Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - životní prostředí
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Únor poosmé patří neziskovým organizacím

2. 2. 2005 - PRAHA [Econnect]

Včera byl zahájen osmý ročník kampaně 30 dní pro neziskový sektor. Únor by tak měl opět patřit neziskovým organizacím, které připravují řadu akcí, aby se představily a oslovily veřejnost. Letošní téma - individuální dárcovství – chce povzbudit lidi k tomu, aby si některou organizaci vybrali a dlouhodobě jí pomáhali. „V České republice působí celá řada neziskových organizací, které bez pomoci jednotlivců v budoucnosti nepřežijí,“ říká Marek Šedivý z Informačního centra neziskových organizací (ICN), které kampaň připravuje. Řadu informací o neziskových organizacích a jejich akcích najdete také na internetových stránkách – např. www.neziskovky.cz či na stránkách Econnectu.

Neziskové organizace připravují po celé ČR akce různého typu - dny otevřených dveří a prezentace, při nichž představí své aktivity, výstavy a kulturní akce, besedy a diskusní setkání, masopustní oslavy a zábavy, akce pro veřejnost. Ve většině krajů působí regionální koordinátoři kampaně, jsou to například Vita Ostrava, Asociace NNO Libereckého kraje, Koalice nevládek Pardubicka, Štáb Bambiriády na Uherskohradišťsku. Je mezi nimi také jeden krajský úřad. Celkem se ke koordinaci v krajích přihlásilo 30 organizací z 11 krajů.

Pomáhat s propagací akcí pořádaných v rámci kampaně by měly neziskovým organizacím tak jako v minulých letech také radnice Zdravých měst – zatím se jich přihlásilo celkem 14. „Neziskové organizace považujeme za jedny z hlavních partnerů při realizaci projektů Zdravé město a místní Agenda 21,“ uvedl v této souvislosti tajemník Národní sítě Zdravých měst ČR Ing. Petr Švec.

Individuálních dárců je v ČR v porovnání s ostatními evropskými zeměmi stále málo. Neznamená to jen veřejné sbírky a zasílání dárcovských SMS, velkou rezervu máme zejména v počtu neanonymních individuálních dárců, tedy lidí, kteří znají a pravidelně podporují konkrétní neziskovou organizaci. Podle výzkumu zaměřeného na financování neziskových organizací, který provedlo občanské sdružení Spiralis v červenci 2003 a kterého se zúčastnilo 455 respondentů, podpora individuálních dárců tvoří 7 % rozpočtů neziskových organizací a směřuje nejvíce do oblasti charity (církevní právnické osoby). S individuálním dárcovstvím nemá žádnou zkušenost 51 % organizací, pro 42 % představuje malou, pro 6 % velkou část příjmů. Anonymní sbírky pokrývají rozpočty organizací ze 2 %. Využívá jich asi čtvrtina neziskových organizací. 76 % neziskových organizací tuto formu fundraisingu nevyzkoušelo.

„Nedávná přírodní katastrofa v Asii ukázala, že lidé jsou připraveni a ochotni přispět na dobrou věc. Bohužel si ale zatím neuvědomují, že největší přínos má pomoc, která je pravidelná a dlouhodobá,“ vysvětluje zvolené téma kampaně Marek Šedivý z ICN.

„30 dní“ budou doprovázet také televizní a rozhlasové spoty, v Praze a ve vybraných krajských městech také reklama na citylightech. Heslo, které letos reklamu doprovodí zní: „Každý má právo na comeback. www.neziskovky.cz. Místo, kde můžete pomoci.“ Reklamní kampaň na rozdíl od minulých let nebude zobrazovat širokou škálu oblastí, v nichž neziskové organizace působí, ale její tvůrci si vybrali jeden konkrétní příklad. „Pro ztvárnění reklamní kampaně jsme zvolili lidi bez domova. Příběh televizního spotu, který je hlavním komunikačním kanálem, vypráví o bezdomovci, který se ráno po probuzení na lavičce přidává k mladému joggujícímu páru a začne s úsměvem na rtech sportovat s nimi,“ popisuje podobu kampaně Viktor Mastník z agentury McCann-Erickson, která na reklamě pracovala, a pokračuje: „Nechtěli jsme lidi vydírat nějakými dojemnými záběry, naopak jsme vybrali příběh, který je plný pozitivních emocí a který ukazuje, že i lidé s problémy mohou mít chuť do života. “

Na závěr kampaně se také připravuje koncert, který bude věnován individuálním dárcům z celé České republiky. 1. března ve Španělském sále Pražského hradu vystoupí patron letošní kampaně houslista Pavel Šporcl společně se zpěvačkou Evou Pilarovou.

Podle Marka Šedivého je důležité, aby lidé neziskovým organizacím věřili. O tom co neziskové organizace dělají, čím se zabývají a jaké mají problémy se mohou lidé dozvědět také na internetových stránkách – vedle stránek jednotlivých organizací je to portál ICN www.neziskovky.cz, jehož součástí je také databáze NNO v celé ČR, novinky a kalendář akcí; či zpravodajský a informační portál Econnectu – www.ecn.cz, který nabízí denní zpravodajství ze světa NNO, aktuální i starší tiskové zprávy NNO, názory a komentáře či informační servis pro NNO. Kalendář akcí v občanském sektoru – kalendar.ecn.cz nabízí širokou škálu akcí NNO a pro NNO z celé ČR, katalog odkazů občanské společnosti Kormidlo.cz zase nabízí odkazy z tématických oblastí, kterým se neziskové organizace věnují.

Přehled akcí, které se v rámci kampaně konají, najdete například:
- v Kalendáři akcí občanského sektoru Econnectu – http://kalendar.ecn.cz
- v kalendáři akcí na www.neziskovky.cz - http://www.neziskovky.cz/kalendarium/
- v tiskové zprávě Národní sítě Zdravých měst
- na stránkách Koalice NNO Libereckého kraje
- na stránkách Neziskových organizací na Vysočině
- na stránkách Neziskových organizací Pardubického kraje


Alena Mejstříková

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Související odkazy

O Autorech

Alena Mejstříková

Autorka je redaktorka zpravodajství ECN a koordinátorka projektů.

KORMIDLO - katalog odkazů občanské společnosti

www.kormidlo.cz * Lidská práva * Sociální rozvoj a pomoc * Životní prostředí * Globalizace a udržitelný rozvoj * Kultura * Lidé a společnost * Neziskový sektor
www.kormidlo.cz

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz