Přátelé přírody prosazují přírodě přátelské lodě
18. 12. 2006 - PRAHA / ÚSTÍ NAD LABEM [Econnect / Přátelé přírody]

-foto-
„Rejdařům a říční plavbě vůbec lze pomoci mnohem rychleji a levněji než stavbou problematických jezů,“ říká Marian Páleník. „Zásahy do chráněné přírody Labe by přitom byly minimální.“
Hlavní problém rejdařů totiž není neexistence jezů, ale nevhodný lodní park. Zastánci výstavby jezů tvrdí, že po stavbě jezů (tzn. někdy r. 2012) vzroste objem přepravy po Labi z 1 na 3 milióny tun. To ale jednoduše není možné, protože čeští rejdaři prostě nedisponují takovou tonáží (tolika loďmi), aby byli s to 3 milióny tun zboží za rok převézt.
„Rejdaři potřebují pomoc co nejdříve. Mrzí mne, že sedli na lep projektantovi a po 15 letech marného čekání mají čekat dalších 6 let na něco, co jim stejně nepomůže,“ vysvětluje Páleník.
Od r. 1989 si čeští rejdaři nepořídili jedinou novou říční loď, naopak některé již musely být vyřazeny z provozu. Na nové prostě nemají finance a jezy jim je nepřinesou. Stát českým rejdařům nesměl na nákup lodí přispět. Tento zákaz však EU nejspíš brzy zruší. V r. 2005 Evropská komise schválila program NAIADES, který mluví o podpoře vnitrozemské plavby a který mluví o „uvolnění pravidel“ (tzn. zrušení zákazu) a „nutné podpoře výstavby nových moderních lodí“.
Čeští rejdaři by si tak mohli nakoupit nejmodernější lépe ovladatelné lodě s nižším ponorem stavěné na převoz kontejnerů. Taková loď plně naložená kontejnery má ponor asi 115 cm. Tento ponor je zajištěn již dnes po většinu roku (345 dní v průměrném roce) na Labi pod Děčínem. Mezi Děčínem a Ústím by stačilo zlepšit plavební podmínky o pouhých 10 cm (dnes 105 cm). Toho by bylo možné dosáhnout např. zjednosměrněním plavební dráhy. (Jezy mají údajně zajistit 140 cm.)