Buy Nothing Day 2004: Dokážete se obejít jeden den bez supermarketu?
26. 11. 2004 Tomáš Tetiva [Econnect] -
Na 24 hodin to miliony lidí po celém světe prostě hodí za hlavu – zdivočelou ekonomiku, marketingové hry a neudržitelné spotřební bláznění, které se postupně stalo naší kulturou. Dáme si pauzu. Využijeme příležitosti nenakupovat. Nebudeme nic chtít a trochu si odpočineme. Společně řekneme nadnárodním společnostem jako je Esso, Nike nebo Coca-Cola a dalším – máme toho dost. V sobotu totiž budeme slavit Buy Nothing Day – Mezinárodní den nenakupování.
„Jako spotřebitelé máme povinnost zabývat se produkty, které nakupujeme, a ptát se společností, které je vyrábí. Jaká jsou opravdová rizika a dopady na životní prostředí a rozvojové země? O těchto věcech lze do nekonečna diskutovat, avšak my bychom měli hledat jednoduchá řešení – a Buy Nothing Day je dobrý start,“ říká editor magazínu Adbusters a zakladatel kampaně Kalle Lasn.
Kalle Lasn je bývalý manažer reklamní agentury, který konvertoval na anti-konzumního aktivistu a v roce 1989 založil v kanadském Vancouveru aktivistický časopis Adbusters. O dva roky později zahájil kampaň Buy Nothing Day, které se dnes účastní miliony lidí v 55 zemích světa, včetně sousedního Polska nebo Slovenska. Zatímco v USA a Kanadě se Buy Nothing Day slaví den po svátku Díkuvzdání, tedy tento pátek, v Evropě připadá vždy na poslední sobotu v listopadu.
„Je to jednoduché. Prostě zůstaňte doma a nakupování hoďte za hlavu. Nechoďte nakupovat. Nekupujte si vůbec nic. Jestli musíte do práce, vemte si oběd z domova místo toho, aby jste si ho koupili. Udělejte si svačinu, pokud si ji obvykle kupujete, a vemte si termosku s kávou nebo čajem. Jestli je to možné, tak jděte do práce pěšky místo toho, aby jste si koupili lístek na veřejnou dopravu nebo benzín do auta. Nechoďte do obchodu pro mléko nebo chleba…najděte způsob, jak to zvládnout bez toho – jde jenom o 24 hodin. Upečte si chleba sami. Pijte vodu,“ stanoví pravidla jednoho dne bez nakupování Kalle Lasn.
Avšak svůj postoj lze dát najevo i aktivně. Ve většině států, kde působí aktivistické skupiny, se uskuteční nejrůznější happeningy, slavnosti a nejrůznější demonstrace proti přebujelému konzumerismu. Aktivisté budou rozřezávat kreditní karty a vyvěšovat obří transaparenty v obchodních centrech, aby upozornili na dopady nadspotřeby, které se většina lidí účastní.
„Buy Nothing Day zdůrazňuje evironmentální a etické důsledky konzumerismu. Rozvinuté země – pouze 20% světové populace – konzumují více než 80% světových přírodních zdrojů. Tento nesoulad se odráží v úrovni znečištění životního prostředí a v nerovnoměrné distribuci bohatství,“ tvrdí Lasn.
Kromě nespravedlivě levného zboží si však také vytváříme po celém světě nepřátele. Vykořisťovaní dělníci, kteří pracují v „zónách volného obchodu“ dvanáct hodin denně, sedm dní v týdnu za méně než 20 centů na hodinu, si připadají, jako kdyby jim byly jejich životy ukradeny. Jejich boj za přežití je zoufalý. Zdravotní péče v podstatě neexistuje. Jejich pracoviště jsou zamořená toxickými látkami. Jejich příběhy jsou dobře zdokumentované, avšak většinu lidí to příliš nezajímá.
Všechny argumenty o tom, že konzumerismus vytváří pracovní místa pro zoufale chudé lidi není nic jiného než alibismus. Za posledních třicet let se propast mezi pěti nejchudšími a pěti nejbohatšími státy více než zdvojnásobila. Náš konzumerismus nepomáhá lidem v chudých zemích o nic víc než terorismus. V podstatě můžeme říci, že podporováním globálních nespravedlností vytváříme živnou půdu pro nenávist a terorismus.
„Samozřejmě, že Buy Nothing Day není o změně vašeho životního stylu pouze na jenom jeden den – chtěli bychom, aby to byl trvalý vztah – možná zkušenost, která změní váš život? Chceme, aby lidé učinili závazek, že budou konzumovat méně, recyklovat více a klást důraz na to, aby se firmy chovaly slušně a dbaly na ochranu životního prostředí. Supermarket nebo obchodní centrum vám může dát velkou možnost výběru, co si koupit, avšak nemělo by to být za cenu dopadů na životní prostředí či rozvojové země.“
Kalle Lasn také nechal vyrobit reklamní spot upozorňující na problém nadspotřeby, který však většina médií odmítla odvysílat. Přestože se o to pokoušel znova a znova, média ho odmítala s poznámkami, že „spot není v souladu se současnou ekonomickou politikou Spojených států“.
„Jestliže si myslíte, že lidé mají právo na to udělat rozhodnutí na základě informací místo propagandy, jestli si myslíte, že nadspotřeba je egoistická, jestli si myslíte, že nakupování se může stát nutkavou nemocí a jestli si myslíte, že to je způsob, jak dostat někoho do velkých dluhů, potom se prosím zúčastněte – nenakupujte,“ říká Kale Lasn.
Tomáš Tetiva
|