Soud zrušil změnu územního plánu vnějšího pražského okruhu
11. 1. 2010 - PRAHA [Econnect]
Rozsudkem byla zrušena část vydávané změny územního plánu na trase silničního okruhu kolem Prahy v úseku Ruzyně – Březiněves včetně přivaděče Rybářka. Jednalo se o změny tvaru mimoúrovňových křižovatek, zkrácení přivaděče Rybářka, rozšíření komunikace. Zrušení změny žádali kromě suchdolské radnice také vlastníci pozemků, které mají být stavbou okruhu dotčeny, a městská část Praha-Dolní Chabry.
Zatím ale není jasné, zda se změny územního plánu budou muset skutečně posoudit rámci procesu SEA. Podle magistrátu totiž pochybení spočívalo pouze ve faktu, že nebylo řádně zdůvodněno, proč se proces SEA neuskutečnil. Pokud bude muset magistrát změny územní plánu přezkoumat v rámci SEA, bude to minimálně znamenat odsunutí plánu dostavby o několik let.
Podle odpůrců stavby se přitom jedná se o kontroverzní stavbu typu transevropské velkokapacitní dálnice procházející okrajem hlavního města zejména skrz městskou část Suchdol a v těsné blízkosti obytného území Čimic a Dolních Chaber. Trasa zároveň prochází několika přírodními zvláště chráněnými územími, je mimořádně technicky složitá, stavebně náročná a tedy drahá. Přitom existuje dopravně výhodnější, z hlediska životního prostředí příznivější a zhruba o 10 miliard levnější řešení – varianta „Ss“ (severní) doplněná místním spojením Prahy 6 s Prahou 8.
„Pokud se vnější okruh Prahy postaví v jižní variantě přes Suchdol, vznikne mezi Podbabou a Prašným mostem zkratka napojující obchvatovou dálnici na Městský okruh,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu. To by podle něj mělo katastrofální dopad na kvalitu života v Dejvicích. „Třídou Jugoslávských partyzánů by projíždělo více než třicet tisíc aut denně. To se už dnes děje ve Svatovítské. Hluk, exhalace a ucpané ulice postihují tisíce lidí. Automobilový provoz je potřeba zklidňovat, ne rozšiřovat.“ Křivohlávek dodává, že neřešitelná dopravní situace vznikne i na Vítězném náměstí, jehož kapacita je už dnes zcela naplněna.
Hlavní město Praha podporuje jižní variantu obchvatu Prahy přesto, že je o osm a půl miliardy dražší než trasa severní. Okruh vedený přes Suchdol neodpovídá technickým a bezpečnostním normám Evropské unie i některým českým předpisům, poškozuje přírodní oblasti Sedlecké skály a Zámky i přírodní park Drahaň-Troja.
Již před dvěma lety byla zveřejněná studie nezávislé odborné společnosti Mott MacDonald vypracované na základě objednávky Ministerstva dopravy ČR, která srovnala parametry dvou možných tras vedení silničního okruhu kolem Prahy v jeho severozápadní části.
Studie vyhodnotila bez pochybností „řežskou“ trasu (severní – Ss) jako výrazně levnější, stavebně jednodusší, realizačně rychlejší a dopravně vhodnější než „suchdolskou“ trasu (jižní – J), dlouhodobě prosazovanou Ředitelstvím silnic a dálnic.
Studie také prokázala, že z technického i bezpečnostního hlediska je možné vedení „řežské“ trasy okolo Ústavu jaderného výzkumu v Řeži (toto potvrdil Státní úřad pro jadernou bezpečnost). Na rozdíl od „suchdolské“ varianty trasa Ss nezasahuje do přírodně cenných ploch ani do zastavěné části žádné obce.