Výzvy pro školy – jaká bude škola budoucnosti?
26. 2. 2009 - PRAHA [British Council ]
Tento projekt je realizován společně s ministerstvy školství, význačnými pedagogy a zástupci škol z Velké Británie a států střední a severní Evropy. Projekt byl zahájen v zimě roku 2007 v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, Slovinsku, na Ukrajině, v Lotyšsku, Litvě, Estonsku, Švédsku, Finsku a v České republice. „British Council má dobré předpoklady pro to, aby mohl ovlivnit pozitivní změny v této oblasti – má významnou historii působení ve vzdělávacím sektoru, zejména zkušenosti s vytvářením vazeb se školami a výraznou pozicí v podpoře výuky anglického jazyka,“ říká koordinátorka projektu Staša Závitkovská.
Cílem projektu Výzvy pro školy je vytvoření představy školy budoucnosti. Na vytváření této vize pracují především sami studenti. Formulují své představy a potřeby, jež jim mohou pomoci lépe obstát v současném světě. Spolupracují při tom s učiteli a odborníky ve vzdělávání a snaží se o začlenění principů školy budoucnosti do národních vzdělávacích systémů.
Z České republiky byly vybrány čtyři školy, z nichž každá se věnuje nějakému jevu. Střední odbornou školu v Praze zaujal tzv. kyberšikana, brněnské gymnázium Integra se snaží přispět ke zdravější škole a efektivitě vzdělávacího procesu, Střední odborná škola veterinární a zahradnická z Českých Budějovic se zaměřila na bezpečnou školu a Gymnázium z Prostějova řeší hlavně otázku potřeb studentů v podmínkách budoucího světa a jejich schopnost v tomto světě obstát. Velká pozornost je také věnována multikulturnímu charakteru dnešního světa a pochopení všech jeho zvláštností.
Každé ze 12 mezinárodních partnerství se skládá ze čtyř škol z různých zemí, ve všech je přítomna škola z Velké Británie, kde také proběhla většina setkání skupin. Přitom školy spolu komunikují prostřednictvím intranetu. „Chceme spolupracovat s příští generací lidí, kteří ovlivní Evropu – s novátorsky založenými žáky a studenty, učiteli a odborníky ve vzdělávání – abychom společně vytvořili vizi školy budoucnosti, jež bude rozsáhle využívat nástroje informačních a komunikačních technologií, efektivním způsobem vyučovat cizí jazyky, učit dovednosti potřebné pro dosažení dohody, umění spolupráce, toleranci a povědomí o mezikulturních vztazích, které jsou potřebné v prostředí nové Evropy,“ vysvětluje Staša Závitkovská.
České zúčastněné školy pak pocestují na závěrečnou mezinárodní konferenci projektu do Budapešti, která se bude konat dne 1. až 4. března 2009. „Věříme, že výsledky prezentované v Budapešti budou prakticky aplikovatelné do vzdělávacích systémů a pomohou zvýšit úroveň vzdělávání ve všech zúčastněných zemích,“ dodává.
Martina Guzova