Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - internet
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Práva spotřebitelů na příkladu Electrocity

15. 1. 2004 - PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů / Econnect]

Nový rok přinesl uzavření řetězce obchodů s elektronikou Electrocity, který se stal obětí cenové války mezi obchodními řetězci. Pro spotřebitele vyvstala otázka, kde se domáhat svých práv a reklamací. Závazky vůči zákazníkům obchodů Electrocity převzaly jednak záruční servisy, jednak společnost Datart. Jenže ne všechny podmínky pro reklamaci, které Datart uvádí, jsou v souladu se zákonem, upozorňuje Sdružení obrany spotřebitelů.

Z tiskové zprávy společnosti Datart z 8. ledna vyplývá, že se na ni mohou obracet všichni zákazníci, kteří elektrospotřebič zakoupili v obchodech řetězce Electrocity na území České republiky, a to v případě jakýchkoli problémů. Současně však společnost v tiskové zprávě podmiňuje vyřízení reklamace podmínkami, které jsou v rozporu s ustanoveními zákona. Sdružení obrany spotřebitelů ČR považuje proto za svou povinnost spotřebitele na tyto skutečnosti upozornit.

"Datart sděluje, že pro vyřízení reklamace musí spotřebitel předložit zákonem předepsané doklady, což jsou podle nich záruční list potvrzený prodejcem a doklad o platbě. Jenže to není pravda. Zákon ukládá spotřebiteli pouze povinnost prokázat nákup zboží," zdůraznila Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů. "S otazníkem je i další tvrzení, že v případech zákonného nároku na vrácení kupní ceny se zákazníci budou muset obrátit na servisní centrum dovozce příslušného výrobku," dodala Picková. Dovozce ze zákona není povinen řešit reklamace spotřebitelů.

Je tedy otázka, do jaké míry fakticky společnost Datart převzala závazky. Navíc když doplňující informace nabízí na běžné telefonní lince, čímž dále zvýší náklady spotřebitele nezbytně nutné k vyřízení reklamace.

Podle zákona o ochraně spotřebitele a § 625 občanského zákoníku má spotřebitel možnost reklamovat vadné zboží v kterékoliv provozovně prodávajícího, či v sídle prodávajícího a také u podnikatele, který je v záručním listě určen k provedení záruční opravy. V případě, že se jedná o vadu neodstranitelnou a spotřebitel chce odstoupit od smlouvy, případně požaduje výměnu, může se obrátit na kteroukoliv provozovnu prodávajícího. Zde také může uplatňovat úhradu nákladů spojených s vyřízením reklamace. V případě, pokud provozovna ukončí svou činnost, je prodávající o tomto faktu povinen informovat příslušný živnostenský úřad a uvést, kde lze vypořádat případné závazky. Jak doplňuje SOS, spotřebitelé se také mohou obrátit na sídlo společnosti prodávajícího, které zjistí z obchodního rejstříku.

Český trh s elektronikou patří mezi nejobsazenější, o roční obrat bojují stovky firem. V roce 2001 patřila zhruba čtvrtina tržeb pětici největších sítí Datart, Electrocity, K+B Expert, OKAY a Proton. V roce 2002 k nim přibyl řetězec Electro World, loni se do konkurenčního boje vložila společnost Home Credit, která se pokusila sjednotit nezávislé obchodníky v alianci HELE. Electrocity končí podle odborníků díky cenové válce mezi těmito řetězci. Electrocity má obchody v jedenácti městech České republiky, ve kterých podle ČTK zaměstnává zhruba 400 lidí. V Praze je šest obchodů a další dva jsou v Brně.

Co ještě nový rok spotřebitelům přinesl

Všechny podstatné zákony potřebné před vstupem do EU již byly přijaty. Dá se ovšem očekávat, že tlak konkurence a vstřícného přístupu ke spotřebiteli, který známe z členských zemí EU, by mohly mít pozitivní vliv i na kvalitu českého trhu.

Od 1. ledna letošního roku platí již bez výjimky dvouletá záruční doba na veškeré spotřební zboží ať bylo vyrobeno kdykoli - tedy i před 1. lednem 2003. Sdružení obrany spotřebitelů již zaznamenalo, že někteří prodejci poukazují na to, že zboží bylo vyrobeno před 1. lednem 2003 a nelze jej tak reklamovat a porušují tak občanský zákoník.


-red-

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost - návod k použití

Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz