Dotyky motýlích křídel
16. 5. 2002 - [Aperio]
Žijeme v době, kdy všeobecně vládne vzor ženy extrémně štíhlé, sportovní a samostatné. Jen sporadicky nám média nabídnou obraz ženy těhotné, tj. ženy, která více než kdy jindy v životě potřebuje cítit podporu svého okolí. Není tedy divu, že obavy o změny na vlastním těle během a po těhotenství působí ženám často zbytečné psychické problémy, zvláště přidá-li se strach z názoru manžela či partnera.
Tomáš Nosil pracuje již čtvrtým rokem na projektu, ve kterém se snaží prostřednictvím černobílých fotografií ukázat krásu ženského těla v těhotenství. Jeho záměrem je dát maminkám jasnou pozitivní zprávu, že existují muži, pro které je těhotenství jejich partnerek časem krásným i skrze viditelné změny jejich těla.
Fotografie však nezachycují pouze fyzickou stránku změny ženského těla během těhotenství, ale snaží se citlivě zachytit i skryté prožitky a pocity ženské duše. Zároveň vyjadřují respekt a úctu k zázraku klíčícího mateřství, které lze jen stěží jakkoli zaznamenat.
Výstava "Dotyky motýlích křídel", která představila černobílé fotografie Tomáše Nosila, proběhla ve dnech 23. října až 11. listopadu 2001 v Komorní galerii Domu fotografie Josefa Sudka v Praze. Kolekce Nosilových snímků byla za přispění občanského sdružení Aperio nabídnuta formou putovní výstavy porodnicím České Republiky. Asi polovina z nich o výstavu projevila zájem. Časový harmonogram putovní výstavy bude zveřejněn na webových stránkách sdružení Aperio - http://www.aperio.cz .
Výstavou chce sdružení oponovat komerčnímu obrazu těhotenství v českých a zahraničních médiích, který mnohdy zneužívá toto téma k podpoře "moderního image" populárních hvězd, k propagaci luxusního těhotenského oblečení, případně ke vnucování vykonstruovaného mýtu bezproblémového a šťastného těhotenského stavu.
V neposlední řadě chce výstava také přispět k právě probíhající celospolečenské diskusi o příští podobě českého porodnictví, které by do budoucna těhotenství a porod nemělo vnímat jen jako ryze zdravotnický problém, nýbrž především jako příležitost pro vnitřní růst ženy, a spolu s ní všech těch, kteří ji v tomto mimořádném období života jakkoliv doprovázejí.
Lucie Ryntová, Kateřina Fialová