Žitavou na kole - zpráva o cyklistické exkursi
25.6.2003
LIBEREC [Agentura regionálního rozvoje ]
Autor: Miroslav Těšina
Do Žitavy jsme vyrazili v 10.07 vlakem Českých drah. Specielně pro tuto akci byl k vlaku připojen cyklistický vagon. V Žitavě na nádraží nás přijali naši němečtí partneři pan Michael Hiltscher ze Strassen und Grunflechen Amt Zittau (technický odbor) a paní Monika Reck - Referat Stadtplanung (u nás odbor rozvoje a územního plánování) a dva zastupitelé za stranu CDU.
Exkurse začala jízdou na kole po žitavských ulicích. Naši průvodci nás seznámili s realizovanými úpravami na zvýšení dopravní bezpečnosti cyklistů (např. cyklistické pruhy, přejezdy pro cyklisty, dopravní ostrůvky) a různými jinými úpravami pro zvýšení dopravní bezpečnosti všech účastníků dopravního provozu. Mezi nejzajímavější určitě patří úpravy pro cyklisty na Gorlitzerstrasse. Tato komunikace je dopravně velmi významnou komunikací (Bundesstrasse 99) a propojuje rekreační a průmyslovou zónu s centrem města. Projeli jsme ji oběma směry a užili si pocitu bezpečí i na velmi dopravně zatížené komunikaci.
Po ukončení projížďky nás v budově historické radnice přijal 1. náměstek pan Arnold. Po oficielním přivítání nás zde odborníci žitavského magistrátu seznámili s plánem postupného zřizování cyklistických tras v Žitavě, ukázali nám systém stávající a seznámili nás s plánovaným rozvojem sítě cyklotras. Také nás seznámili s principy a problémy financování výstavby nových tras.
Při rekonstrukci nebo výstavbě každé komunikace v Žitavě jsou cyklisté zohledňováni. Stupeň jejich segregace od ostatní dopravy je dán mírou dopravní bezpečnosti cyklistů a jiných účastníků provozu na komunikaci.
Exkursi jsme dokončili projetím zbytku trasy, kde jsme viděli úpravy pro cyklisty na dopravně významné komunikaci B 96 Dresdnerstrasse a křížení s místní úzkokolejnou železnicí ve Schrammstrasse.
Při návratu jsme též navštívili obec Nová Hartava (nyní příměstská část Žitavy) a prohlédli si zde dopravně zklidněnou komunikaci středem obce. Řešení realizované v Nové Hartavě považujeme za ukázku vhodného dopravního řešení komunikace se společným provozem motorových vozidel, jízdních kol a chodců ve venkovské částí obce. Rádi bychom podobné řešení prosadili při rekonstrukci komunikace v Liberci - Krásné Studánce, kterou jsme projížděli při jarním cyklovýletu.
Akce se zúčastnili:
za USZ: Ing. Jiří Veselka – náměstek primátora, za KDU-ČSL: Pavel Potoček, za Odbor dopravy Libereckého kraje: Ing. Ivona Apková, zástupce z Krajská hygienická stanice.
Ing. Jiří Veselka:
Členové občanského sdružení Cyklisté Liberecka mne cestou vlakem do Žitavy seznámili s problémy cyklistiky v Liberci.
V Žitavě jsem si při jízdě na dopravně bezpečných komunikacích uvědomil, že je cyklistika v Liberci skutečně chybně řešena a to pouze jako cykloturistika. V Liberci je, jako jinde, potřeba řešit důsledně problémy cyklistické dopravy především s ohledem na dopravní bezpečnost cyklistů.
Při diskusi s německými odborníky jsem se zajímal o zvýšení dopravní bezpečnosti cyklistů po realizaci úprav v Žitavě. Toto zvýšení je dle jejich názoru zcela jednoznačné. Při exkursi jsme si z realizovaných úprav prohlédli dopravní ostrůvky, cyklistické pruhy, přejezdy komunikací, stojany na kola atd.
Dle mých nově nabytých zkušeností je správné řešení cyklistiky v našem městě možné skutečně jen v případě, když bude jízdní kolo začleněno mezi ostatní dopravní prostředky a to jako plnohodnotná součást dopravního systému města. S občanským sdružením Cyklisté Liberecka se v tomto názoru po dnešní exkursi zcela shoduji.
Cyklisté Liberecka dohodli s německými partnery další setkání na září tohoto roku. Osobně zajistím účast odboru rozvoje a Územního plánování na této akci. Vzhledem k profesionalitě přípravy a přístupu organizátorů považuji toto setkání pro pracovníky magistrátu za přínosné.
Ing. Jiří Rutkovský:
Je mi líto, že se liberečtí zastupitelé, politické strany a zainteresované odbory magistrátu tak málo zajímají o problémy cyklistů v Liberci. Věřím však, že se jejich přístup k cyklistice zlepší a zúčastní se zářijové exkurse, na kterou je opět pozveme.
Ing. Miloš Matoušek:
Potěšilo mne, že naše požadavky ohledně cyklistické dopravy v Liberci jsou v Žitavě standardem, což si mohli ověřit všichni účastníci exkurse.
Josef Bém:
Překvapila mne standardní spolupráce německých odborníků a politiků s nevládními organizacemi. Jejich přístup byl obdivuhodný.
Náklady na pořádání exkurse jsou částečně hrazeny z Nadace Partnerstvi - program Doprava pro 21.stoleti.
Organizaci akce částečně zajistilo Občanské sdružení Cyklisté Liberecka.
Miroslav Těšina-ARR-Liberec
Radnice v Žitavě nabídla spolupráci při rozvoji nemotorové dopravy v Liberci a ERN.V rámci pracovní skupiny DOPRAVA- Euroregionu Nisa- zajistíme písemné podklady a normy, zkušenosti a dokumentaci jak projektové, tak realizované práce pro provoz jízdních kol v centrální části města, tak i v předměstských a venkovských stezkách. Prvky klidových částí a obnovy zeleně jsou skutečně vzorové pro celou ČR