Nejvyšší správní soud zastavil šikanování ekologické organizace
9.12.2003
Tábor [Ekologický právní servis]
Autor: Ekologický právní servis
Dospěl tak ke konci více než dvouletý boj sdružení Svoboda zvířat, které se brání proti šikaně ze strany úřadů. Jejich snahou bylo, na základě vykonstruovaných argumentů, vyloučit ekologické organizace ze správního řízení, týkajícího se stavby dálnice. „Zřejmým cílem Krajského úřadu bylo znemožnit Svobodě zvířat vyjádřit své pochybnosti o zákonnosti a správnosti územního rozhodnutí o umístění stavby dálnice a umlčet tak nepohodlné kritiky.“, komentoval postup Krajského úřadu Mgr. Pavel Doucha z Ekologického právního servisu/1. Městský soud v Praze, a nyní i Nejvyšší správní soud v Brně, však daly jednoznačně za pravdu ekologické organizaci a postup Krajského úřadu označili jako nezákonný.
Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu je pravomocné a nelze se proti němu dále odvolat. Na jeho základě by mělo být obnoveno územní řízení o stavbě dálnice. To bude znamenat zpoždění jejího zahájení. „Jednoznačným viníkem celé situace je úřad. Nebýt jeho nezákonných praktik a jeho neochoty jednat s ekologickými organizacemi, nemusely být zbytečně zatěžovány soudy. Jsem zvědav, zda rozsudek Nejvyššího správního soudu přiměje úřady k dodržování zákona, když tak neučinily na základě rozhodnutí soudu nižšího stupně“, řekl k tomu Mgr. Doucha. K dalšímu postupu ekologů dodal: „v obnoveném územním řízení chceme jednat o zlepšení prostupnosti budoucí dálnice pro živočichy/2 a zejména o výstavbě estakády v Národní přírodní rezervaci Libický luh, namísto náspu/3. To jsou podle nás zcela realistické, věcně odůvodněné a minimální požadavky, které by měla nová dálnice splňovat“.
Kontakt:
Mgr. Pavel Doucha
Ekologický právní servis Tábor
Kostnická 1324
390 01
email: tabor@eps.cz
tel: 381 256 662
www.eps.cz
1/ Ekologický právní servis právně zastupuje ekologické organizace, které se zabývají problematikou dálnice D11
2/ Současný projekt dálnice řeší prostupnost dálnice pro živočichy zcela nedostatečně, v rozporu s metodickými požadavky odborné organizace ministerstva životního prostředí, Agenturou ochrany přírody a krajiny. Je třeba si uvědomit, že v trase plánované dálnice se nachází např. migrační trasy losa evropského.
3/ Dálnice D11 je jedinou z plánovaných dálnic v ČR, která má procházet chráněným územím nejvyššího stupně – národní přírodní rezervací. Tomu by mělo odpovídat i konstrukční řešení dálnice, které by mělo být maximálně citlivé k ochraně přírody. Takovým řešením však není vedení dálnice po náspu, který znamená velký zábor plochy a sníženou prostupnost dálnice pro živočichy. Přijatelnějším řešení by byla estakáda. Doporučuje jí i Ministerstvo životního prostředí ve svém stanovisku o hodnocení stavby na životní prostředí (EIA).