Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Vánoční dárky lze měnit

10.12.2003
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114

Stalo se už tradicí, že Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) ověřuje před vánočními svátky ochotu prodávajících, nakolik jsou ochotni měnit svým zákazníkům „nepovedené“ vánoční dárky. Tedy zboží, s nimiž se dárci nestrefili například do velikosti nebo vkusu obdarovaného. Tentokrát SOS oslovilo nejen kamenné, ale i internetové obchody.

„Celkem SOS oslovilo 38 internetových obchodů sdružených v Asociaci pro elektronickou komerci (odpovědělo 11) a 12 běžných „kamenných“, (odpovědělo 9).“, informovala Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Většinou vycházejí obchodníci v těchto případech svým zákazníkům vstříc, i když jdou – pokud je věc bez vady – nad rámec svých zákonných povinností. Z toho také vyplývá jejich možnost stanovit si pro podobné výměny své podmínky. Základním požadavkem obchodníků je, aby zákazníci vraceli zboží čisté, nenošené a předložili paragon. Některé firmy požadují, aby například na textilních výrobcích zůstala originální visačka, byť může na ní být přeškrtaná cena.

Většina obchodníků odmítá měnit CD, DVD, audio a video kazety a počítačové hry, také prádlo a šperky. Nicméně jsou obchody, kde taková výměna – i výše uvedeného zboží - nejenže nepředstavuje žádný problém, ale dokonce ji neomezují pouze na Vánoce a mění zboží, pokud se zákazníkovi nelíbí, v průběhu celého roku.

Obchodníci umožňují ve většině případů výměnu zboží za jiné, jen některé firmy vracejí zákazníkům peníze. Některé obchody mají stanovenou lhůtu, do kdy je možné zboží přijít po Vánocích vyměnit, většina prodávajících omezuje lhůtu koncem ledna.

„Každopádně platí zvlášť v těchto dnech, kdy pořizujeme vánoční dárky, zboží nejen pečlivě vybírat a dobře si uložit doklad o koupi, ale v obchodě se také informovat, zda jsou ochotni – a za jakých podmínek – vybrané zboží vyměnit,“ říká Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR.

Trochu jiná je situace u internetových obchodů, které jsou ze zákona povinné zboží přijmout zpět do dvou týdnů po dodání, aniž by zákazník musel sdělit důvod, proč odstupuje od smlouvy. Internetové obchody jsou v povánočním období v podstatě ochotné měnit zakoupené zboží, ale také si stanovují svá pravidla. Některé požadují, aby zákazníci při vracení zboží uvedli, že jde o vánoční dárek, obchodníci stanovují také termín – většinou do poloviny ledna, jedna firma požaduje po zákazníkovi za svou vstřícnost storno poplatek. Nemění se většinou baterie do mobilních telefonů, CD, audio a video kazety, DVD, software, cartridge. A pokud se nosiče obrazu a zvuku mění, musí být v originálním neporušeném obalu. Samozřejmostí je doklad o koupi, případně odůvodnění žádosti o výměnu.

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.infosos@spotrebitele.info
Ivana Picková, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výborulobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266


Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od září 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.


DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz