Diváky v Jihlavě nejvíce zaujal dokument Pod sluncem tma od Martina Marečka
31. 10. 2011 -, Econnect
Během slavnostního zakončení, kterým tradičně provedlo duo divadelníků z VOSTO5, byly uděleny ceny 15. Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Ceremoniál živě přenášela ČT24.ČESKÁ RADOST
Cena pro nejlepší český dokumentární film 2011
Porota ocenila film Pod sluncem tma (Česká republika, 2011) režiséra Martina Marečka za „za překvapivé a filmařsky působivé zachycení české rozvojové pomoci v Zambii“.
Film zachycuje dobrodružství dvou starších mužů ze střední Evropy v zambijské vesnici. V příběhu, který je složený ze situací kolem opravy zdroje a rozvodů elektrické energie do sebe jemně, vtipně i dojemně naráží černá a bílá mentalita.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011
Porota současně udělila Zvláštní uznání filmu 31 konců/31 začátků (Česká republika, 2011) umělecké skupiny Rafani za jiný přístup k vedení dokumentu v rámci letošní kolekce prezentovaných filmů.
Umělecká skupina Rafani, známá různorodou tvorbou zahrnující fotografie, video i akce ve veřejném prostoru, nám zde představuje filmový traktát struktury města, který směřuje od periferie ke středu a je vnímán jako centrum moci hegemonie a normativity. Každá část má posléze svého reprezentanta, zástupce současného českého umění či myšlení.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011
Členy poroty byli:
Jiří David / malíř, fotograf a spisovatel (Česká republika)
Martin Dušek / režisér (Česká republika)
Josef Pazderka / novinář a komentátor (Česká republika)
Terezie Pokorná / editor a novinář (Česká republika)
Ondřej Provazník / režisér, scénarista a novinář (Česká republika)
OPUS BONUM
Cena pro nejlepší světový dokumentární film 2011
James T. Hong jako jediný porotce sekce Opus Bonum vybral film Ztracená země (Territoire perdu, Belgie, 2011) režiséra Pierre-Yves Vandeweerda.
Film se pohybuje na rozhraní divácky náročného rozjímání, filozoficko-etické reflexe a sociálního dokumentu, naslouchajícího lidem ze západní Sahary, k jejíž bezútěšnému životu na sporném území v Africe patří boj, únosy či uprchlické tábory.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011
Porotce své rozhodnutí komentoval slovy: „Snímek Ztracená země pomocí jednoduchých filmových gest zachycuje prchavou krásu prodchnutou vědoucím smutkem, a apeluje tak na naši neznalost situace na Sahaře. Politický vzdor se nijak nevnucuje, spíše se nevtíravě nabízí v podobě obrazů a scén, jejichž hluboká krása diváka postupně přivádí k téměř imaginární, zároveň však až příliš reálné zdi. Ztracená země pro mě znamená naléhavé, esteticky hodnotné dílo plné smutku -ztracenou vzpomínku na ztracený národ ve ztracené krajině na ztraceném filmovém formátu.“
MEZI MOŘI
Cena pro nejlepší východoevropský dokumentární film roku 2011
Porota sekce Mezi moři ocenila film Bakhmaro (Bakhmaro, Gruzie, 2011) režiséra Salome Jashi.
Snímek z jižního Kavkazu zachycuje symbolický obraz restaurace v západogruzínském městě Čochatauri při hospodářském propadu i politické mátožnosti. Hostů je málo, volební plakáty a předvolební spoty v televizi slibují lepší život a i když jsou majitelé trpěliví, vypadá to, že se nemůže nic změnit.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011
Členy poroty byli:
Paolo Benzi / režisér (Itálie)
Pavel Jech / scénárista a dramaturg (Česká republika)
Necati Sonmez / režisér dokumentárních filmů v Istanbulu (Turecko)
Aida Vallejo / filmový historik (Španělsko)
Porota zároveň ocenila cenou za nejlepší středoevropskou a východoevropskou koprodukci Film New Europe Visegrad Prix 2011 snímek Tmář a jeho rod (Česká republika, 2011) režiséra Karla Vachka, a to za vášnivou snahu o rozšíření pole zodpovědnosti filmové tvorby.
Snímek klasika českého dokumentu pojednávající o mimozemských civilizacích, které žijí nejen ve vesmíru, ale i na planetě Zemi, do kterého vstupuje i režisér, který chce poznat a pojmenovat tenkou hranici mezi niternou vírou v Boha a institucionalizovaným náboženstvím.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011
Porota ke svému rozhodnutí uvedla: „Zpracováním nadčasových filozofických témat a pohráváním si s řemeslnými možnostmi filmu režisér odvážně poukazuje na to, jakými způsoby může film obohatit lidské vnímání a uvažování. Snímek odkrývá filmařovu nesmlouvavou víru v lidstvo - obzvláště v případech, kdy uznává jeho nesčetná pochybení – i jeho osobní nadšenou víru ve film coby nevyčerpatelnou formu vyjadřování a prožívání.“
FASCINACE
Cena pro nejlepší experimentální dokumentární film 2011
Porota ocenila snímek Endeavour (Endeavour, Rakousko, 2010) režiséra Johanna Lurfa.
Pomocí důmyslné střihové hry s materiálem NASA se můžeme ohlédnout za posledním americkým raketoplánem. Halucinační svědectví o startu a letu během dne i noci se stává brutálním útokem na pozornost a vnímání diváka, který tak má možnost zkoumat vesmír svých zrakových vjemů.
- anotace převzata z katalogu MFDF Jihlava 2011
„Nejvíce nás fascinoval film Endeavour, který pravidelně kombinuje záběry šesti kamer umístěných na raketoplánu. Výsledný film je podobný práci lidského mozku, který také spojuje práci levé a pravé hemisféry do jediného celku. Ačkoliv film byl točený strojem a ukazuje opět hlavně stroj, říká nejvíc o lidstvu jako takovém. Divák napřed sleduje záběry kamer, ale pravidelný rytmus obrazu a zvuku dává prostor k vlastním úvahám,“ komentovala porota své rozhodnutí.
Členy poroty byli:
Alice Růžičková / režisérka, učitelka a promítačka (Česká republika)
Jan Růžička / entomolog (Česká republika)
Vitek Růžička / student (Česká republika)
Kajetan Růžička / (Česká republika)
CENA DIVÁKŮ
Cenu diváků (pod záštitou generálního ředitele ČT Petra Dvořáka) předal Ředitel programových okruhů ČT Milan Fridrich snímku Pod sluncem tma (Česká republika, 2011) režiséra Martina Marečka.
CENA ZA PŘÍNOS SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFII
Cenu za přínos světové kinematografii získal italský režisér Vittorio De Seta, kterou převzal člen poroty Mezi moři Paolo Benzi. Ten přiřadil De Setu k nejvíce inovativním filmařům, kteří ostatním ukázali to, co sami nebyli schopni vidět.
CENA PRO NEJKRÁSNĚJŠÍ FESTIVALOVÝ PLAKÁT 2011
Z rozhodnutí zástupců filmových festivalů, kteří se účastnili workshopu Festival Identity, se Nejkrásnějším plakátem festivalu za roky 2010 až 2011 stal plakát torontského festivalu Hot Docs z roku 2010. Tento festival tím získal možnost vystavit retrospektivu svých plakátů na jihlavském festivale pořádaném v roce 2012.
CENA DIVÁKŮ PRO NEJKRÁSNĚJŠÍ FESTIVALOVÝ PLAKÁT 2011
Návštěvníci jihlavského festivalu nejvíce hlasovali pro plakát festivalu Brno 16 z roku 2011.
CENY UDĚLENÉ INSTITUTEM DOKUMENTÁRNÍCH FILMŮ
Cenu Silver Eye pro nejlepší středoevropský nebo východoevropský dokument dokončený v letech 2010 a 2011 si odnesly tři z celkem 250 filmů.
Vítězi jsou:
celovečerní dokument Pod sluncem tma režiséra Martina Marečka
středometrážní Crulic - cesta na onen svět (Crulic - the Path to Beyond) rumunské filmařky Ancy Damian
krátký dokument Zapomenu tento den (I Will Forget This Day) ruské režisérky Aliny Rudnitskayové.
Všechny tři letošní snímky získávají finanční cenu ve výši 1 500 eur a celoroční podporu v rámci festivalového servisu East Silver Karavany.
Další ceny si z Jihlavy odváží dokumentární filmy ještě před dokončením. Cenu IDFA a tím i přístup na největší koprodukční fórum IDFA v Amsterodamu získal chorvatsko - rumunský projekt Gauneři lásky (Gangster of Love). "Je to milé překvapení. Sami jsme s přihláškou do Amsterodamu neuspěli. Ale nakonec se tam tedy stejně dostaneme," řekl autor Nebojša Slijepčević.
Cenu Zlatý trychtýř pro projekt, který během roku zaznamenal největší pokrok, dostaly Zvonky štěstí slovenských filmařů Marka Šulíka a Jany Bučka. Jde o příběh z romské osady. Těhotná Mariena a její bratranec přezpívali píseň svých idolů Karla Gotta a Dariny Rolincové. Během následujícího roku bude mít filmařské duo k dispozici servis Institutu dokumentárního filmu šitý na míru jejich projektu.