Železnice jako dopravní šance pro Prahu
7. 6. 2007 - PRAHA [Oživení/Econnect]

-Ilustrační foto Veolia Transport-
Semináře se zúčastnilo přes 80 zástupců městských částí, dopravních odborníků a firem, které se zabývají železniční dopravou. Cílem cílem bylo představit možnosti rozvoje železnice v pražské aglomeraci s důrazem na přínosy pro hlavní město. V panelu vystoupil generální ředitel SŽDC Jan Komárek, ředitel ROPID Jiří Prokel, 2 zástupci generálního ředitelství Českých drah, dopravní urbanista Ivan Lejčar a Jiří Schmidt z Veolia Transport. Záštitu nad seminářem převzal náměstek pro strategii, veřejnou dopravu a ekologii Ministerstva dopravy Petr Šlegr.
Přednášející se shodli na tom, že pro větší využití železnice v Praze je potřeba zajistit moderní vozový park, modernizovat stávající infrastrukturu a doplnit ji o nové zastávky, kvalitní přestupní terminály na další druhy MHD a vytvořit nová spojení do míst přepravní poptávky. Mnohé z toho je projekčně připraveno nebo je zaneseno do územního plánu, realizace se však odkládá z důvodů nedostatečného financování.
Debatující se různili v názorech na tzv. průjezdný model, který by umožnil příměstských linek ze všech směrů průjezd Hlavním nádražím, a zároveň by ukončil provoz na Masarykově nádraží. Převažoval názor, že výhodnější je tzv. poloprůjezdný model, který počítá s využitím Masarykova nádraží.
V diskusi mimo jiné zaznělo, že je potřeba zrychlit tempo realizace jednotlivých projektů, trvat na efektivním propojení metra s městskou železnicí a nepojímat je jako konkurenční.