Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - internet
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Projekt Nového spojení železničních tratí v Praze by se měl změnit, dokud je čas

13. 8. 2004 - PRAHA [Econnect / Ateliér pro životní prostředí]

V polovině července podepsal primátor Prahy, ministr dopravy, hejtman Středočeského kraje a ředitel Správy železniční dopravní cesty Memorandum o spolupráci v železniční dopravě na území hl. m. Prahy a Středočeského kraje. Sdružení právníků Ateliér pro životní prostředí podpis Memoranda, jehož cílem je zajistit optimální dopravní obsluhu regionu, přivítal. Páteří Pražské integrované dopravy by se měl stát průjezdný železniční systém, který by mělo zajisit především tzv. Nové spojení - tedy kvalitní spojnice žst. Praha hl.n. a Praha Masarykovo nádr. se stanicemi na severu a východě města (Holešovice, Vysočany, Libeň). Jeho výstavba mezi Bulharem a Balabenkou byla zahájena počátkem srpna. Ateliér však upozorňuje na chyby v projektu tohoto Nového spojení a zároveň vyjadřuje naději, že ještě stále není pozdě zastaralý projekt, který nevyhovuje potřebám regionální dopravy a také zasahuje do historického prostředí Prahy, upravit.

Nové spojení je investicí, která zásadně ovlivní kvalitu budoucí veřejné dopravy v celém regionu a také mimořádně zasáhne do historického obrazu města. Ateliér proto vyzývá odpovědné orgány státu, Středočeského kraje a hl. m. Prahy, aby ve veřejném zájmu a ve smyslu podepsaného Memoranda usilovaly o nápravu nedostatků dosavadního projektu: o zmenšení jeho zásahu do městské krajiny a o zvětšení jeho dopravních přínosů pro regionální dopravu. Postup výstavby, která se v nejbližších letech soustředí především na ražbu tunelů od východu, to umožní i bez odsunutí termínu zprovoznění.

Stavební řešení Nového spojení je podle Ateliéru navrženo ještě podle předlistopadové koncepce - především pro dálkovou dopravu. Modernímu regionálnímu systému však nevyhovuje nebo dokonce brání jeho rozvoji. Ateliér upozorňuje především na nevhodné křižování vlaků v úsecích mezi stanicemi (Sluncová, Balabenka), upozorňuje na nemožnost zřízení chybějících přestupních zastávek na tratích Praha hl. n. - Libeň, Praha hl. n. - Vysočany (Křižíkova, Krejcárek) a také na navržené úpravy Hlavního nádraží, které neumožní zapojení karlínské a bubenské tratě do systému. K zásadním nedostatkům patří podle Ateliéru i zbytečné bourání objektů v bývalém lokomotivním depu Masarykova nádraží (hlavně zadní remízy, přesuvny a točny), nadměrná délka a výška viaduktu přes Trocnovskou ulici a nevhodné umístění východních tunelových portálů s navazujícími tratěmi do strmého úbočí Vítkova, které vyžaduje vykácení zalesněného svahu v délce více než půl kilometru.

Ateliér na závady a problémy opakovaně poukazoval a zároveň upozorňoval, že vedle zastaralého oficiálního návrhu Nového spojení již existuje moderní a efektivní alternativní řešení, které tyto problémy nemá. Ministerstvo dopravy ani investor však o ně podle Ateliéru neměl zájem a oficiální projekt tak postupně získal všechna povolení.

Na změny projektu je podle autora alternativního návrhu Jana Kliky dost času. "Alternativní návrh Nového spojení je možné snadno přizpůsobit i prosazenému umístění východních portálů," říká jeho autor, Jan Klika. Nijak podle Kliky nespěchá ani bourání v depu. Zde by mělo vzniknout ústřední železniční muzeum a je tedy potřeba bourání zabránit. Zadní remíza s přesuvnou a točnou se bude hodit vždy a hlavně v případě, že by se realizoval návrh na zaústění bubenské a karlínské trati do podzemní úrovně Hlavního nádraží.

Memorandum přitom počítá s dalším rozvojem železničních tras a také s památkovou ochranou vybraných objektů železnice. Průjezdný systém regionální kolejové dopravy - tzv. REKO by měl být obdobou systémů S-Bahn. Jako prioritu také uvádí modernizaci trati Praha - Kladno s odbočkou na letiště Ruzyně. Pražský primátor Pavel Bém při podpisu Memoranda uvedl: "Memorandum řeší např. atraktivní otázky možnosti využití železnice v systému městské hromadné dopravy a příměstské integrované dopravy, jeho naplnění výrazně přispěje k zajištění optimální dopravní obslužnosti regionu. Klíčový význam má řešení investiční strategie přestavby železničního uzlu Praha a modernizace tratí v regionu."

Pro řešení záměrů a námětů ke zlepšení dopravního systému budou podle Memoranda zřízeny pracovní skupiny a řídící grémium. Zde by se právě takové problémy, jako jsou úpravy Nového spojení, měly podle Ateliéru řešit.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

21. 8. 2004
19. 9. 2004
20. 9. 2004

Související tisk. zprávy

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz