Předseda Senátu převzal petici desetitisíců občanů proti trase silnice R43
15. 5. 2006 - BRNO [Ekolist]
-foto-
Podle autorů petice prosazuje Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) výstavbu čtyřproudé silnice, která by se napojila na dopravní cestu vedoucí z Rakouska do Polska, ve stejné trase jaká se začala stavět v letech druhé světové války. Na počátku okupace se počítalo s vybudováním severo-jižního silničního tahu, který by spojoval Vídeň, Brno a Wroclav. Jenže po více než šedesáti letech v místech plánované trasy vyrostlo velké sídliště Brno-Bystrec, kde dnes žije téměř třicet tisíc obyvatel. Navíc takto plánovaná rychlostní silnice zasahuje na území dalších tří městských částí a přetnula by přístup Brňanů k rekreační oblasti Brňenské přehrady. „Doufám, že Senát podpoří naši snahu nebudovat dálnici ve středu města a naopak podpoří výstavbu dálničního obchvatu města,“ prohlásila dnes Jana Pálková, předsedkyně sdružení Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko.
Při vstupu České republiky do Evropské unie se země zavázala, že na svém území vybuduje komunikace, které se stanou součástí nejvyšší evropské sítě dálnic a silnic Trans European Network (TEN). Silnice R43 se podle občanských sdružení stala součástí budoucího významného severojižního dálničního směru přes Střední Evropu. Autoři petice tvrdí, že to je důvod proč se její výstavbu snaží prosadit Jihomoravský kraj, město Brno a ŘSD. Přitom trasa rychlostní silnice přes Bystrec není uvedena v územním plánu velkého územního celku města Brna z roku 1985, na základě stanoviska SEA (posuzování vlivů na životní prostředí) z roku 1999 tuto trasu vláda vyřadila z koncepce dálniční sítě ČR a ani nevyhovuje právním normám pro evropskou dálniční sít TEN. Ty vylučují právě možnost vést komunikace transevropské dopravní sítě městskými centry.
Přesto trasa silnice existuje v podřízených územních plánech obcí a právě na tomto základě se kraj snaží prosadit její výstavbu. Ředitelství silnic a dálnic podle občanských sdružení dokonce v letech 1999 – 2005 připravovalo plán trasy přes městkou část Bystrec, přestože není dosud schváleno kudy by silnice R43 měla vést. „Přestože silnice není v územním plánu ŘDS na ní utrácí desítky milionů korun za dokumentaci,“ uvedl Luděk Šikola z Ekologického právního servisu.
Občanská sdružení navrhují místo této trasy zvolit variantu silnice, která jde zcela mimo město Brno. Řešením je cesta Boskovickou brázdou, která je navíc o tři kilometry kratší a její výstavba si vyžádá v podstatě stejné náklady jako v případě cesty přes Bystrec. „Do roku 2010 má být schválený nový velký územní plán města Brna, a to je také důvod proč s přicházíme s touto peticí,“ řekla Jana Pálková na dnešní tiskové konferenci. Předseda Senátu Přemysl Sobotka, který převzal desetikilový balík s podpisovými archy, slíbil, že předá text petičnímu výboru tak, aby mohl být projednán v co nejkratším čase.
(Článek jsme převzali se svolením redakce on-line deníku EkoList po drátě. Ukázkový výtisk tištěné verze časopisu si můžete objednat zde.)
Hugo Charvát