Apríloví Nesehnutí: Vědci z USA budou zkoumat brněnské hypermarkety ve spolupráci s NASA
1. 4. 2010 - BRNO [Econnect]
Potvrdila to dnes tisková mluvčí ESU. Jako partnerskou organizaci si ESU vybrala občanské sdružení NESEHNUTÍ. Chystá se také jednání o spolupráci s NASA pro poskytnutí technologií pro průzkum pomocí družicového systému. NESEHNUTÍ hodlá informovat veřejnost o tomto ojedinělém projektu od 6. dubna v rámci kampaně Brno - město skutečně uprostřed Evropy.
„Žádost ESU nás velmi mile překvapila. Zároveň je ale třeba trochu neskromně uznat, že NESEHNUTÍ má s monitoringem velkých nákupních center bohaté dlouhodobé zkušenosti a v oblasti know-how máme americkému partnerovi co nabídnout,“ říká jeden z iniciátorů programu Brno - město skutečně uprostřed Evropy Milan Štefanec z NESEHNUTÍ.
Jak dodává tisková mluvčí ESU Jacquelinne Shopperson, spolupráce je výhodná pro obě strany: „ESU zajišťuje podporu v rámci svého výzkumného projektu Global Mall Monitor (GMM), máme tedy dobrou výchozí pozici pro jednání s lokálními partnery, jimž můžeme nabídnout plnou organizační podporu. Naopak pro nás jsou nedocenitelné zejména znalosti lokálních partnerů o poměrech ve zkoumaných modelových lokalitách.“ ESU v současné době jedná o spolupráci s Národním úřadem pro letectví a kosmonautiku (NASA). Ten by poskytoval satelitní technologie pro dálkový geografický průzkum lokalit, jimiž se bude projekt GMM zabývat.
„Brno je pro nás významné hlavně proto, že růst nákupních center na jeho území a v okolí je možné díky jeho rozsahu pozorovat už i z vesmíru a navíc za poslední dvě desetiletí expanzi marketů zde nebrání žádní politici a dokonce ani územní plán“, pochvaluje si výběr lokality operační technik NASA Steve Purchaser. Brněnská nákupní centra se tak zařadí po bok Velkého bariérového útesu či Velké čínské zdi, tedy objektů viditelných z vesmíru.
Program Global Mall Monitor (GMM) je projekt globálního komparativního výzkumu metod územního plánování, jehož výstupem by měla být celosvětová databáze lokalit vhodných pro výstavbu velkých nákupních center. Ta by měla sloužit především městským samosprávám k efektivnějšímu využívání regulačních nástrojů územního plánování.
„Jsme rádi, že NASA má o Brno zájem. Věříme, že nám její odborníci, když už tu budou, pomohou i s odsunem brněnského nádraží, dostavbou Hitlerovy dálnice a poradí, jak udržet Kometu v Extralize,“ komentuje očekávání města zdroj blízký vedení radnice. Projekt se však může stát cenným materiálem i pro řetězce provozující nákupní centra k plánování strategií rozvoje sítí svých prodejen. Několik řetězců již projevilo zájem se na projektu GMM podílet. Projekt vítají i ekologické organizace.
„Z našeho pohledu se otevírá velká šance 'zakopat válečnou sekyru' mezi nákupními řetězci a nevládními neziskovými organizacemi,“ komentuje budoucnost projektu Lukáš Lyer z NESEHNUTÍ. „Propagací tohoto projektu se budeme zabývat v rámci naší připravované kampaně Brno - město skutečně uprostřed Evropy,“ dodává koordinátor této kampaně NESEHNUTÍ Zdeněk Rous. Kampaň začne v Brně 6. dubna 2010.