PlanetArk: Umělé útesy z vozů newyorského metra mají přilákat ryby i rybáře
20. 5. 2008 - PRAHA [EcoMonitor]
„Umělé útesy vytvoří dobré podmínky pro život mořských živočichů, což je dobré nejen pro životní prostředí, ale i pro místní průmysl,“ řekl agentuře Reuters starosta města Ocean City Rick Meehan. Osmnáctitunové vozy z nerezové oceli zbavené kol, dveří a oken byly ve dvou řadách na sobě naloženy na čluny, z nichž je speciálně upravené jeřáby naházely do moře. Dno se v těchto místech nachází v hloubce zhruba 30 metrů.
Vozy používané už od roku 1964 vyřadila newyorská Metropolitní dopravní společnost (MTA) ze své flotily v počtu 1662 kusů a mají sloužit jako umělé útesy na řadě mít podél celého Východního pobřeží.
Stát Maryland chce vybudovat další čtyři útesy z vozů metra. Od roku 2001 vzniklo takových podmořských bariér celá řada ve státech Delaware a New Jersey - ještě z první várky vyřazených vozů, kterých tehdy dala MTA k dispozici 1 200. Jeff Tinsman, koordinátor budování útesů v Delawaru, prohlásil, že útesy z 600 starých vagónů pomohly zvýšit počet ryb až 400 krát. Stejně tak se zvýšil počet rybářských výprav ze 300 na více než 13 000.
Podmořské útesy přitahují ryby, protože se zde mohou ukrýt před predátory, představují také výborný domov pro nejrůznější druhy mušlí, krabů nebo garnátů. Podle Tinsmana je však téměř absolutní většina atlantického pobřeží u amerických břehů tvořena pískem.
Úřady doufají, že se pobřežní vody Marylandu stanou domovem takových druhů jako je kanic proužkovaný nebo tautog. Ty pak mají přilákat i větší druhy jako je tuňák, delfín nebo mečoun. Maryland si od toho slibuje oživení rekreačního rybolovu, což by do státní kasy mělo přinést až milion dolarů.
Martin Gary, biolog z marylandského ministerstva přírodních zdrojů, řekl agentuře Reuters, že některé z těchto druhů ryb jsou v současnosti vzácné, protože byly vystaveny příliš intenzivnímu rybolovu. Gary tvrdí, že to by se již nemělo opakovat a na lov ryb kolem umělých útesů budou uvalena přísná pravidla - kvóty stanoví, kolik ryb se bude smět vylovit, a omezena bude také lovecká sezóna.
Všechny nebezpečné materiály, včetně PCB a ropných maziv, byly z vyřazených vagónů odstraněny. Cena vyčištění jednoho vozu, tak aby splňoval federální limity, dosáhla 8 000 dolarů. Nezisková organizace Ocean City Reef Foundation zaplatila 600 dolarů za dopravu každého z vagónů. Na dně moří by měli vagóny zůstat nejméně 40 let.
Podle článku Jona Hurdleho z agentury Reuters zveřejněného na serveru PlanetArk 19. května 2008.
Hugo Charvát