Kono - Business 2006: Zdravý životní styl zamířil na veletrh Země Živitelka
13. 9. 2006 - ČESKÉ BUDĚJOVICE [Econnect]
Ti, kteří se těšili na žhavé novinky z oblasti ekologických technologií, produktů a služeb nebo doufali, že na Výstavišti v Českých Budějovicích naleznou komplexní prezentaci pomůcek pro ekologický způsob života, museli být zklamáni. V záplavě klasických stavebních materiálů, za hradbami z kombajnů, traktorů a strojů pro chemické postřiky se těch pár stánků se solárními panely, kotly na biomasu, čerpadly či poradenským servisem k ekoenergetice dokonale ztratilo.
Podobně na tom byla ukázka biopotravin svazu ekologických zemědělců Pro-bio, který nedokázal nabídnout alternativu ke stánkům s klobásami, hamburgery, kuřaty a smaženým sýrem či langošem pro „vegetariány“.
Ještě že naděje umírá poslední. Na úplném konci areálu, hned vedle nové oranžové brány vedoucí od hypermarketu TESCO, zval návštěvníky do svých útrob velkoprostorový stan, na jehož stěžni se třepotala vlajka s jedním z komerčně nejúspěšnějších symbolů současnosti – konopným listem. Probíhal v něm 4. ročník veletrhu hospodářského využití konopí KONO-Business 2006.
Na ploše 180m2 tu občanské sdružení Konopa spolu s dalšími vystavovateli představilo takřka komplexní škálu ekologicky nezávadných zdraví prospěšných produktů doplněnou o bohatý informační servis z oblasti obnovitelných zdrojů (také díky letákům sdružení Calla).
Krémy, masti, šampóny, stavební a izolační materiály, oděvy, biopotraviny s unikátním složením proteinů, vitamínů a minerálů, ukázka tradičního provaznického umění, papír vyrobený bez použití chlorinů, rozložitelné bioplasty, kompostovací záchod, fotovoltaickým panelem napájené vodní čerpadlo, solární kuchyň, pazdeřové brikety a v neposlední řadě vozidla poháněná na místě lisovaným rostlinným olejem - to vše, společně s reprodukovanou hudbou a vždy čerstvým konopným čajem, umožnilo ekologie chtivým návštěvníkům spravit si chuť. Zároveň atraktivní formou seznámilo s bezodpadovými alternativami také širokou veřejnost.
Veletrh KONO-Business 2006 se tak stal předzvěstí dalších propagačních aktivit občanského sdružení Konopa v oblasti obnovitelných zdrojů surovin a energie. V rámci federace evropských mládežnických ekologických organizací Youth and Environment Europe (YEE) totiž pro rok 2007 připravuje celoevropskou kampaň na podporu využívání bezodpadových produktů a technologií nazvanou Sluneční kampaň. S konopím jako jedním z nejkrásnějších, nejvoňavějších a nejuniverzálnějších lokálních surovinových zdrojů se tak v dalších měsících budou seznamovat obyvatelé většiny evropských zemí od Velké Británie po Tádžikistán.
"Cílem kampaně je ale představit veřejnosti co nejširší škálu slunečních alternativ v rozmanitých podobách. Z toho důvodu hledáme pro každou zemi partnery z řad neziskových i ziskových organizací, obcí a odborných pracovišť ochotné podílet se na realizaci kampaně. Pojďte společně podpořit přechod k těm nejlepším možným alternativám," uvedla Hana Gabrielová ze sdružení Konopa.
Michal Ruman