Hluková tsunami Nurse With Wound se valí do Archy
22. 4. 2010 - PRAHA [Econnect]
Začalo to v roce 1979 – trojice kamarádů posedlých sbíráním obskurních elpíček se víceméně náhodou ocitla ve studiu, kde s pomocí kytary, chrastítek a rozpitvaného klavíru dala vzniknout albu, které mělo v názvu slavnou dadaistickou představu o „setkání deštníku a šicího stroje na operačním stole.“ Jeden z recenzentů ve svém hodnocení opustil hvězdičky, uštědřil desce pět otazníků a napsal, že „Faust Tapes jsou proti tomuhle čajíček.“
Od té doby se výtvarník Steven Stapleton s nejrůznějšími spolupracovníky pravidelně zavírá do nahrávacího studia, odkud vypouští do světa podivuhodná alba plná pokrouceného humoru, meziválečně-avantgardního vnímání erotiky, bizarní stavby skladeb a odkazů na jeho oblíbené desky: do studia se tento nehudebník ostatně vydává, kromě jiného, se spoustou desek v podpaží. Bizarní koktejl hluků, easy listeningu, noir atmosfér a insitní, možná patafyzice umanutosti Stapletonovi a spol. vydobyl kultovní status na poli industriální hudby. Sám Stapleton se ale spojování s industriálem brání a není se mu co divit: jeho hudba v sobě má mnohem více barevnosti a nadhledu a nenechá se nijak svazovat žánrovými konvencemi. V bohaté diskografii Nurse With Wound (přes sto alb) se tak vedle sebe vyskytuje společné album s krautrockovými legendami Faust, jejich epigony Stereolab, noise veterány Whitehouse i s hvězdným producentem Jimem O’Rourkem, čistokrevný ambient i plunderfonie, hambatý průzkum tajných zákoutí easy listeningu, hudba k filmu i do planetária, terénní nahrávky z norského souostroví Lofoty, na nichž zní i místní dechovka, či svébytná odpověď na slavnou skladbu Gavina Bryarse The Sinking Of The Titanic – album Salt Marie Celeste pojmenované po jedné ze záhad Bermudského trojúhelníku a vyhlášené časopisem Wire za album roku 2004. A úplně nejlepší jsou Stapleton a spol. tam, kde je nelze takhle snadno definovat a pravidla jejich hry jsou známá jen samotným tvůrcům.
V roce 2005 Nurse With Wound začali po více než dvacetileté pauze znovu koncertovat, pódiový comeback si odbyli stylově ve vídeňském Narrenturmu – ponuré kruhové stavbě, která původně sloužila jako blázinec a nyní v ní je anatomické a patologické muzeum. Mezi dvouhlavými miminky v lihu zněla Salt Marie Celeste v kombinaci s ohlasy filmu Loni v Marienbadu naprosto skvěle. V Praze Nurse With Wound vystoupí v sestavě Steven Stapleton, Colin Potter, Matt Waldron a Andrew Liles.
Aranos
Za jménem Aranos se skrývá Petr Vaštl, multiinstrumentalista, který v poslední dobou žije v Irsku. Spolupracoval na několika albech Nurse With Wound a s nimi spřízněných Current 93, ve své sólové tvorbě je ale mnohem rozmáchlejší a zcela bez skrupulí. Hravě míchá waitsovské chraptětí s virtuózní houslovou hrou a chameleónsky přechází od cikánských trylků k temným elektronickým drones. Praha poprvé slyšela před pěti lety – v premiéře na Stimulu. Vedle něžných písní staví naštvané protesty, zvukové koláže, akustický ambient i hrkání podivných strojků na výrobu kraválu. Nahrávky většinou vydává vlastním nákladem a v pozoruhodných obalech (poslední dobou rád dřevo). Každým coulem samorost.