Značku adidas bombardují na Facebooku rozzlobení spotřebitelé
7. 11. 2012 - PRAHA [Econnect/NaZemi]
Na stránkách adidasu se objevují zprávy lidí z celého světa. Kamila Šimková z České republiky například napsala: „Hej adidas – říkáte, že pro vás není nic nemožné. Dokažte to. Je čas zaplatit dělníkům v PT Kizone to, co jim náleží“. Adam z Austrálie uvedl: „Dát odškodné v hodnotě 1.8 milionu dolarů pro dělníky v Indonésii je mnohem lepší reklama, než sponzorovat zase další profesionální sportovní tým“. Richard Flynn napsal: „Vaše špatné zacházení s bývalými zaměstnanci v Indonésii vás už teď připravuje o klienty a zákazníky. Zaplaťte, co dlužíte, tak jako vaši konkurenti“.
Případ továrny PT Kizone se táhne od ledna 2011. Tehdy totiž vlastník továrny utekl z Indonésie, což vedlo v dubnu 2011 k uzavření továrny a 2 800 zaměstnanců zůstalo na dlažbě ze dne na den, bez odstupného, na které měli právně nárok. Sportovní značka adidas byla odběratelem továrny dlouhá léta. Dělníci zde dostávali velice nízké mzdy, někteří jenom 11 Kč za hodinu.
V červenci 2011 oznámili ostatní odběratelé továrny, že přispějí cca 31 miliony Kč do fondu pro kompenzaci dělníků, což je necelá půlka z 65,6 milionu Kč, na který mají nárok. Adidas dodnes odmítá do tohoto fondu přispět. Rok a půl po uzavření továrny tak dělníkům stále chybí téměř 35 milionů Kč (plus úroky). Kvůli tomu je celá řada bývalých zaměstnanců nucena se zadlužovat, aby vůbec přežili nebo byli schopni posílat děti do škol.
Kampaň zaměřená na adidas probíhá již od června letošního roku. V září aktivisté z Německa, Velké Británie a Spojených států předali adidasu petici s téměř 50 000 podpisy. V září také americká Cornell University oznámila, že s platností od října ruší smlouvu s firmou adidas. Stala se tak první americkou univerzitou v historii, která ukončila smlouvu s německou společností kvůli pracovním podmínkám.
„Adidas nadále ignoruje hlasy bývalých zaměstnanců továrny, neziskových organizací i 50 000 lidí podepsaných pod peticí. Proto jsme připravili mezinárodní kampaň na sociálních sítích, v níž bombardujeme komunikační kanály adidasu – Facebook a Twitter, tak aby představitelé adidasu pocítili tlak spotřebitelů,“ sdělila Anna Lazorová z NaZemi, která dlouhodobě v rámci kampaně Ušili to na nás! mapuje pracovní podmínky dělníků v rozvojových zemích.
NaZemi prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům ze zemí globálního Jihu. www.nazemi.cz
Česká kampaň Ušili to na nás! si klade za cíl zlepšovat pracovní i životní podmínky dělníků v rozvojových zemích, ze kterých pochází většina našeho oblečení. Dbá proto na to, aby veřejnost dostávala dostatek informací o podmínkách, jež při výrobě tohoto spotřebního zboží panují. Snaží se docílit, aby se spotřebitelé zajímali o původ svého oblečení a svou nákupní sílu používali cíleně a pozitivně. Se zázemím zájmu spotřebitelů pak míří na změnu přístupu oděvních firem a obchodníků s tímto zbožím. Snaží se rovněž přispět k takovým legislativním změnám, které by na tyto firmy kladly větší odpovědnost za původ jimi prodávaného zboží. www.usilitonanas.cz
Clean Clothes Campaign (CCC)
Mezinárodní kampaň CCC je zaměřená na pracovní podmínky v globálním textilním průmyslu a na podporu dělníků v továrnách. Jde o iniciativu celoevropského charakteru a v současnosti je do ní zapojeno patnáct zemí. CCC vznikla v roce 1989 v Nizozemí a postupně se rozšířila do dalších zemí. Na národní úrovni je tvořena koalicemi nevládních organizací, odborů, církevních organizací a dalších relevantních partnerů. Na mezinárodní úrovni se k nim připojují i odborové a nevládní organizace z rozvojových zemí, přičemž se jedná o více než 200 různých organizací, které identifikují lokální problémy a cíle. www.cleanclothes.org