Nesehnutí: Udrží se obchůdky na rohu?
23. 7. 2010 - BRNO [Econnect]
Kampaň svým podpisem doposud podpořilo 2 500 osob z řad veřejnosti a rezonuje i s potřebami a problémy provozovatelů malých obchodů. „Jako zástupce sítě maloobchodů potravin BRNĚNKA považuji podporu malých a středních obchodů za klíčovou a zásadní. Mají zde svoji tradici a historii, jsou zde dlouhodobě a jejich úloha tradiční prodejny v blízkosti zákazníka - jako jeho 'dobrého souseda' v 'obchůdku na rohu' - je nezastupitelná. Bohužel po celá léta neměly a nemají tyto obchody na rozdíl od jiných investorů žádnou veřejnou podporu například ve formě investiční pobídky či jiné pomoci, a jsou tak odkázány jen a jen na sebe. A jejich majitelé se snažili, vydrželi a chtějí vydržet i do budoucna. Proto se velmi přimlouvám za jejich podporu a za jejich udržení. Malé a střední obchody zde odjakživa byly, jsou zde a pevně věřím, že i budou. Je to naše identita, je to součást koloritu našeho života...," říká Miloš Škrdlík, jednatel Maloobchodní sítě BRNĚNKA. Kampaň BRNO V AKCI kromě Brněnky podpořila i maloobchodní síť dvaceti prodejen BACOM.
Kampaň NESEHNUTÍ BRNO V AKCI počítá i s aktivitami namířenými na zastupitelstvo vzniklé po podzimních komunálních volbách, neboť to bude hned na začátku svého působení řešit koncept nového brněnského územního plánu. „Z dosavadního průběhu kampaně vyplývá, že problémy s nákupními centry se dotýkají v podstatě všech v tomto městě – malých obchodníků, nakupujících, městské hromadné dopravy, životního prostředí. V Norsku vláda na 5 let zakázala stavbu nákupních center nad 3000 m2 a nechala si tak čas na přípravu regulativů. Veřejnost může prostřednictvím petice apelovat na brněnské radní, aby před problémem nezavírali oči a pustili se do opatření, která podpoří malé obchodníky a třetinu Brňanů, kteří nemají potraviny v docházkové vzdálenosti,“ komentuje dosavadní průběh kampaně její koordinátorka Hana Chalupská.
Během léta může veřejnost podpořit kampaň BRNO V AKCI např. připojením svého podpisu pod petici s výzvou radním, aby se neregulovanou expanzí nákupních center zabývali a přijali jasná pravidla pro umisťování budoucích objektů. Petici je možné podepsat prostřednictvím webových stránek BRNO.HYPER.CZ, v obchodech maloobchodní sítě Brněnka a dalších, kam jsou v současné době petice distribuovány. Každé červencové úterý odpoledne je možné petici podepsat na infostánku NESEHNUTÍ na Malinovského náměstí v Brně, infostánek bude dále putovat po kulturních a hudebních festivalech jako např. Praděda Fest, Eurotrialog, či se s ním setkají návštěvníci a návštěvnice Letní filmové školy v Uherském Hradišti.