Soud opět uznal námitky občanských sdružení k D8
30. 5. 2008 -, Econnect/Děti Země
Nejvyšší správní soud během tři měsíců uznal již druhou kasační stížnost občanských sdružení, která kritizují trasu dálnice D8 přes České středohoří bez dlouhého tunelu. Jestliže tento soud v únoru zrušil rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem, kterým byla zamítnuta žaloba proti vydání územního rozhodnutí, nyní musel zrušit i usnesení Městského soudu v Praze, kterým byla mylně odmítnuta žaloba proti rozhodnutí o zásahu do biotopů ohrožených druhů živočichů a rostlin. Pražský soud nyní řeší osm podaných žalob ve věci dálnice D8.„Rozsudek jsme v podstatě očekávali, protože existuje řada judikátů o tom, že lze samostatně žalovat rozhodnutí o zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin, takže vše bylo jen otázkou času,“ komentuje nejnovější rozsudek Nejvyššího správního soudu Miroslav Patrik z Dětí Země.
Sporné rozhodnutí vydalo Ministerstvo životního prostředí v srpnu 2004, ale Městský soud v Praze v září 2005 žalobu Společnosti ochránců životního prostředí z Litoměřic jako nepřípustnou odmítnul. Nejvyšší správní soud však nyní zjednává nápravu této nezákonnosti a vše vrací zpět do Prahy k věcnému projednání. Žaloba napadá především neobjektivní výběr trasy dálnice a nemožnost účastníků řízení vyjádřit se ke všem podkladům.
„I když se už staví most v Oparenském údolí a připravuje se druhý u obce Dobkovičky, doufáme, že soudy v Praze a v Ústí nad Labem bez nátlaku a nestranně posoudí, zda prosazovaná trasa dálnice byla opravdu schvalována podle zákona či ne,“ myslí si dále Patrik.
Dosud bylo vydáno asi deset stavebních povolení z uvažovaných dvaceti pěti, fakticky je ale možné stavět jen dva mosty ze tří. Přitom např. jedno odvolání z listopadu 2007 proti stavebnímu povolení řeší Krajský úřad v Ústí nad Labem, most Vchynice má zase problémy se zabezpečením proti požárům. Navíc nelze zahájit stavbu tunelu Prackovice a tunel Radejčín a samotná trasa jsou stále bez stavebních povolení.
„Vinou řady nesprávných či nezákonných rozhodnutí se příprava dálnice stále zpožďuje, přitom vláda v roce 1993 slibovala její dokončení v roce 2000 a Ředitelství silnic a dálnic ČR před jednáním zastupitelů Ústeckého kraje v březnu 2005 zase do konce roku 2009,“ připomíná dále Patrik, který se domnívá, že kdyby MŽP v roce 2000 přistoupilo na dlouhý tunel, mohla by být dálnice možná příští rok hotová.
Dosavadní asi půlroční zpoždění schvalování dálnice D8 vůči harmonogramu se zřejmě ještě zvýší, takže termín její dostavby v prosinci 2010 nemusí být dodržen.