Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - kultura
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Magistrát dostal vysvědčení za dopravní politiku. Řeší jen drobnosti, zásadní problémy přetrvávají

29. 1. 2010 - PRAHA [Econnect]

Bezmála pět tisíc lidí se připojilo k výzvě Pět bodů pro Prahu přívětivější, již loni zveřejnila iniciativa Auto*Mat. Nyní dostal magistrát, jemuž je výzva určena, vysvědčení. Z hodnocení vyplývá, že město dává absolutní přednost automobilové dopravě a na chodníky a veřejná prostranství pak nezbývají peníze. Infrastruktura pro cyklistickou dopravu se sice loni rozvíjela, jednotlivé prvky na sebe ale nenavazují. Nepodařilo se zlepšit řešení ulic kolem tunelu Blanka ani ustavit obhájce práv chodců. Úplným přehmatem bylo rušení přechodů pro chodce.

Známkou „prospěl“ zhodnotil Auto*Mat úsilí pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera v uplynulém roce. Slovní hodnocení výkonu magistrátu obsahuje řadu výhrad.

„Sledujeme veškerá dopravní opatření ve městě a těší nás například rychlost, s jakou v posledním roce přibývá nových cyklistických pruhů. Magistrát také upravil některé přechody pro chodce a křižovatky, které jsou bezpečnější než dříve. V uplynulém roce se v ulicích také objevilo tisíc stojanů na jízdní kola,“ vypočítává dopravní úspěchy Tereza Vohryzková z iniciativy Auto*Mat.

Situace má podle ní ale daleko k ideálu. „Mění se jen dílčí věci a řeší detaily. Zásadní problémy města přetrvávají a někdy se dokonce zhoršují,“ pokračuje Vohryzková. Nejlépe vidět je to na stavu městského rozpočtu. „Praha investuje většinu peněz do budování tunelu Blanka, který zdaleka nevyřeší dopravní situaci. Na několik let ale zablokuje zlepšení veřejné dopravy, úpravy veřejných prostranství, opravy chodníků nebo třeba odstraňování bariér,“ říká Vohryzková.

Zatímco magistrát píše na ohradu tunelu Blanka populistická hesla o krásném městě plném šťastných lidí, skutečnou situaci odhalují mezinárodní průzkumy srovnávající kvalitu života. V nich Prahu najdeme mezi městy spíše málo příznivými pro život. V tabulce sestavované společní Mercer najdeme Prahu kolem 70. místa z 273 měst. V hodnocení Green City Index skončila Praha 24. ze třiceti metropolí Evropy, předběhla ji i Bratislava a Varšava. Na prvních příčkách míst s nejlepší kvalitou života se umisťují Kodaň, Curych, Stockholm, Vídeň či Ženeva.

Michal Křivohlávek z Auto*Matu se domnívá, že kvalita života do značné míry souvisí s tím, jak je město přívětivé k chodcům a cyklistům. „Vážnost dopravní cyklistiky mezi úředníky stoupá. Praha zkouší průlomová opatření, která zde v ulicích nikdy předtím nebyla. Ochota uvolňovat cyklistům místo v ulicích ale končí přesně tam, kde začínají nároky řidičů. Ačkoli se Praha zaklíná heslem zklidňování dopravy, opak je pravdou. Cyklistické prvky se malují pouze tam, kde nepřekážejí autům. Praha je spíše sítí silnic než místem k životu,“ hodnotí Křivohlávek.

Za největší úspěch vedle již zmíněných považuje Auto*Mat zahrnutí generelu pěší dopravy do nového územního plánu. Významné je zřízení kanceláře pro Prahu bezbariérovou a stejnojmenné pracovní skupiny. Naopak zklamáním je příprava dalších částí Městského okruhu, radiálních dálnic nebo obchvatu Vítězného náměstí v Praze 6, které životní podmínky obyvatel ještě zhorší.

Loni Pražany zaskočilo masivní rušení přechodů pro chodce. Magistrát se odvolával na nejasnou vyhlášku ministerstva dopravy a údajně kvůli větší bezpečnosti silničního provozu zrušil téměř 60 přechodů. Akce se zastavila jen díky bouřlivé negativní reakci veřejnosti a spojenému úsilí občanských sdružení a městských částí. Tak bylo 19 přechodů uhájeno a později bylo 50 zrušených zase obnoveno. „Rušení přechodů byl jednoznačně nejhorším přehmatem magistrátu v loňském roce,“ hodnotí situaci Tereza Vohryzková z Auto*Matu.

Radní pro dopravu Radovan Šteiner to ale vidí jinak. Odmítnul zřídit místo obhájce práv chodců, které v řadě metropolí existuje s tím, že podle jeho názoru je situace v Praze lepší než ve zbytku světa. "…ve světě jsou práva chodců historicky skutečně potlačována a v našich podmínkách jsou pro chodce vytvářeny podstatně lepší podmínky," napsal radní iniciativě Auto*Mat.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Informační partner oblasti Životní prostředí

Ekolist
Deník o životním prostředí

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz