Francouzský film poodhalí svá další tajemství
28. 11. 2002 - PRAHA [Econnect]

Na tiskové konferenci ředitel Francouzského institutu Didier Montagne vyjádřil potěšení nad šířením francouzské kinematografie pro české publikum, které podle jeho slov již v současnoti francouzské filmy hojně navštěvuje. V šíření kvalitní kinematografie spatřuje současně protiváhu americkým gigantům. Za důležitý úkol festivalu považuje otevření filmu vnějšímu světu. Film hodnotí jako "živé umění, které nastavuje zrcadlo lidským citům." Umělecký vedoucí festivalu Jean-Baptiste Salliez naznačil, že diváky čeká kvalitně sestavený program. Festival představí jedenáct celovečerních filmů určených pro nejširší divácké spektrum. Většina z nich patří k nejsoučasnější francouzské produkci. Šanci získali i umělci z blízkého východu, jejichž snímky potvrzují, že kinematografie je prostředkem "par excellence" kulturní diversity. Prezentované filmy zrcadlí tendence současného francouzského filmu tedy nárůst nízkorozpočtových filmů a častější koprodukční tvorbu.
Prvním z filmů, které jsou určené pro nejširší publikum je film Michela Blanka s titulem Líbejte se, s kým je libo. Michel Blank je autor, který na plátně neváhá do extrému dovádět poměry manželského života. Ačkoli film je prezentován jako komedie, setkání dvou odlišných manželských stereotypních vztahů ne letní dovolené jistě nepostrádá prvky reality.
Pro milovníky nekonvečních filmů pořadatelé vybrali exprimentální film Dvě, režiséra Wernera Schroetera. V něm Isabelle Huppert ztvárnila matku, jijíž život se nepřestává prolínat s životem jejích dcer – dvojčat. Ač jejich životy jsou oddělené nepřestávají se prolínat a křížit. Film získal ocenění na letošním festivalu v Cannes
Prostor získali i autoří z blízkého východu jejichž filmy tematicky přesahující francouzskou domácí kinmetografii. Exprimentální film TEN, tedy film o deseti sekvencích - film mistrné zkratky od režiséra Režisér Abbas Kiarostami. Jediným dějištěm filmu je auto v kterém diváci proniknou do duše iránské ženy. Ta rozmlouvá na své cestě s pasažéry včetně své sestry a svého syna.
Film Voltérova chyba je druhým přesahovými snímkem, který již získl ocenění na festivalu v Benátkách. Režisér Abdela Kerchiche vystihuje zhroucení snů ilegálního přistěhovalce.
Ojedinělým filmem festivalu je i film Nicolase Philiberta, který natočil dokument, jímž si získal francouzské publikum. S rozpočtem 1 mil Euro vznikl dokument Mít a být ze života jednotřítky. V jednotřídce režisér se svým štábem strávil rok s dětmi rozdělenými na "nejmladší", "malé", "velké". O tom, jak žáčci vnímali natáčení jedenáctiletý Julien řekl: "Nejprve k nám chodil jen s videokamerou. Pak jich chodilo vždycky pět s velkou kamerou a spoustou materiálu. Potřebovali dvě auta, aby všechno přivezli. My jsme chodili jako obyčejně, jako by tam nebyli."
Festival se letos koná popáté. Během roku 2003 Kulturní oddělení francouzského velvyslanectví plánuje rozšířit pravidelném projekce o jeden film týdně a navázat spolupráci mezi francouzskými režiséry a Famu. V posledních letech probíhá obrození francouzské kinematografie. Nové filmy získávají pozitivní odezvu diváků nejen ve Francii, ale i v dalších zemích. Podle S. Buzka předností francouzské kinematografie jsou "vizuální a zvuková vytříbenost, zajímavé náměty, kvalitní herci a podmanivost francouzských měst a krajiny."