Poslanecká sněmovna podpořila kontroverzní návrh zákona o výstavbě dálnic
3. 12. 2003 - PRAHA [Ekologický právní servis]
Takto pojatý zákon se však podle názorů právních expertů pohybuje za hranicí souladu s ústavním pořádkem České republiky. Poslaneckým klubům byl při rozhodování k dispozici například posudek předloženého návrhu zákona, který vypracoval odborník na ústavní právo, Prof. JUDr. Aleš Gerloch, CSc. Návrhu zákona vytýká nejen to, že neodůvodněně tvrdě zasahuje do vlastnického práva majitelů pozemků dotčených stavbou dálnic, ale upozorňuje i na skutečnost, že případné schválení zákona nejspíše k žádnému urychlení výstavby dálnic nepřispěje, cit: „je dosavadní právní úprava natolik neúčinná, že brání výstavbě silnic a dálnic? Lze se domnívat, že není. Je sice možné, že celá stavba se značně prodlužuje kvůli dlouhým správním a případně i soudním řízením, nicméně tento problém navrhovaný zákon jednoznačně neodstraní. Právní řád zná dostatek institutů, jež umožňují stavbu realizovat, ať už jde o vyvlastnění či věcná břemena.“
V rozpravě k návrhu zákona vystoupili s tvrdou kritikou ekologických občanských sdružení poslanci Hanuš a Schling. Poslanec Schling, jako bývalý ministr dopravy přímo zodpovědný za nedodržování zákona při plánování výstavby některých dálničních komunikací/3, se ve svém projevu důrazně žádal omezení práv veřejnosti vyslovit se prostřednictvím účasti ve správních řízeních k vlivům těchto staveb na životní prostředí.
„Poslanec Schling šíří mýty o tom, že občanská sdružení mohou zablokovat výstavbu dálnic. Skutečným důvodem pro zpožďování různých staveb je však na prvním místě nedostatek finančních prostředků ve státním rozpočtu, dále pak nesmyslný výběr tras tak, že mnohdy zasahují chráněná území/4 a v neposlední řadě neschopnost úředníků Ředitelství silnic a dálnic a různých státních orgánů povolit stavbu dálnice v souladu se zákonem,“ komentoval Schlingův projev Pavel Doucha z Ekologického právního servisu, který právně v několika případech zastupuje ekologická občanská sdružení.
1/ plný název: zákon o výstavbě dálnic a rychlostních silnic a o změně některých zákonů, sněmovní tisk č. 373
2/ výsledky hlasování na http://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=34107
3/ viz kauza stavby dálnice D47 do Ostravy
4/ některé trasy dálnic zasahují i do území, která mají být vyhlášena jako chráněná v souvislosti se vstupem ČR do Evropské unie. Jedná se tedy o lokality celoevropského významu. Je to především případ dálnice D8 v Krušných horách, dálnice D47, rychlostní silnice R35 a další.
Kontakt:
Mgr. Pavel Doucha
Ekologický právní servis Tábor
Kostnická 1324
390 01 Tábor
tel: 608 873 437
email:tabor@eps.cz
Pavel Doucha