Vyhnání z ráje - Útěk a exil v umění
29. 7. 2002 - PRAHA [Econnect]
S myšlenku realizovat obdobnou výstavu přišel před dvěmi lety ředitel UNHCR Jean-Claude Concolato, který podle svého vyjádření, nachází v příbězích a osudech uprchlíků tragédii a velikost lidské historie. Jean-Claude Concolato spatřuje paralelu k životním osudům uprchlíků v mnohých významných uměleckých dílech. Tak vznikla myšlenka, na které je založena koncepce výstavy, ta je pojatá jako retrospektiva motivů útěku v dějinách umění v konfrontaci s fotografiemi uprchlického života. Mezi výjevy na obrazech a výjevy ze současnosti je často až zarážející podobnost. Ku příkladu Panna Maria utíkající do Egypta je zahalená a objímá dítě v náručí stejně, jako prchající africká žena na oslíku. Výstava čítá na šedesát děl českých i zahraničních umělců konfrontovaných přibližně s padesáti současnými dokumentárními fotografiemi. Neživé malby konfrontované s dokumentární fotografií, tak divákovi v mnohých případech v vysloveně ožívají před očima a připomínají, že uprchlictví provází lidstvo tak dlouho, jak staré je samo.
Pořadatelé upřednostnili netradiční koncepci výstavy ve snaze získat emoce návštěvníků. Prostor konírny je změněn v pomyslné nádražní nástupiště, kde na odjezdových cedulích nejsou odjezdy vlaků, nýbrž komentář ke každé sekci výstavy – symbolizující různé aspekty života uprchlíka. Jmenovitě jsou tu nástupiště k odjezdu do oblastí: Vyhnání, Pronásledování, Ochrana a pomoc, Na cestě, Alfons Mucha, Bílá hora a exulanství, Balkán, Od Sarajeva k Sarajevu.
Mezi umělci nechybí jména jako Lucas Cranach nebo Picasso. Překvapujícími jsou například kresby Henriho Moora, jehož kresbičky matek ukrývajících se v útrobách londýnského metra, jsou v porovnání s jeho obřími sochařskými díly vskutku minimalistické. Výstavu symbolicky zahajuje obraz Vyhnání Adama a Evy z ráje. Díla, významných umělců, která nebylo možné z technických nebo finačních důvodů pro výstavu zajistit jsou zpřístupněna prostřednictvím videoprojekce. Tímto způsobem si návštěvníci mohou vychutnat detaily obrazů Nicolase Poussina nebo Muchovy Slovanská epopeje. Téma exulantství je zastoupeno v osobě Jana Komenského ve výjevech: loučení s českou vlastí, loučením s českými vzdělanci.
Výstava bude otevřena do 15. září a její výtěžek poputuje do Fondu vzdělávání uprchlíků (Refugee Education Trust) - nezávislého fondu pro zajištění dalšího vzdělávání uprchlíků.