Výstava v tramvaji přiblíží svět riskantní honby za krásou
26. 9. 2007 - BRNO [Econnect / Anabell]
Fotografie, které tvoří interiér Galerijní tramvaje, vznikaly v průběhu celého roku 2007 ze setkání fotografa Lukáše Horkého a samotných dívek se zkušeností s anorexií nebo bulimií. "Dívky v nich vyjadřovaly své pocity, strach i chvíle bezmoci za současného pramínku naděje prostřednictvím úryvků z vlastních deníků," popisuje Robert Chytka z občanského sdružení Anabell. Lukáš Horký je dlouholetým partnerem sdružení a společnou práci obou bylo možno shlédnout již v rámci první výstavy fotografií „Anorexie, bulimie – dvě hluboké propasti“, která putuje Českou republikou a zaznamenala již na 50 instalovaných výstav.
"Výstava v Galerijní tramvaji si klade za cíl především přispět k bourání mýtů, spjatých s neadekvátním zaměřením se na tvar postavy a tělesnou hmotnost jako falešných hodnotících nástrojů sebe sama. Tak, jak se tomu často děje u mnoha mladých dívek a žen, nejrizikovější skupiny pro vznik poruch příjmu potravy," vysvětluje Robert Chytka.
V tramvaji, kterou pro výstavu zdarma zapůjčí Dopravní podnikem města Brna, bude možné se svézt na běžných trasách městské hromadné dopravy v průběhu celého měsíce října. Každý den budou na vypravených linkách Galerijní tramvaje projíždět praktikantky z Anabell a budou rozdávat propagační materiály, varující před nebezpečnou honbou za štíhlostí a domněle budovanou krásou skrze omezování se v jídle.
Svými aktivitami na poli sociálních služeb a primární prevence poruch příjmu potravy patří Anabell stále mezi jedinečné organizace v České republice, kterým není lhostejný mediální kult štíhlosti ani nezdravé hubnutí. "I v touze příliš rychle a bez odborného dohledu zhubnout se může skrývat nebezpečí vzniku mentální anorexie nebo bulimie. Stejně tak záchvatovitého přejídání, které jako jeden z typů poruch příjmu potravy čím dál více ohrožuje pravidelný a vyvážený přístup každého zdravého člověka ke stravování," uvádí sdružení.
Říjen je již tradičně, letos po desáté, vyhlášen měsícem kampaně 30 dní pro neziskový sektor, navíc 7. října 2007 slaví občanské sdružení Anabell své páté narozeniny a současně startuje svůj nový projekt „Informační kampaň“ s finanční podporou nadace Slovak-Czech Women's Fund. Kampaň 30 dní pro neziskový sektor probíhá již od roku 1998 a jejím hlavním cílem je vždy v průběhu jednoho měsíce informovat veřejnost o úloze a významu neziskových organizací. Veřejnosti se jednotlivé neziskové organizace představují řadou konkrétních akcí ve všech regionech České republiky.