Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - životní prostředí
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Občanská sdružení vyslovila zásadní připomínky k projektu obchodního centra na Pankráci

11.10.2002
PRAHA [Arnika - Centrum pro podporu občanů]
Autor: Martin Skalský, tel: 606 168 026

Včera odpoledne se v Malém sále pražského Kongresového centra sešlo na dvě stě padesát lidí, aby diskutovali o vlivech Obchodního a společenského centra Pankrác na životní prostředí. Občanská sdružení vyslovila zásadní připomínky ke stavbě, vyjádřily je také některé odbory magistrátu a městský hygienik. Zpracovatel projektu ani posuzovatel vlivů často nebyli schopni odpovídat na konkrétní dotazy. Potvrdily se obavy, že nákupní centrum výrazně přispěje k nárůstu automobilismu a tím k rostoucí dopravní krizi v centru Prahy. Nikdo také nepopřel, že se kvůli trvale se zhoršujícímu životnímu prostředí na Pankráci uvažuje o vystěhování lidí z některých obytných domů.

„Zpracování připomínek ke studii vlivů na životní prostředí jsme se věnovali několik měsíců,“ říká Ing. Marie Janoušková, předsedkyně Občanské iniciativy Pankráce, jež přítomné překvapila kvalitní odbornou argumentací. „Obecně rozšíření obchodních ploch a zázemí pro služby vítáme. Vzhledem ke katastrofální dopravní situaci na Pankráci ale trváme na splnění zákonných norem, ke stavbě jsme proto navrhli řadu konkrétních podmínek. Očekáváme nyní, které z nich pražský magistrát převezme do svého oficiálního stanoviska k procesu o posouzení vlivů na životní prostředí,“ doplnila Janoušková. Stanovisko by mělo být zpracováno do dvou měsíců. Jako podklad pro rozhodování jej pak budou používat všechny státní úřady, které budou k projektu nákupního centra vydávat vyjádření a různá povolení.

Právník sdružení ARNIKA Mgr. Ondřej Tošner kritizoval zejména fakt, že v současné době probíhá územní řízení na dopravní řešení Pankrácké pláně. „Výsledky posuzování vlivů na životní prostředí se tak nepromítnou do rozhodování o řešení dopravy. Je to zmatečné, řízení měla probíhat v opačném sledu,“ řekl Tošner. Dodal, že jako podklad pro posudek o vlivech nákupního centra na životní prostředí byla společností Spojprojekt zpracována jakási urbanistická studie, kterou ovšem nikdo nezná. „Pokoušeli jsme se ji sehnat snad na všech úřadech, ale nikde o studii neví, nepodařilo se nám ji získat ani na Spojprojektu. Přestože jde o důležitý podklad, veřejnost ani příslušní odborníci se s ním neměli šanci seznámit.“

Velký počet občanů v sále dokázal, že téma zástavby Pankrácké pláně veřejnost zajímá. Chybou veřejného jednání pak byla malá ochota projektanta, investora i přizvaných odborníků odpovídat na konkrétní dotazy. Některé příspěvky odborníků trvaly i desítky minut, takže zhruba po třech hodinách se sál téměř vyprázdnil. Zůstali v něm prakticky jen lidé, kteří přišli podpořit výstavbu nákupního střediska. Po každém projevu investora se pak sálem ozýval potlesk a jednání připomínalo frašku. Krátce před půlnocí se téma jednání vyčerpalo a zbylí účastníci se odebrali domů.


<h3>
Jak probíhalo veřejné projednání nákupního centra
</h3>
Kolem páté hodiny odpolední se zaplnila již většina míst v Malém sále Kongresového centra Praha. Při vstupu mohli příchozí občané shlédnout plastický model Pankrácké pláně s maketami dvou projektovaných obchodních center. Jedno z nich má vyrůst na místě stávající tržnice (staví jej německá společnost ECE), druhé má nahradit dnes nefunkční autobusové nádraží (o stavbu usiluje ÚAN Florenc). K dispozici jsou barevné letáčky s počítačovými simulacemi budoucího nákupního centra a propisky s logem ECE. Na dvou projekčních tabulích mohou přítomní sledovat fotografie zahraničních obchodních center, střídané záběry neutěšených zákoutí Pankráce a podbarvené příjemnou hudbou.
<BR> <BR>
Krátce po sedmnácté hodině zahajuje projednání vlivů na životní prostředí Ing. Ivana Žáková z odboru životního prostředí pražského magistrátu. Vysvětluje, že jednání bude rozděleno na tři bloky – doprava, ovzduší a zeleň. Pak předává slovo Ing. Václavu Oblukovi, který zpracoval posudek o vlivech Obchodního centra Pankrác. Ve své, bezmála půlhodinové řeči, Obluk odmítá prakticky všechny námitky občanských sdružení. Například očekávaný nárůst dopravy a s tím spojeného hluku a emisí komentuje slovy: „Lidé sice ucítí zápach z automobilů, ale zápach je subjektivní pocit, který vnímá každý jinak. Pocity nezhoršují zdravotní stav domorodců… Zákonný limit pro hluk je sice na některých místech překračován již dnes, ale není to o mnoho. Není ani tak podstatné, co lidé slyší ve dne, to je pod prahem vnímání, důležitý pro domorodce je především hluk v noci, aby se mohli vyspat.“
<BR> <BR>
Závěry posuzovatele zpochybnila zástupkyně městské hygienické stanice MUDr. Polanecká. Ta upozornila na nutnost opatření proti hluku a emisím z automobilové dopravy, které po zprovoznění obchodního centra ECE vzrostou. Již dnes jsou přitom překračovány zákonné limity. Hygienička dokonce navrhuje, aby z některých obytných domů byly vystěhováni lidé, protože překročení limitů lze kompenzovat jen stěží. Na problémy s automobily a nevyřešenou dopravní obslužnost nového objektu upozornil také zástupce hlavního města Ing. arch. Petr Durdík. „Hlavní město trvá na svých výhradách, navržené dopravní řešení není pro město dobré, protože zvyšuje provoz na již dnes přetížených komunikacích,“ řekl.
<BR> <BR>
Poté dostali slovo zástupci občanských sdružení. „Na Pankráci se chytá vznik největšího parkoviště v České republice,“ řekla předsedkyně sdružení Občané postižení severojižní magistrálou Alžběta Rejchrtová. „Místní lidé tak velký areál nepotřebují. Protože půjde o nejbližší nákupní středisko od centra města, přitáhne obrovské množství automobilů. Do podobných center lidé bohužel nejsou zvyklí jezdit hromadnou dopravou.“ Zástupce Občanské iniciativy Pankráce Vít Janoušek pak řekl, že záměr je realizovatelný, ale je nutné dodržet zákonné limity. Přečetl pak seznam podmínek, které pro stavbu navrhuje místní sdružení. „Byli jsme se podívat na obchodní centrum společnosti ECE v Berlíně. Je navrženo lépe než to pražské. Stavba obsahuje podzemní parkoviště, nikoliv nadzemní, a její součástí jsou i byty,“ uvedl Janoušek. Připomínky k dopravnímu řešení a využití území Pankrácké pláně pak přednesl také Mgr. Ondřej Tošner ze sdružení ARNIKA. Podle reakcí na příspěvky se zdálo, že argumenty občanských sdružení mají v sále značnou podporu, i když počet příznivců a kritiků nákupního centra byl zhruba vyrovnaný.
<BR> <BR>
Teprve po třech hodinách od začátku dostali slovo lidé v sále. Po zodpovězení tří dotazů vyhlásila Ing. Žáková přestávku. Fakt, že běžní občané dostali slovo až po osmé hodině, většinu přítomných odradil a během pauzy se sál vylidnil. Drtivá většina těch, kteří zůstali, ve svých příspěvcích podporovali projekt nákupního centra a tleskali po každém vystoupení investora či projektantů. Jednání pak sice pokračovalo ještě téměř čtyři hodiny, místy však připomínalo zinscenované divadlo. Ačkoliv zástupci občanských sdružení kladli průběžně další konkrétní otázky, většinou se nedočkali jasných odpovědí. Necelou půlhodinu před půlnocí se téma vyčerpalo a jednání bylo ukončeno.


DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz