Auto*Mat vyzval politiky: Odejděte. Tajná studie varovala, že změny poškodí MHD
25. 9. 2012 -, Econnect/Auto*Mat
Nekoncepční a nepromyšlený krok, hazard s pověstí MHD. Tak radikálními slovy odsuzuje nezávislá oponentní studie změny v pražské veřejné dopravě, platné od září. Posudek si ještě před schválením změn radou hlavního města nechal u společnosti Boston Venture zpracovat primátor Bohuslav Svoboda. Odborníci z ČVUT v ní varují, že prosazení zásadních změn bez diskuse s obyvateli a městskými částmi je v rozporu s demokratickou praxí. Změny se měly odložit, prodiskutovat a lépe připravit. Radní kritickou studii ignorovali a změny ve veřejné dopravě urychleně schválili. Iniciativa Auto*Mat teď žádá rezignaci dvou koaličních politiků.„Vyzvali jsme k odstoupení náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska a předsedu výboru pro dopravu Jiřího Nouzu,“ potvrdil Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. Nosek má podle něj odstoupit coby zodpovědný radní a předkladatel návrhu k hlasování rady hlavního města, Nouza pak jako předseda výboru, který jako jediný mohl schválení změn efektivně bránit, ale na červnovém zasedání úmyslně nenechal členy výboru o tématu ani podrobněji jednat.
„Oponentní studie varuje, že provedené změny ohrožují atraktivitu a rozvoj MHD, přitom k nim neexistuje komplexní analýza a není zřejmé, zda povedou vůbec k nějakým finančním úsporám. Politikové, kteří provedli tak riskantní operaci bez debaty s občany a městskými částmi i navzdory hlasu odborníků, jednali neprofesionálně a nedemokraticky,“ řekl Vít Masare.
„Ze studie vyplývá, že politikově netušili, zda budou změny ve veřejné dopravě fungovat, ale rozhodli se to zkusit. Hazardovali tak s cestujícími, kteří se potřebují dostat ráno do práce a do školy, na nákupy nebo k lékaři. Negativní změny je stojí čas, peníze a možná i zdraví. Do jaké míry politikové skutečně poškodili veřejnou dopravu, teprve uvidíme. Jejich způsob vládnutí je ale nepřijatelný,“ vysvětlil Vít Masare důvody výzvy k rezignaci politiků hlavního města.
Oponentura kritizuje provedené změny jako „v rozporu se základními principy rozvoje a zvyšování atraktivity veřejné dopravy“. Organizátor veřejné dopravy ROPID podle posudku nepředložil komplexní analýzu „a je otázkou, zda ji má k dispozici.“ Odborníci docházejí k závěru, že jde o „účelový a krátkodobě orientovaný záměr s cílem realizace, a to za téměř jakoukoli cenu.“
Auto*Mat požádal magistrát o poskytnutí oponentní studie k chystaným změnám MHD počátkem srpna na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Primátor Bohuslav Svoboda se o studii zmiňoval v tisku, zveřejněna však nebyla. Minulý týden magistrát Auto*Matu studii vydal.
Podle Auto*Matu v tuto chvíli neexistují podklady, které by umožnily posoudit, do jaké míry provedené změny veřejnou dopravu a cestující skutečně poškodily. K tomu by bylo nutné zadat detailní analýzu změn dopravního chování Pražanů. Způsob, jakým se o závažných změnách rozhodlo, je však podle iniciativy dostatečným důvodem k odchodu politiků, kteří změny prosadili.