Experimentální dýdžejové představí na Stimulu tvůrčí práci s gramofony
20. 5. 2011 - PRAHA [Econnect]
Gramofon není jen hudebním nástrojem DJů – ti jej naopak zhusta zrazují pro skladnější a finančně dostupnější hraní z CD či MP3. „Netaneční“ hra na gramofony má, počínajíc Johnem Cagem, ale své hrdiny, kteří na gramofonu oceňují především jeho mechanické vlastnosti a zkoumají, jak tvůrčím způsobem vstupovat do vztahu otáčející se talíř - deska – jehla. A tu přichází ke slovu řízené přeskakování, vkládání předmětů na rotující talíř, adaptace gramofonu na baskytaru pomocí gumiček a rotujících trsátek, krájení desek a nejrůznější „experimentální“ sesazování jednotlivých fragmentů…
Nejvýraznějšími německými turntablisty jsou Claus Van Bebber a Ignaz Schick. Prvně jmenovaný výtvarník s gramofony vystupuje spíše sporadicky, o to vzácnější jeho návštěva bude. O něco mladší Ignaz Schick naopak patří k nejpilnějším hybatelům berlínské scény experimentální improvizace a pouští se do desítek projektů a kolaborací, k nejznámějším patří soubory Phosphor a Perlonex.