SD - LSNS - analýza volebního programu


Čistý vzduch - čisté peníze - čisté svědomí


A. Volební program

Program SD-LSNS se z hlediska ochrany životního prostředí odlišuje od ostatních tím, že nemá samostatnou kapitolu věnovanou ekologii, či životnímu prostředí, ale tato problematika prolíná různými částmi programu.

Jedním ze stěžejních bodů volebního programu SD-LSNS je ekologická daňová reforma.

"Současný daňový systém nedisponuje ekonomickými nástroji, které by finančně motivovaly podnikatele k ekologicky citlivému chování. " píše se ve volebním programu SD-LSNS. Jde o daňovou reformu neutrální, tzn. co stát vybere na ekologické dani, vrátí tím, že sníží daň z příjmu. Vyšší daně budou platit ti, kdo více zatěžují životní prostředí.

Dalším cílem SD-LSNS je omezit emise oxidu uhličitého, a tím snížit náš podíl na vzniku skleníkového efektu. Toto předsevzetí má návaznost např. na dopravní politiku.

SD- LSNS podpoří veřejnou a kombinovanou dopravu.

- Zamezí likvidaci potřebných regionálních železničních tratí.
- Zasadí se o vybudování elektrifikovaných předměstských tratí.
- Podpoří napojení českých železnic na evropskou železniční síť.
- Podpoří napojení vodních cest na evropský systém.

"Vytvoříme efektivní regionální dopravní systém s přehledným řízením a průhledným tokem peněz," slibuje ve svém programu SD-LSNS.

V kapitole "Horniny aneb..trvale udržitelný rozvoj" se píše:

- Budeme se chovat ekologicky, neodkloníme se od našeho programu a prosadíme strategii trvale udržitelného rozvoje.

-Vrátíme ministerstvu životního prostředí ztracené kompetence v oblasti územního plánování, ochrany přírody, ochrany horninového prostředí a lesního hospodářství.

- Zastavíme drancování nerostných surovin.

- Snížíme spotřební daň benzinu Natural.

- Zastavíme projekty těžby zlata.

- Nepřipustíme, aby MŽP udělovalo výjimky stavbám poškozujícím životní prostředí.

- Zasadíme se o zastavení výstavby cementárny u Tmaně v Českém krasu.

- Předložíme návrh energetické politiky.

Budeme usilovat o ponechání zisku elektrárenských společností v severních Čechách a o přehodnocení dostavby jaderné elektrárny Temelín.

"Trh v oblasti životního prostředí selhává a právě nyní nastává nejvhodnější čas na rozvoj výrobních programů založených na ekologicky šetrných technologiích."

V kapitole věnované zemědělství se píše:
Vypracujeme zemědělskou politiku v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje. Zvýšíme dotace zemědělcům hospodařících ve značně nevyhovujících podmínkách.

SD-LSNS se zasadí o rychlejší sjednocování zákonů a předpisů s normami EU.

Zpřístupníme veřejnosti prostřednictvím Internetu většinu informací (kromě tajných) Zřízením 9 - 15 vyšších územně správních celků - krajů, přesuneme rozhodování do menších míst, kde úředníci disponují potřebnými znalostmi a informacemi zejména pro řešení dopravy, školství, zdravotnictví, kultury a životního prostředí.


Srovnej s:ODS, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODA, SPR-RSČ, LB

B. Doplnění na základě interview


( s dr. M. Bursíkem)

1. priority ekologické politiky
Sladit tržní ekonomiku s ochranou životního prostředí (ekologií). Ekonomický a ekologický program je jeden program. Propojení ekologie, ekonomiky a školství. Využití ekonomických nástrojů ve prospěch ekologie

- v čem se navrhovaná politika liší od té současné
Rozpor mezi názorem SD-LNS a předsedou současné vlády je v tom, že předseda vlády vidí ekologickou politiku jenom jako investice do ekologie. To je pokládáno za chybu. S ekologickou politikou je třeba začít ihned, pomocí ekonomických nástrojů a nikoli až se získají prostředky na ochranu životního prostředí. Ekologickou a ekonomickou problematiku je třeba řešit současně.

- názor na současnou péči o životní prostředí
Nevyužívají se ekonomické nástroje. Podporuje se plýtvání elektřinou, uhlí je v sazbě DPH 5% místo ve 22% apod. Současná politika podporuje vývoz surovin. Nejvážnější je situace ve znečistění ovzduší. Emisní údaje jsou pořád na špičce Evropských údajů. SD-LSNS má obavy, že znečišťovatelé nebudou respektovat termín 1.1.1999 pro emisní limity. U podnikatelů prosazuje SD-LSNS zkrácení odpisů ekologických investic. V současnosti není zvýhodněn podnikatel, který investuje do ekologicky šetrných technologií. Naopak je znevýhodněn, protože na jiných podnikatelích se to nepožaduje.

2. názor na postavení MŽP
Kompetence by bylo zapotřebí posílit především v ochraně horninového bohatství.

3. názor na úlohu státu při péči o životní prostředí
Stát se nesmí zbavit odpovědnosti při ochraně životního prostředí. Kde je možno využít ekonomické nástroje a motivovat podnikatele, aby se chovali ekologicky, tam je vhodné postupovat touto cestou. Pouze tam, kde to možné není, nasadit nástroje : zákazy a příkazy.

4. názor na úlohu občanů (nevládních iniciativ) při řešení problémů ŽP
Současný podíl veřejnosti (občana) na rozhodování o ŽP není dostatečný. Novelizovat Zákon o hodnocení vlivů na ŽP, tam má veřejnost prostor se zúčastnit řízení. Ale výsledky řízení nejsou pro investora závazné, pouze doporučující. Do větší míry využít prostředky přímé demokracie (petice, referenda). Není odpovídajícím způsobem upraven přístup k informacím.

Prosazován bude typ účasti veřejnosti formou participace. Doplnit systém zastupitelské demokracie o prvky přímé demokracie. Právo na informace, ale i právo zúčastnit se rozhodování. U občanů užít jak kontrolní tak jejich aktivní činnost ve vztahu k ŽP.

Nevládní organizace, občanská sdružení mají mít možnost zastupovat občany a zájmy ochrany ŽP ve správním řízení. Občanská sdružení by měla mít možnost vznášet žalobu ve veřejném zájmu. Částečně princip uplatněn v Zákoně o ochraně přírody a krajiny.

5. informovanost veřejnosti a výchova
Současný stav informovanosti veřejnosti o ŽP je nedostatečný. Jsou dvě možnosti. První je legislativní: (podobně jako v Německu) zákon o ochraně dat, ochrana dat a přístup k informacím. Druhá spočívá v rozšíření nabídky poskytování informací.. Dosavadní rozsah práv na informace také není dostatečný. Zákon o právu na informace nikoli, ale zákon o ochraně informací. Mělo by jít o komplexní zákon., který by upravoval obhospodařování informací., např. osobních dat, a i právo na informace. Tuto problematiku je třeba upravovat i ve složkových zákonech. Měl by exitovat zákon o ekologické výchově.

6. Jak zajistit, aby byla omezována výroba, dovoz a prodej výrobků s problematickým dopadem na ŽP (ochrana spotřebitele)
Toxické látky by měl dozorovat stát prostřednictvím inspekce, podniky povinností pořídit a poskytnout registr vypouštěných látek. Občan by měl mít možnost přístupu k informacím.Dozor nad chemickými látkami by měli mít všichni (stát, podniky a veřejnost). Kromě zákonů na omezování výroby, dovozu a prodeje některých látek, je třeba zavést i ekonomické nástroje, které by vedly k výrobě a prodeji alternativ. Evidenci v Registru regulovaných látek SD-LSNS podporuje.

-Různé dohody a závazky podniků jsou věcí podnikové sféry.
Je to spontánní záležitost (etická regulace), nikoli otázka programu politické strany.

SD-LSNS podporuje nevládní sektor a občanské ekologických iniciativy. Podpora ekologického poradce nikoli. Stejně tak nepodporuje konstituování nějakého zvláštního orgánu pro kontrolu.

- další nástroje k regulaci výroby
Ekologická daňová reforma. Ekologická daň odvozená z 50% z obsahu energie a z 50% z obsahu CO2 v topném oleji, uhlí, benzinu, naftě, zemním plynu a svítiplynu. Spotřební daní opět diferencovat ceny benzinu (zvýhodnit natural). Poplatky za vypouštění do vody a vzduchu a poplatky za ukládání odpadu již existují, ale je třeba zavést recyklační poplatky.

Ve druhé fázi se navrhují obchodovatelné emisní licence.

- má výrobce právo omezit předání některých informací o složení výrobku z důvodu ochrany obchodního tajemství
V případě, že informace může vést k ohrožení výrobního tajemství, tak ano.

- názor na program ekologicky šetrných výrobků Není znám program ekologicky šetrných výrobků. Chybí zákon o označování výrobků, který by dával spotřebiteli informaci co udělat s obalem. 7. doprava Stát je odpovědný za dopravní obslužnost na celém území státu.. Preference železnice a kombinované přepravy před pozemními komunikacemi. Preference zachování železniční sítě a hromadné dopravy. - transformace železnic Tratě by se neměly privatizovat. Stát zajišťuje efektivnost dopravy. Zachování plošného obsloužení území ČR a harmonizace železniční a autobusové dopravy. Pokud budou mít obce a firmy zdroje měly by se na financování veřejné dopravy více podílet. Krajní mez privatizace: zachování základních požadavků na dopravu, nikoli však jen pro zisk, s předkupním právem státu. Rekonstruovat dosavadní komunikace. SD-LSNS není bytostně proti výstavbě dálnic, ale je třeba v elmi vážit budování dálniční sítě tam, kde je možno použít stávající komunikace, rozptýlit dopravu nebo posílit stávající komunikace. Za megalomanský návrh lze označit vládní návrh. 8. zemědělství Slabinou je podle zástupce SD-LSNS udržování krajinotvorné funkce zemědělství. Nesoustřeďovat se pouze na produkční složku. . Péče o mimoprodukční funkce musí být součástí standardního hospodaření. Pouze ve zvlášť chráněných územích, kde je zemědělská aktivita výrazněji omezena, by měl stát kompenzovat zemědělcům tuto újmu. - názor na celoplošnou regulaci intenzity vstupů do zemědělství Podpora zdanění průmyslových hnojiv všeobecně. - limitování kapacity živočišné výroby na vymezené lokalitě a zákaz technologií nebezpečných pro ŽP Je to regulováno jednotlivými složkovými zákony. Kejdové provozy je třeba postupně likvidovat.. - ekologické zemědělství Je možné je považovat za perspektivní pro další rozvoj. 9. lesní hospodářství Je třeba dbát na produkční i mimoprodukční funkci lesů. K lesnímu zákonu mají SD-LSNS negativní stanovisko. Hlavní výhrada: hospodaření a kontrola nesmí být v jednom rezortu. Kontroluje třeba převést zpět na MŽP. - jak sladit zájmy ochrany přírody s ekonomickými aktivitami v území Stát nemůže sladění zájmů garantovat pr ocelé území republiky. Jsou však chráněná území, kde stát omezuje práva výrazněji. Náhrada ekologické újmy by měla být pro tyto případy lépe zákonně upravena. 10. jak zabezpečit financování ekologických investic (např. čističky vod) Kombinací zdrojů obecních se zdroji Státního fondu životního prostředí. Například poskytování půjček s nižší sazbou (existuje). 11. odpadové hospodářství SD-LSNS podporuje omezování množství a nebezpečnosti odpadů, využívání odpadů jako druhotné suroviny, recyklaci včetně kompostování, využívání odpadů jako zdroje E (spalování s využitím energie) a po vytřídění i skládkování. Nepodporuje: spalování bez využití energie. Za využití obalů jsou zodpovědní výrobci .N vrh zákona o odpadech vyžaduje zásadní změny. SD-LSNS je pro zvýhodnění všech ekologicky šetrných technologií a výrobků (maloodpadové technologie, bezopbalová distribuce zboží, opakovaně používané obaly, výrobky z recyklovaných materiálů atd.). Neznamená to však, že bude zákon, který by toto vše vyřešil. Ekonomické znevýhodnění některých technologií a výrobků :je možné k tomu přistoupit až v další fázi ekologické daňové reformy. - dovoz odpadů do ČR ze zahraničí Jen vyjímečně s povolením Ministerstva životního prostředí Pouze tehdy, jestliže sebou odpad přinese technologii, která zajistí, že se celková zátěž území tímto odpadem sníží. Dovoz druhotných surovin je možný. 12. zacházení s nerostnými surovinami Omezit vývoz. V této fázi transformace by stát měl zasahovat do objemu vyvážených surovin a prvovýrobků, a to stanovením vývozních limitů. Je to opatření pouze po přechodnou dobu, dokud nezačnou platit ekonomické nástroje (zvýšená cena energií, surovinové daně: měly by se zdanit zdroje a nejen práce. Ekologické daně ano.) V řízeních o stanovení dobývacího prostoru a povolení plánu otvírky by se měli účastnit: vlastník pozemku, obec, okresní úřad, orgán ekologického dohledu nad těžbou, ekologické iniciativy.. - názor na vlastnictví nerostu Patří státu. 13. názory ne energetiku Diverzifikovaná struktura v energetice. Vlastnictví podniků významných pro energetiku (ČEZ, Transgas, distribuční podniky): s účastí státu. SD-LSNS podporují funkční oddělení výroby a distribuce.. Úspory energie jsou využívány nedostatečně. Ekologická daň v průmyslu i domácnostech. Postupné zrušení dotací energií. 14. názory na regulaci cen energií Postupně deregulovat. Křížové dotace odstranit. Zrušit zvýhodněné 5% daně, postupně přeřadit do DPH sazby 22%. Daň z CO2 ano. Zavést ihned (rok 1996, 1997). Zavést energetickou daň ... viz návrh ekologické daňové reformy. SD-LSNS podporuje existenci nezávislého regulačního úřadu s právem kontroly, udělování licencí i úplné regulace cen energie. Potřebná doba jeho trvání závisí na postupné deregulaci. Cenová regulace by neměla zůstat v pravomoci Ministerstva financí. - stanovisko k výstavbě nových energetických zdrojů Preferovat úspory. 15. stanovisko k následujícím kauzám Temelín: zastavit. Mezisklad vyhořelého paliva: Okolní obce mají právo veta. Tmaň: nesouhlas. NP České Švýcarsko: Ano, velká varianta.



Srovnej s:ODS, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODA, SPR-RSČ, LB

Tuto stránku zpracoval Jan Činčera