Jihlavský festival bude letos vyzývat k rekonstrukci
16. 10. 2009 - JIHLAVA [Econnect]
"Na jedné straně uvedeme velké dokumentární filmy o celosvětové ekonomické krizi, zkoumající s humorem nebo analytickou erudicí povahu současného globálního kapitalismu, na druhé straně mnohost témat a osobních příběhů. Na plátnech jihlavských kin se budou střídat filmy veselé, smutné, hravé, strohé, lyrické, aktivistické, tajemné, temné, osamělé, nové i zapomenuté. Jejich hlavními hrdiny jsou holandští gangsteři, iránští emigranti, čínští demonstranté, američtí byznysmeni, japonští milovníci hmyzu, čeští cyklisté či mizející celuloidová okénka. V příležitosti vidět naši současnost pohledem stovek autorů z nejrůznějších částí světa tkví každoroční velká divácká výzva dokumentární Jihlavy,“ uvedl Marek Hovorka, ředitel MFDF Jihlava.
Jihlava i letos hostí největší festival autorského dokumentu ve střední a východní Evropě. Jednotící myšlenku třináctého Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava vyjadřuje svým pojetím festivalové grafiky výtvarník Juraj Horváth: letošní festival vyzývá k REKONSTRUKCI: Stejně jako je rekonstrukce procesem, který prorůstá do mnoha vrstev skutečnosti a uplatňuje se v jejích jednotlivých slupkách, i v obrazové části letošního plakátu s postupem času přibývá motivických variant. Rekonstrukce si pohrává se svým vlastním předmětem, přetváří jej, rozostřuje jeho zažité vnímání. A letošní ji.hlavský plakát si tak také hraje s vlastní proměnlivostí, neočekávatelností, možností nahodilosti - vlastní podoby i svého výskytu. Výzva k rekonstrukci reality, historie i prostředí kolem nás spojuje filmy se světem a nabádá k novému vidění světa i filmové diváky.
SOUTĚŽNÍ SEKCE
Hlavní část programu tvoří každý rok soutěžní sekce. Česká radost je soutěžním kláním českých dokumentaristů. Opus Bonum představuje nejlepší dokumenty z celého světa v české premiéře. Mezi moři zase nahlíží na středo- a východoevropskou dokumentární scénu, v domácí a často i mezinárodní premiéře. Soutěžní část vrstevnatých Fascinací zase proniká do experimentálních okrajů dokumentární tvorby. Autorem festivalové ceny bude opět sochař Viktor Karlík.
SLAVNOSTNÍ ZAHÁJENÍ
Úvodní ceremoniál MFDF Jihlava bude jako každý rok opět v režii divadla Vosto5. Zahajovacím filmem letošního festivalu bude Život a film v režii Arkaitze Basterra Zalbideho, poutavý portrét jednoho z nestorů české poválečné kinematografie Vojtěcha Jasného. Letos jednaosmdesátiletý filmař v něm postupně rekapituluje svůj soukromý i tvůrčí život. Projekce se zúčastní režisér filmu i jeho protagonista Vojtech Jasný.
ZVLÁŠTNÍ UVEDENÍ
Necelý měsíc a půl po světové premiéře na festivalu v Benátkách uvede MFDF Jihlava v české premiéře nejnovější dokumentární třaskavinu amerického provokatéra a mystifikátora Michaela Moora - O kapitalismu s láskou. Sžíravý šťouchanec do amerického ekonomického systému si klade zásadní otázku: Jakou cenu američané platí za svou lásku ke kapitalismu?
MFDF Jihlava chystá i řadu jiných filmových lahůdek. Maradona by Kusturica je filmem o tom, jak vidí jednoho z největších fotbalistů všech dob dvojnásobný držitel Zlaté Palmy Emir Kusturica: revolucionář, fotbalista, obyčejný muž, Bůh, otec od rodiny, feťák, legenda… Kusturica sleduje někdejší fotbalovou star se svou typickou vervou a formálním dynamismem, který činí z prudkého Maradonova života ještě zběsilejší filmový zážitek.
Známý britský režisér Michael Winterbottom (Vítejte v Sarajevu, Tristram Shandy) natočil společně s Matem Whitecrossem strhující doku-drama Doktrína šoku. Snímek vychází ze stejnojmenné kontroverzní knihy kanadské novinářky a aktivistky Naomi Kleinové o tom, že neoliberální kapitalismus živí své vlastní fungování a paradoxní stabilitu z přírodních katastrof, válek a teroru.
JAK ČEŠI HAJLOVALI
Dokumentární tvorba z temného období česko-slovenských dějin – Protektorátu Čechy a Morava, od jehož zřízení uplynulo letos sedmdesát let. Sekce, čítající na tři desítky filmů, je jednoznačně nejucelenějším přehledem různých podob únikových či přímo kolaborantských dokumentů té doby, jaký byl v České republice kdy realizován. Sekce se v jednotlivých blocích zaměří na všednost protektorátního života, postavení dělníků v tehdejším zřízení, organizovanou činnost mládeže, čistou filmovou propagandu i na život pod hákovým křížem v Jihlavě. Např. bude uveden nabádavý instruktážní snímek o sběru odpadků Krysařův návrat (1944) zuřivého antisemity a odsouzeného kolaboranta Václava Binovce. Idilický obraz života v terezínském ghettu nabídne film Karla Pečeného a Kurta Gerrona Terezín. Trilogií o životě horníků (Naši havíři, 1943, V hlubinách země, 1944, Zdař bůh, hoši!, 1944) bude připomenuta válečná tvorba legendy české kinematografie Jiřího Krejčíka. A např. v hraném dokumentu Waltera Senta o životě chovanců polepšovny Dům za městem (1942) se ve vedlejší roli objeví i později populární „strýček Jedlička“.
MAĎARSKÉ FILMOVÉ POVSTÁNÍ
Tvorba experimentálního a dokumentárního ostrůvku filmařské svobody v komunistickém Maďarsku – celosvětově respektovaného Studia Bély Balázse (zal. 1959). V období „gulášového socialismu“ neexistovala pravděpodobně v celém Východním bloku skupina filmařů, kteří by tak formálně progresivně a přitom bez příkras odhalovali nešvary, paradoxy i zvrhlosti tehdejší společnosti. Ve Studiu začínala celá řada výrazných osobností maďarské kinematografie – např. Béla Tarr, Zoltán Huszárik, Gábor Body, János Tóth, András Szirtes ad. Jihlavský výběr se soustředí na ne-hranou tvorbu v širokém záběru Studia. V mnoha filmech Studia je cítit jistá inspirace satirizující tvorbou české „nové vlny“. Např. Štěstí (Boldogság, 1968) Miklóse Csányiho je „manželskou etudou“ předsvatebního očekávání a otazníku nad dosaženým „štěstím“ po půl roce manželství. Gyula Gazdag ve „formanovském“ Výběru (Válogatás, 1971) zase sleduje konkurz na kapelu kulturního domu v ironicky zhuštěném obraze obecného komunistického přístupu ke kultuře. Z dalších filmů ve výběru připomeňme např. Pro patria (1969) Sándora Sáry sestřih archivních filmů a fotografií z První světové války jako mrazivá studie hrůz války. Lyrickou oslavou přírody a běhu času jsou zase snímky filmového básníka Huszárika, Elegie (Elégia, 1965) a Capriccio (1969). Jihlavská retrospektiva bude do této doby nejucelenější přehlídkou dokumentární a experimentální tvorby studia v České republice. Nabídne na dvacet snímků, z nichž většina bude u nás k vidění vůbec poprvé.
PRŮHLEDNÁ BYTOST GEORGES ROUQUIER
Od narození francouzského dokumentárního lyrika a mistra venkovských etud uplynulo letos sto let. V Jihlavě bude představen ještě před zahájením rozsáhlé retrospektivy ve Francouzské cinematéce. Georges Rouquier (1909 - 1989) začínal v prostředí francouzské filmové avantgardy. Charakterizuje jej precizní obeznámenost s prostředím na straně jedné a lidsky pozorný filmařský přístup na straně druhé. Dokladem tohoto současně citlivého i objektivního pohledu je pravděpodobně nejznámější režisérův snímek Farrebique (1946), jehož uvedení znamenalo přelom v autorově kariéře, ale i v dějinách světového dokumentu, když se film stal uznávaným vzorem pro řadu režisérů cinéma vérité. Byl s úspěchem uveden i na MFF v Cannes, kde získal cenu FIPRESCI. Film je citlivým portrétem režisérovy rodiny na statku Farrebique, který vznikal dvanáct měsíců; vedle uměřeného pozorování denního života zemědělců zachytil i strhující okamžiky, spjaté především se smrtí otce. Dalšími v Jihlavě představenými snímky budou např. Lurdy a jejich zázraky (Lourdes et ses miracles, 1955) jsou do značné míry polemickým komentářem fenoménu, jenž v sobě již před padesáti lety spojoval aspekty náboženské i obchodní – paradoxu francouzského poutního centra v Lurdech. Biquefarre (1983) byl režisérovým návratem na rodinnou farmu Farrebique třicet sedm let po stejnojmenném filmu. Tentokrát v něm ovšem převažuje kritický komentář situace ve francouzském zemědělství.
„Ve filmu mám rád co možná nejjednodušší, nejčistší rukopis... Bezesporu mne z jedné strany ovlivnil Chaplin, z druhé Flaherty. Žádné lacině estetizující efekty, žádné pohyby kamery, kterými bych se snad chtěl před diváky chvástat. Každé postavení kamery, každá šířka záběru musí být naprosto opodstatněny vyprávěním.“ Georges Rouquier, 1984
PRŮHLEDNÁ KRAJINA – CUBA LIBRE
MFDF Jihlava se tradičně obrací do historie i současnosti latinskoamerické filmové produkce. Letos se v rámci sekce Průhledná krajina zaměří na Kubu. Sekce, nazvaná pro letošní rok příznačně Cuba Libre, připomíná 50. výročí založení Kubánského institutu pro filmové umění a průmysl ICAIC (Instituto Cubano de Arte e Industria Cinematográfico). Program Cuba Libre by měl být reprezentativním výběrem dokumentární tvorby z celých padesáti let produkce Institutu. Uvedeny budou např. dva snímky avantgardního režiséra Nicoláse Guilléna Landriána - Ociel od řeky Toa (Ociel del Toa, 1965) a Arabská káva (Coffea Arábiga, 1968) – především Arabská káva je považována za jeden z nejlepších kubánských filmů experimentujících se zvukem a střihem, který metaforou procesu výroby kávy zachycuje klady i zápory kubánské společnosti. V době uvedení bylo shledáno, že kvůli střihu vyznívá postava Fidela Castra ve filmu nevhodně a byl tedy tzv. archivován a dlouhou dobu nebyl veřejně uváděn. Nebo Poprvé (Por primera vez, 1967) absolventa pražské FAMU Octavia Cortázara zachycující první filmové zážitky diváků na zaostalém kubánském venkově, kam se dostane pouze pojízdné kino. Ze současné produkce pak mezinárodně úspěšný film Suite Habana (2003) Fernanda Péreze, impresivní portrét desítky obyčejných Kubánců v průběhu jednoho dne.
Pocta Saře Gómez
Narozena v Havaně v roce 1943, vystudovala hudební konzervatoř. Záhy nastoupila do ICAIC jako asistentka režie. Spolupracovala např. s Tomásem Gutiérrezem Aleou, Jorgem Fragou či Agnès Vardaovou. V roce 1964 uvedla svůj první krátký film Iré a Santiago. První a jediný celovečerní film, který uvede i její jihlavský profil, byl v roce 1974 Určitým způsobem (De cierta manera), v němž se fikce mísí s dokumentárními postupy. V programu budou uvedeny i její krátké filmy, např. Ostrov pokladů (Isla del tesoro, 1966), nebo Ostrov pro Miguela (Una isla para Miguel, 1968). Gómez umírá v červnu 1974 na akutní astmatický záchvat. Zatím je jedinou mezinárodně známou ženou kubánské kinematografie.
FASCINACE NESOUTĚŽNÍ ČÁST
Fascinace, vrstevnatá sekce pronikající k experimentálním okrajům dokumentární tvorby, představují vedle ústředních bloků se soutěžními filmy i pásma nesoutěžní. Jedním z nich bude i RETROSPEKTIVA STUTTGARTSKÉ FILMOVÉ A FOTOGRAFICKÉ VÝSTAVY FIFO z roku 1929. Přehlídka je z historického hlediska tolik významná především pro svou úzkou podobnost s modelem, podle nějž dnes fungují filmové festivaly. Soutěžní výběr hodnocený porotou, diskuse, doprovodné programy atd., to vše činí stuttgartskou výstavu vpravdě prvním „filmovým festivalem“, přestože toto označení si vysloužil až o tři roky později slavný festival v Benátkách. Organizátoři FIFO tehdy na jednom místě shromáždili na 1200 děl od více než 200 avantgardních autorů. MFDF Jihlava připomene tuto největší filmovou a fotografickou přehlídku té doby sérií kultovních snímků nnejvýznamnějších osobností tehdější avantgardy. V nejlepší dostupné kvalitě budou promítána díla Reného Claira (Mezihra), Hanse Richtera (Inflace), Fernanda Légera (Mechanický balet), nebo Charlese Dekeukelaira (Zápas v boxu, zapomenutá perla surrealistického filmu).
Českou experimentální tvorbu prezentuje i letos blok nazvaný EXPRMNTL.CZ. V jeho rámci představí např. videoumělec Martin Blažíček a hudebnice Kateřina Zochová hudebně-vizuální improvizaci 42:43, která spojí Vjing deníkových filmů s živou hrou na harfu. Martin Ježek přináší letos do Jihlavy hned dva projekty. Instalace pro dva 8mm projektory a hudební uskupení Handa Gote Pan Román je ponorem do soukromého archivu neznámého „pana Romana“ a vizuálně nápaditou found-footage prací s těmito záznamy „soukromého století“ v živém prostoru. Jdi za štěstím! je opět na dvou projektorech (tentokrát 35mm) realizovaná performance „expanded cinema“ (rozšířený film) – charakteristické třívteřinové smyčky s různými motivy budou při projekci doprovázeny gramofony napojenými přímo na koncové stupně vícekanálového systému DOLBY.
Pozoruhodný program přiveze z Kanady experimentátor Mike Hoolboom - BLOK FILMŮ svérázného kanadského experimentátora FRANKA COLEA A KŘEST KNIHY „LIFE WITHOUT DEATH: THE CINEMA OF FRANK COLE“, kterou Hoolboom editoval společně s Tomem McSorleym. Frank Cole se jako první člověk, jenž pěšky přešel Saharu, zapsal i do Guinnessovy knihy rekordů. Po jeho zavraždění v Mali nám zůstaly dva celovečerní, několik oceněných krátkých fi lmů a záhada, která možná nikdy nebude rozluštěna. Blok uvede strhující snímky A Documentary (1979) a The Mountenays (1981), sondu do života jedné podivné rodiny.
PĚT JIHLAVSKÝCH PŘEKÁŽEK PRO JØRGENA LETHA
Letošního porotce Opus Bonum si čeští diváci pamatují jako hlavního protagonistu Pěti překážek (2003), ironické glosy tvůrčího údělu v režii Larse von Triera. Kontroverzní autor bude svérázný „překážkový běh festivalem“ absolvovat i na MFDF Jihlava:
* Leth - Člověk erotický – masterclass o režsérově tvůrčí metodě nad jeho novým, dokončovaným snímkem Erotic Human
* Nedokonalý člověk – autorské čtení z kontroverzní memoárové knihy, vníž se ator vrací ke svému vztahu k sedmnáctileté dívce
* Hledání dobrého díla – výběr toho nejlepšího z Opus Bonum – Leth jako tradiční „mono-porota“ světové soutěže
* Zápisník – každodenní štiplavé komentáře k uváděným filmům ve festivalovém deníku Dok.revue
* 27 scén s Jorgenem Lethem – projekce filmu režiséra a ředitele brazilského festivalu It´s All True Amira Labakiho a následná diskuse
BREATHLESS, NADVLÁDA OKAMŽIKU
30. října v 19 hod. proběhne v kině Dukla na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě premiéra pěti českých a německých snímků pod společným názvem Breathless, Nadvláda okamžiku. Česko-německý projekt dokumentárních filmů iniciovali v roce 2007 „Zipp – česko-německé kulturní projekty“, pražský Institut dokumentárního filmu – IDF a festival DOK Leipzig.
Na počátku stálo veřejné zadání „Kdybyste před sebou měli jen 30 dnů života… Co by pro vás ještě bylo důležité? Vnímáme ještě proměny času, ve kterém žijeme?“ Z více než 130 přijatých námětů byli vybráni odbornou porotou tři němečtí a dva čeští režiséři (Jan Gogola a Karel Žalud). Výchozí myšlenku pomáhali autorům během workshopů doladit přední evropští tvůrci. Konkrétním výsledkem je pět filmů: obrazové ztvárnění zápisků obyčejné ženy ze Zbraslavi (Jan Gogola), filmové zkoumání času jako fyzikální veličiny (Karel Žalud), dokument o uvedení díla Johna Cage v jednom německém kostelíku, které bude trvat 639 let (Anca Miruna Lazarescu), zobrazení post-industriální krajiny v americké Montaně (Rainer Komers) či nekonečný moment jedné autonehody (Jan Peters a Marie-Catherine Theiler). V listopadu bude zahájena distribuce těchto snímků na DVD a kolekce začne svoji pouť po dalších evropských festivalech, kinech a televizích, včetně České televize a německých arte, MDR, ZDF. Více na www.breathless-films.com.
CENA RESPEKTU
Týdeník Respekt a MFDF Jihlava vyhlásili již třetí ročník soutěže o nejlepší televizní, video a online reportáž uplynulého roku. V jádru soutěže o Cenu Respektu stojí přesvědčení, že i zdánlivě čistě informativní zaměření a na první pohled zaměnitelná forma audiovizuálních reportáží nebrání čtení tohoto formátu jako svébytného žánru a podnětného způsobu mediální komunikace.Ze všech přihlášených reportáží vybrala dramaturgická rada týdeníku Respekt a MFDF Jihlava 12 – 16 reportáží do užšího výběru, z nějž prestižní porota nominuje nejkvalitnější příspěvky a nakonec vyhlásí 1 vítěze. Cena Respektu bude předána na slavnostním zahájení festivalu.