Ostrava v době nouzového stavu znovu předložila dokumentaci EIA ke kontroverznímu tramvajovému projektu v Porubě
9. 4. 2020 - OSTRAVA [Econnect / Prosíme, přemýšlejme, z.s.]
O tom, že ostravská radnice musí pro záměr výstavby tramvajové trati v Porubě nechat vypracovat komplexní posouzení vlivů na životní prostředí, rozhodl krajský úřad už v roce 2018. Původní dokumentace EIA byla zveřejněna loni v březnu a vyjádření k ní podaly rekordní téměř 2 400 fyzických a právnických osob, čímž se ostravský projekt stal jedním z největších procesů posuzování vlivů na životní prostředí v historii Česka.
Projekt nové tříkilometrové trati s osmi zastávkami má podle vedení Ostravy přispět ke snadnější dopravní obslužnosti a zlepšení životního prostředí v zastavěné části ostravských obvodů Poruba a Pustkovec. Přípravu stavby ale dlouhodobě provází řada sporů a proti projektu se postavila i značná část obyvatel z těch částí města, kudy mají koleje vést. Ti upozorňují například na to, že podle nich projekt paradoxně zhorší kvalitu ovzduší, zvýší hlučnost a nenávratně poškodí krajinu. Petici proti projektu, jehož realizace bude Ostravu stát 2,55 miliardy korun, podepsalo téměř 5000 lidí.
„Postup Ostravy považuji za nelidský… Jednání města budí dojem, že do procesu EIA dalo přepracovanou dokumentaci záměrně v době koronavirové krize, kdy má široká veřejnost řadu jiných, existenciálních starostí,“ uvedla Markéta Vysloužilová ze spolku Prosíme, přemýšlejme, který vznikl na protest proti chystané stavbě. Podle ní je rovněž alarmující, že i po roce práce odborníků najatých městem jsou ve zveřejněných materiálech opět podstatné chyby a zjevné nezákonnosti. Už nyní právníci upozornili například na to, že povinné stanovení radonového indexu proběhlo podle předpisů, jejichž platnost vypršela už na konci roku 2016.