSČM předpokládá jejich materiální podporu ze strany státu, regionu.

5. informovanost veřejnosti
Znečišťovatel není povinnen informovat veřejnost, státní orgány také nejsou povinny informovat a nedělají to ani tam , kde povinny jsou. Potřebujeme zákon o informacích o ŽP, zlepšit práci statistického úřadu, zvýšit pravomoci a povinnosti státního kontrolního úřadu.

6. ochrana spotřebitele
K programu ekologicky šetrných výrobků nejsou výhrady.

KSČM bude podporovat:
- přijetí zákona, ze kterého vyplyne povinnost informovat veřejnost o chemických látkách unikajících ze zařízení, tzn. zřídit registr úniků a přenosů znečišťujících látek

- přijetí zákonů omezujících výrobu, dovoz a prodej některých látek

- zřízení Registru regulovaných látek, který by umožňoval zákaz produkce výrobků, které mají silnější negativní vliv na ŽP a za které existuje náhrada

- využívání podnikové sféry ( různé dohody a závazky, viz dohoda o pracích prášcích )

- zvláštní orgány pro kontrolu - česká inspekce ŽP, hygienici

- další navrhované nástroje k regulaci výroby, dovozu a prodeji výrobků s problematickým dopadem na životní prostředí a k podpoře výrobků a technologií šetrných k životnímu prostředí
- osvobození od cla u ekologicky šetrných výrobků, u problematických výrobků řešit zákazy, poplatky,

- rozšířit spotřební daně, měly by zatížit luxusní zboží,

- ekologické daně, zavést až po úpravě cen paliv a energií,

- zvýšit poplatky za vypouštění škodlivých látek do vody a vzduchu do výše nákladů potřebných k jejich zneškodnění

- zvýšit poplatky za ukládání odpadu, část poplatku by měla jít na fond na rekultivaci po naplnění skládky,

-názor na právo omezit předání některých informací o složení výrobku z důvodu ochrany svého obchodního tajemství
S výjimkou vojenské a policejní techniky ne, řešit v rámci zákona o informacích o ŽP.

7. doprava
Stát má odpovědnost za dopravní obslužnost na celém území republiky.

Železnice musí zůstat státní, budeme podporovat účetní oddělení infrastruktury od provozu.

KSČM bude prosazovat údržbu a opravy stávajících silnic i na úkor výstavby dálnic.

8. programové preference funkcí zemědělství
1. produkční funkce zemědělství - výroba potravin
Dotace jsou malé a špatně rozdělené, nadměrně liberalizovaný je zahraniční obchod.

2. obnova venkova, tzn. dát lidem práci a vytvořit podmínky pro jejich slušnou existenci

3. ochrana a postupná obnova územní stability krajiny

- jak finančně podpořit mimoprodukční funkce zemědělství
Ze státních prostředků rozdělovaných přísně účelově. KSČM klade důraz také na osvětovou činnost, protože ekologické uvědomění lidí na venkově je nízké.

celoplošná regulace intenzity vstupů do zemědělství (např. zdanění pro průmyslová hnojiva při jejich použití nad určitý limit a pro jmenované pesticidy)
Ne, je spíše třeba kontrolovat, jaké chemikálie se používají ( státní ověření jednotlivých výrobních značek), hnojit více než nyní, ale ne tolik jako v 80. letech.

- limitování kapacity živočišné výroby na vymezené lokalitě a zákaz technologií živočišné výroby nebezpečných pro životní prostředí (např. kejdové provozy) a jejich nahrazení bezpečnějšími ( stelivové provozy)
Není třeba limitovat, provozy musí odpovídat platným zákonům.

- zákon na ochranu zvířat
Nejsou námitky, chybějí prováděcí předpisy - což ho degraduje, ale to je to v gesci MŽP a MZe.

- ekologické zemědělství
Je to pokusná laboratoř ekonomicky i ekologicky šetrnějších výrobků, potřebujeme zákon o ekologicky šetrném zemědělství, který by garantoval výkup a samostatné zpracování surovin.

9. lesní hospodářství
Funkce produkční i mimoprodukční jsou u lesů důležité obě zároveň. U ochranných lesů, lesů zvláštního určení mají mimoprodukční funkce absolutní prioritu, u hospodářských lesů je vztah vyrovnaný. Podle KSČM je přijatý lesní zákon kompromis, vynucený okolnostmi. Největší námitky mají proti symbolickému postihu při nadměrné těžbě dřeva.

- jak sladit zájmy ochrany přírody s ekonomickými aktivitami v území)
Současný chaos způsobuje i škody na přírodě. Není horní zákon, nedostatečný je zákon o vodách. Stát musí mít jasno, jakou koncepci sleduje a pak ji zajišťovat.

10. jak zabezpečit financování ekologických investic (např. čističky vod)
- stát přes rozpočet, účelové dotace, SFŽP

11. odpadové hospodářství
KSČM bude podporovat:
1. omezování množství a nebezpečnosti vznikajících odpadů
2. využívání odpadů jako druhotné suroviny,
3. recyklaci včetně kompostování.

K navrhovanému zákonu o odpadech má KSČM výhrady, protože otvírá cestu k dovozu nebezpečného odpadu ze žlutého seznamu, ruší program odpadového hospodářství, dojde k větším ztrátám a zdražení, je v rozprou se zákony EU a řada dalších námitek

KSČM je pro ekonomické znevýhodnění plastických hmot, nevratných obalů, průmyslových hnojiv a agrochemikálií podle jejich nebezpečnosti.

zvýhodnění- recyklační poplatky, zálohové systémy, daňové úlevy

Dovoz odpadů do ČR KSČM v zásadě odmítá, připouští ho jen výjimečně pro přesně stanovený účel a na omezenou dobu

12. zacházení s nerostnými surovinami
Limitovat vývoz surovin, veškerá těžba by měla být zpoplatněna a výše poplatků odstupňována podle kvality nerostu.

Zavést poplatky na rekultivaci půdy zdevastované těžbou, poplatky za zábor půdy pro účely těžby by měly být asi 100 krát vyšší než jsou.

KSČM je pro zásadní zvýšení surovinové daně .

Řízení o stanovení dobývacího prostoru a povolení plánu otvírky by se měl účastnit vlastník pozemku, obec, okresní úřad, orgán ekologického dohledu nad těžbou, ekologické iniciativy, báňský úřad.

Vlastnictví nerostu patří státu, u ložisek místního významu obci.

13. názory na energetiku
Diverzifikace struktury v energetice hlavně ve smyslu podpory obnovitelným zdrojům energie, postupné narovnávání cen energií.

Vlastnictví podniků významných pro energetiku (ČEZ, Transgas, distribuční podniky) by mělo zůstat státní.

Je třeba zřídit nezávislý regulační úřad s právem kontroly, udělování licencí i úplné regulace cen v energetice, jehož existence je podmíněna přirozenými monopoly v energetice.

U elektrorozvodných závodů zvýšit státní regulaci, aby nepřispívali k nárůstu spotřeby energie.

Současná opatření na úspory energie jsou nedostatečná., chybí státní koncepce.

Z úsporných opatření: kombinovaná výroba elektřiny a tepla, individuální regulace u centrálních dodávek tepla, státní dotace na utěsnění oken a rekonstrukce stěn, energetický audit u všech větších projektů, nahrazovat parovodní sítě horkovodními, preference centrálního vytápění

Zavést energetickou daň pro energeticky náročné výrobky

14. Regulace cen energií
Regulace cen energií je nezbytná, ceny energií se budou zvyšovat, ale je důležité napřed srovnat rentabilitu jednotlivých oborů energetiky ( dnes relativně vysoká výkupní cena elektřiny a nízká tepla), přestavba tarifů tak, aby zvýhodňovaly nízkou spotřebu v domácnostech. Není důležité, zda cenová regulace zůstane v pravomoci ministerstva financí.

Křížové dotace u elektřiny a plynu, tzn. rozdílné ceny pro velkoodběratele a maloodběratele lze částečně odstranit již v příštích letech s plnou kompenzací pro důchodově slabé a 75% kompenzací pro středně silné vrstvy.

Dotace na teplo pro obyvatelstvo snižovat a doplnit o úsporná opatření.

Zvýhodněné daně (5%) na paliva a energie je nutno odbourat, otázkou je, jak rychle.

- stanovisko k výstavbě nových energetických zdrojů:
- povolit jen když se ukáže, že je výstavba levnější než úspory, preferovat kombinované zdroje elektřiny a tepla

15. stanovisko k následujícím kauzám


Srovnej s: ODS, ČSSD, KDU-ČSL, ODA, SPR-RSČ, LB, SD-LSNS

Tuto stránku zpracoval Jan Činčera