Avantgardní kytarista Fred Frith přiveze do Prahy nové album Road
13. 3. 2022 - PRAHA [Econnect / Rachot]
Ve svých pěti letech se začal učit hrát na housle a následně působil ve školním orchestru. Ve třinácti přešel ke kytaře a nedlouho poté založil svou první skupinu. Později se věnoval studiu literatury, ale souběžně se studiem již od roku 1968 působil v avantgardní skupině Henry Cow; se skupinou hrál až do jejího rozpadu v roce 1978. Po jejím rozpadu založil soubor Art Bears.
Když v roce 1979 Art Bears vystoupili na Pražských jazzových dnech v Lucerně, změnil se život nejednoho českého rockového experimentátora a posluchače – Frith a spol. totiž předvedli něco, co díky informační bariéře ztělesněné železnou oponou v Čechách dosud nikdo neslyšel. Od té doby se jeden z nejpracovitějších současných hudebníků Fred Frith do českých zemí opakovaně vrací. Mezi stovky jeho hudebních spolupracovníků se totiž počítají i Iva Bittová a Pavel Fajt.
Dále spolupracoval například s Robertem Wyaettem, Mikem Pattonem, Billem Laswellem nebo se skladatelem a saxofonistou Johnem Zornem, s nímž nahrál mnoho alb. Frith je součástí slavného filmu Step Across the Border, který podle Cahiers du Cinéma patří do stovky nejvlivnějších filmů všech dob.
Společně s Chrisem Cutlerem založil sdružení hudebních skupin hrajících progresivní rock a experimentální rock nazvané Rock in Opposition. 12. března 1978 se v Londýně uskutečnil první festival spřízněných kapel. Společným programem byla nezávislost na hudebním průmyslu (skupiny pořádaly koncerty svépomocí, desky vydávaly na vlastní značce Recommended Records) a politická angažovanost: hudebníci zastávali radikálně levicové postoje, angažovali se např. v kampani Rock proti rasismu. Ve snaze o to, aby umění aktivně ovlivňovalo politickou situaci, byl jejich vzorem Bertold Brecht.
Hudebně navazovali členové Rock in Opposition na výboje rockové avantgardy (Frank Zappa, Captain Beefheart, Soft Machine), na free jazz i na soudobou vážnou hudbu (Edgar Varèse). Hnutí bylo novátorské zapojením muzikantů z kontinentální Evropy, která byla dosud v rockové hudbě přehlížena a která přinášela podněty vyrůstající z domácí hudební tradice. Pod hlavičku Rock in Opposition se vešly jak posluchačsky náročné experimentální kompozice, tak italští Stormy Six, vycházející z tradice protestní folkové písně s chytlavými melodiemi.