Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - životní prostředí
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Evropská komise vyzývá i české občany k boji proti změnám klimatu

7. 6. 2006 - PRAHA [EkoList]

Jezte více zeleniny, umývejte svoje auto hezky ručně, nepoužívejte papírové ručníky a do práce choďte pěšky. Každým takovým rozhodnutím pomůžete zpomalit nebezpečné klimatické změny, radí Evropská komise ve své kampani „I ty ovládáš změnu klimatu.“ Včera zahájil v Praze českou mutaci celoevropské akce Ladislav Miko z generálního ředitelství Evropské komise pro životní prostředí spolu s českým ministrem Liborem Ambrozkem. Aktivisté z Greenpeace jim však vzkázali: „zameťte si před vlastním prahem“.
V Praze na Jungmannově náměstí zahájil českou kampaň happenig živých soch, oblečených do triček s hlavním heslem kamapaně "Změn se".
Foto: Hugo Charvát/EkoList

Na tiskové konferenci pořádané v Evropském centru představil kampaň Ladislav Miko, poprvé v roli reprezentanta Evropské komise pro životní prostředí. „Hodně lidí má pocit, že nemohou nic dělat, nebo, že i když se snaží chovat šetrně k životnímu prostředí, ničemu to nepomůže". Evropská kampaň chce naopak motivovat každého jednotlivce k ekologickému chování, což vyjadřuje i hlavní heslo celé akce „Změn se“. Podle materiálů Komise se podíl evropských domácností na emisích skleníkových plynů pohybuje kolem 16% (i když tiskové materiály obsahují na jiném místě i číslo 20 %), emise českých domácností pak přispívají přibližně 6,5 %. Každé rozhodnutí každého občana Evropy tak může výrazně pomoci zpomalit klimatické změny. Oficiální heslo evropské kampaně proto doplňují další „pobídky“, které shrnují, jak každý člověk může přispět. Ty zní: „Ztlum. Vypni. Recykluj. Choď.“ „Klíčová je informace, že lidé sami mohou skutečně pomoci, i když samozřejmě v České republice funguje řada opatřeních jako jsou alokační plány nebo připravované zavedení mýtného v dopravě,“ uvedl ministr životního prostředí Libor Ambrozek. Podle něj tato kampaň navíc navazuje na řadu předchozích aktivit, jako je podpora ekologické výchovy nebo zavedení energetických štítků na spotřebiče, podle kterých se spotřebitelé mohou rozhodovat při výběru spotřebiče.

Minulý týden v Bruselu, kde celou kampaň odstartoval předseda Evropské komise José Manuel Barosso a komisař pro životní prostředí Stavros Dimas, ozdobily sochy v centru města trička s nápisem „Change“ a billboardy s obrázkem zeměkoule s termostatem. Podobně v Praze na Jungmannově náměstí zahájil českou kampaň happenig "živých soch", známých osobností oblečených do triček s českou verzí hesla "Změn se". K nim se však k překvapení i nelibosti pořadatelů připojilo šest aktivistek organizace Greenepeace v tričkách ironizující hesla evropské kampaně a velkým transparentem s nápisem „MŽP a EU, zameťte si před vlastním prahem.“ Greenpeace prý nechtějí zpochybnit dobrou snahu Evropské komise o úspory, které přispějí ke zmírnění dopadů klimatických změn. „Nelíbí se nám ale populismus ministerstva životního prostředí a tolerance Evropské komise, která by především měla držet na uzdě průmysl a znečišťovatele,“ vysvětlil důvody Jan Piňos.

Oficiální hesla kampaně „Ztlum. Vypni. Recykluj. Choď.“ ironizovaly aktivistky Greenpeace. Jedno z nich znělo: „Prosíme, jdi už, Chmelíku,“ v narážce na hlavního českého vyjednavatele za MŽP při sestavování Národního alokačního plánu, který přiděluje českým podnikům povolenky na vypouštění emisí.
Foto: Hugo Charvát/EkoList

Greenpeace se nelíbí jak funguje Evropský systém obchodu s povolenkami emisí (ETS). Po roce jeho fungování se totiž ukázalo, že jednotlivé státy přidělily svým průmyslovým podnikům příliš mnoho povolenek a tím klesla cena na hodnotu, která podle Greenpeace nebude motivovat průmysl snižovat emise, ale podniky raději nakoupí přebytečné povolenky. „V této situaci bude celkový přínos úspor českých domácností, i kdyby snížily svůj příspěvek o celou polovinu, vcelku zanedbatelný,“ říká Piňos.

Informace, jak by se měli lidé ve svém všedním životě chovat, jsou na stránce www.climatechange.eu.com , kde jsou uvedeny rady v devatenácti jazycích včetně češtiny. „Každé rozhodnutí jednotlivce má vliv a my bychom byli rádi, kdyby se šetrné chování spotřebitelů stalo módou,“ řekl Tomáš Chmelík z MŽP. Podle něj by lidé mohli vyvolat větší poptávku po šetrném bydlení nebo po výrobcích, které nezatěžují přírodu při svém vzniku ani dopravě ke konečnému zákazníkovi.

Rady jsou rozděleny do čtyř oddílů podle jednotlivých hesel. V prvním oddílu "Ztlum" radí kampaň neplýtvat teplem v domácnostech, snížení teploty o 1 °C může přinést úsporu 5 až 10 % nákladů na energii a zamezit vzniku až 300 kilogramů emisí CO2 ročně. Dále radí snížit teplotu, když v domácnosti nikdo nepobývá, snížit tepelnou ztrátu výměnou oken, vůbec zajistit dobrou izolaci a větrat krátce. V dalších kapitolách radí Evropská komise zhasínat světla, používat úsporné žárovky, nepoužívat funkci stand-by u elektrospotřebičů, nenechávat stále připojenou nabíječku na mobilní telefon, jen výjimečně používat klimatizaci nebo sušičky prádla, prát vždy plnou pračku nebo vařit si vodu přesně v tom množství, které potřebujeme.

V dalších kapitolách materiál Evropské komise radí jezdit vlakem namísto autem, nakupovat zboží označené květinovým logem evropské ekoznačky (přitom text mlčí o české značce Ekologický šetrný výrobek, která je v tuzemských obchodech k dostání - narozdíl od unijní květiny) nebo při nákupu nábytku dávat přednost výrobkům označeným logem FSC, které zaručuje, že dřevo pochází z trvale udržitelného lesního hospodaření. Ministr Ambrozek také na konferenci potvrdil, že se v rámci kampaně nepočítá s žádnými novými legislativními kroky, které by například zavedly recyklaci hliníku, kterou kampaň doporučuje.

Jak prohlásil Ladislav Miko, nemá kampaň přesně definovaný cíl, žádný počet procent, o které by se měly snížit emise z domácností. "Jde o to, aby lidé začali více přemýšlet o svém chování a jeho dopadech na životní prostředí. Je mnohem levnější ušetřit energie a s tím spojené emise, než vyvíjet nové technologie a řešení pro nečekané situace, které před nás postaví změny klimatu," řekl Miko.

(Článek jsme převzali se svolením redakce on-line deníku EkoList po drátě. Ukázkový výtisk tištěné verze časopisu si můžete objednat zde.)


Hugo Charvát

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz