Bezpečné cesty do školy potřebují podporu státu
20. 9. 2007 - PRAHA [Pražské matky]
Tento trend nepřispívá ani zdravému fyzickému i psychickému rozvoji dítěte. Děti se méně pohybují a oddaluje se jejich samostatnost, což vede k jejich apatii a horším akademickým výsledkům. Občanské sdružení Pražské matky proto již několik let uskutečňuje spolu s Magistrátem hl. města Prahy projekt Bezpečné cesty do školy, v jehož rámci děti své cesty mapují a navrhují změny.
Každé dítě respektive rodina dostane mapku, do níž zanese dítě (buď samo nebo mladší spolu s rodiči) trasu své cesty do školy, vyznačí místa, která vnímá jako nebezpečná a případně navrhne lepší řešení. Děti pak s učiteli o těchto nebezpečných místech ve škole diskutují a vytvoří třídní mapku. Nakonec zpracují školní mapu s nebezpečnými místy, která se stane podkladem pro dopravní studii. Studie navrhne řešení problematických míst a stane se podkladem projektové dokumentace pro realizaci navržených opatření. Děti se tak podílí na změnách veřejného prostoru a učí se nejen uvažovat o udržitelnosti dopravy a dopravní bezpečnosti, ale i o účasti na věcech veřejných.
V letošním roce děti zmapovaly cesty v okolí 4 škol a odborníci pro ně zpracovaly 4 dopravní studie.
Technická správa komunikací ve svém rozpočtu počítá pro příští rok s dalšími 4 opatřeními, která jsou výsledkem projektu Bezpečné cesty do školy. Tato opatření mají dopravu zklidnit a usnadnit chodcům bezpečný pohyb po ulicích.
„Projekt Bezpečné cesty do školy sice zaznamenal i tento rok úspěchy, stále však není rozšířen mezi školami natolik, aby řešil nehodovost ve větším měřítku. Mnohé školy by uvítaly, kdyby se mohly na zvýšení dopravní bezpečnosti svých žáků aktivně a smysluplně podílet“ uvádí předsedkyně sdružení Jarmila Johnová.
„Naším cílem je dosáhnout toho, aby každá škola, která se rozhodne řešit problémy udržitelné a tedy i bezpečné dopravy ve svém okolí, měla možnost získat grant na projekt Bezpečné cesty do školy. V jeho rámci by mohla zmapovat své každodenní cesty, nechat zpracovat dopravní studii, která by navrhla jak problematická místa zabezpečit a mohla případně investovat do opatření, která udržitelnou dopravu podpoří (například vybudování přístřešku nebo stojanu pro kola)“ vysvětluje dále členka sdružení Petra Lukešová.
Pražské matky proto zahajují jednání o zapojení Ministerstva dopravy a Magistrátu hl. města Prahy do financování projektu. Ten je letos podporován Nadací Partnerství a jejím generálním partnerem AXA a dále díky spolupráci se sdružením Oživení grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti.
Snížení nehodovosti, na něž je projekt Bezpečné cesty do školy zacílen, přispívá k lepšímu a příjemnějšímu obrazu města. Dopravní zklidňování však vede i k podpoře pro děti zdravé a i jinak prospěšné chůze. Ve výsledku rozšíření projektu bude znamenat, že na zklidněných ulicích města přibude více chodců – nejen dětí a ubude aut.