Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Kužvart, policie i místní starostové jsou pro regulaci motorových člunů a skútrů

16. 4. 2002 - CHOTILSKO (okres Příbram) [EkoList]

Ministr životního prostředí Miloš Kužvart (ČSSD) včera jednal se starosty obcí z okolí slapské vodní nádrže o jejich postoji k případnému povolení provozu rychlých člunů a vodních skútrů na Slapech a nedalekém Orlíku. "Teď, když vyhláška neplatí, je ring pro skútry volný, což je to nejhorší," řekl včera ministr Kužvart. S tím souhlasí i velitel slapského oddílu poříční policie major Miroslav Souček. "Naštěstí nám pomáhá příroda. kdyby bylo hezky, bylo by tu asi mnohem rušněji," říká policista. Podle něj bez vyhlášky, upravující provoz skútrů, nemá policie účinné páky, jak se proti neukázněným majitelům člunů a skútrů bránit.

Prováděcí vyhlášku k provozu motorových člunů a skútrů na vodních plochách mělo připravit ministerstvo dopravy a spojů (MDS) ve spolupráci s ministerstvy životního prostředí (MŽP) a zemědělství (MZe) už do konce minulého roku. Dosud ale vyhláška není, ministři se nemohou na jejím znění dohodnout a jejich spor možná nakonec bude muset řešit vláda jako celek. Zatímco MDS bylo pro spíše liberální přístup, Kužvartův úřad původně navrhoval zachování stavu, který platil před přijetím nového vodního zákona (tedy před 1. lednem 2002). To by znamenalo absolutní zákaz provozu motorových skútrů i rychlých vodních člunů. Dopravní podvýbor hospodářského výboru Poslanecké sněmovny minulý čtvrtek došel ke kompromisnímu řešení, které by mohlo být základem budoucí dohody mezi MŽP, MDS a MZe.

"Chybí tam příloha, která přesně vypočítává lokality, kde se jezdit smí a kde ne," říká k návrhu podvýboru vodohospodář ing. Petr Forman ze společnosti Vodní cesty. Vyhláška ve znění schváleném podvýborem tak předpokládá, že by se nesmělo jezdit nikde jinde, než kde to bylo povoleno dosud. "Pokud by někdo chtěl otevřít novou dráhu pro rychlé čluny, vodní lyžaře či motorové skútry, musel by dodržet všechny podmínky - dráhu pro rychlou jízdu označit bójkami, dodržet minimální vzdálenost od břehů a navíc projednat plánovanou trasu dráhy s dotčenými vodohospodářskými úřady (tedy s obcemi) a se Státní plavební správou," vysvětluje Forman.

Nové znění vyhlášky se zdá být východiskem i ministru Kužvartovi. "Jako základ dohody by to nemuselo být špatné, ale je třeba vyslechnout, co tomu říkají právě starostové a starostky dotčených obcí a říční policie," komentoval to včera Kužvart. Majoru Součkovi z poříční policie na Slapech by se ale líbilo, pokud by v jeho obvodu byly skútry zakázány úplně a motorové čluny měly povolenou jen tzv. "výtlačnou plavbu". "To znamená, že loď leží celá na vodě, nesmí mít zvednutou příď," vysvětluje velitel Souček. V praxi by to znamenalo, podle typu lodi, maximální povolenou rychlost do 25 km/h. "Jde o to, abychom kvůli pár desítkám milovníků rychlosti nevyhnali ze Slap desetitisíce obyčejných rekreantů," dodává ministr Kužvart.

Starostové asi osmi obcí, kteří se včerejšího jednání s ministrem životního prostředí na Obecním úřadě v Chotilsku zúčastnili, se stavěli spíše na stranu přísnější regulace. Starosta Milešova na Příbramsku Jaroslav Květ například hovořil o problémech s vodními skútry, které zajíždějí v letních měsících do kempů na břehu Orlické přehrady. Loni jeden z nich dokonce vjel mezi koupající se a zranil je. "Vltava byla bezpečná, teď se budeme bát," poznamenala Kateřina Závadová ze Sdružení na ochranu přírody a krajiny Slapské oblasti. Požadovala, aby vyhláška zakázala provoz motorových člunů po řece v letní sezóně.

Některé ekologické organizace jsou ve svých požadavcích ještě radikálnější. Děti Země a Český a Slovenský dopravní klub požadují zachovávání celoročního zákazu. "Tento způsob zábavy totiž vůbec nesouvisí s využíváním vodních toků jako dopravní cesty, navíc obě přehrady plní v současné době hlavně funkci klidově-rekreační a ekologickou," vysvětlil požadavek obou organizací Miroslav Patrik z Dětí Země.

O možném kompromisu v textu vyhlášky mají dnes jednat náměstci všech tří ministrů - dopravy, životního prostředí i zemědělství.


Jakub Kašpar

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


O Autorech

Jakub Kašpar

Šéfredaktor tištěného EkoListu.

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz