Cyklisté chtějí prostor v ulicích Prahy, žádají magistrát o splnění slibů.
21. 9. 2007 - PRAHA [Auto*Mat]
Primátor Pavel Bém přitom slíbil do roku 2010 zajistit 450 kilometrů. V pelotonu pojedou známé tváře – herci, umělci a politici, kteří podporují proměnu Prahy v město přívětivější pro jeho obyvatele i návštěvníky. Cyklisté se projedou po severojižní magistrále, která je symbolem neudržitelného rozvoje města ve druhé polovině minulého století.
„Cyklojízdy probíhají pátým rokem. Automobilová doprava zahltila již v roce 2000 všechny ulice pražského centra a dále narůstá. Magistrát tento trend podporuje miliardovými investicemi do tunelů a dálnic, zatímco vytváření infrastruktury pro cyklistickou dopravu se prakticky zastavilo. Mnohé ulice Prahy jsou tak stále stejně nebezpečné a nevlídné,“ říká jeden z mluvčích Auto*Matu Michal Křivohlávek. „Z ročenky Ústavu dopravního inženýrství vyplývá, že město za posledních pět let postavilo jen 21 kilometrů cyklistických stezek a tras. Primátor Bém přitom slíbil postavit 260 kilometrů do roku 2010, aby se síť rozšířila na 450 kilometrů. Máme pocit, že téma cyklistiky bylo zneužito v rámci předvolebních kampaní. Skutečné změny nevidíme,“ uvedl Křivohlávek.
Sobotní cyklojízda bude vyvrcholením Evropského týdne mobility 2007 i programu Auto*Matu nazvaného Zažít město jinak. Cyklisté se shromáždí ve 14 hodin na Staroměstském náměstí, kde vystoupí Jiří Schmitzer a v krátkém programu moderovaném herci Jiřím Havelkou a Ondřejem Cihlářem pozdraví účastníky řada známých osobností. Mezi nimi nebudou chybět například David Vávra, Anna Polívková, Svatopluk Karásek, Petra Špalková, Tonya Graves a Milan Cais. Na kole přijedou ministři vlády Martin Bursík a Cyril Svoboda, a také nizozemský velvyslanec Jan Lucas van Hoorn. Do pedálů budou šlapat i městští strážníci zajišťující bezpečnost účastníků.
Cyklojízda projede severojižní magistrálou v centru Prahy. „Dálniční průtah pro auta samým středem města je symbolem minulého století a neudržitelných urbanistických koncepcí,“ říká iniciátor Auto*Matu Martin Mareček. „Kvůli neomezenému automobilismu musejí desítky tisíc Pražanů snášet neustálý hluk, prach a zamořené ovzduší. Hranice znečištění na mnoha místech překračuje dokonce normy dané zákonem. Auta zabírají prostor v ulicích i na chodnících, který byl původně určen lidem. Jenže dvacáté století už skončilo. Praha se musí začít proměňovat a následovat progresivní trendy zemí západní Evropy. Není důvod, proč by měly být ulice jednoho z nejkrásnějších měst světa špinavé a nebezpečné,“ dodává Mareček.
Přestože magistrát vydal řadu proklamací o zlepšování dopravní situace i stavu ulic, sliby neplní. Auto*Mat proto letos přišel s konkrétními požadavky. Ve výzvě Pět bodů pro Prahu navrhuje platforma jednoduché kroky vedoucí k postupné proměně města. „Nechceme nadále přihlížet planým slibům. Navrhujeme opatření, která nejsou nákladná ani složitá, přitom by zásadně zlepšila situaci pro chodce a cyklisty,“ vysvětluje obsah výzvy Tomáš Cach z Auto*Matu. „Naše požadavky vycházejí ze zkušeností jiných metropolí EU. Praxe prověřila, že tato opatření dobře fungují,“ řekl Cach. Výzvu do dnešního dne podpořilo více než 1200 lidí a podpisování stále pokračuje. Ještě do konce roku chce Auto*Mat předat výzvu pražskému magistrátu.
Na sobotní cyklojízdě zakončí své putování štafeta NaKole.cz, která od května projela všemi kraji České republiky a má za sebou více než pět tisíc kilometrů. „Zhruba stovka cyklistů přepravovala štafetový kolík na nejrůznějších typech bezmotorových dopravních prostředků, včetně vodního šlapadla, tandemu nebo lehkokola,“ popisuje akci Jitka Vrtalová z internetového serveru NaKole.cz. „Po celé zemi se potkávali do té doby sobě neznámí lidé, kteří si štafetu předávali,“ doplňuje. „Dokázali jsme, že vášeň pro jízdní kolo může spojit nejrůznější typy lidí.“
Cyklistika ale není jen sport, jak vysvětluje Tomáš Cach z Auto*Matu. „Mottem sobotní cyklojízdy 'Pojeďte s námi' chceme oslovit lidi různých profesí, nejen skalní cyklisty a sportovce. Kolo se totiž výborně hodí k dopravě po městě. Jízda na kole je rychlá a může být i zdravá a příjemná. Praha by se měla inspirovat příklady jiných metropolí, začít zklidňovat automobilový provoz a mnohem více podporovat alternativy individuálního automobilismu. Nejen hromadnou dopravu, ale i ostatní způsoby. Kolo jako šetrný dopravní prostředek do ulic Prahy určitě patří,“ dodal Cach.
Podzimní jízda za Prahu přívětivější pro cyklisty se koná v sobotu 22. září 2007. Účastníci se začnou shromažďovat ve 14 hodin na Staroměstském náměstí, start je v 15 hodin. Cyklojízda projede centrem města. Rychlost jízdy je mírná, trasa není příliš dlouhá a akce je bezpečná – vhodná i pro děti a nesportovce.
Jak se dostat na start?
Mapa doporučených příjezdových tras z různých částí Prahy: www.prahounakole.cz Na této stránce najdete zároveň přehled shromažďovacích míst, z nichž je možné dorazit na cyklojízdu ze zkušeným cyklistou-průvodcem, a vyhnout se tak potížím v silničním provozu.
Na co se mohou účastníci těšit?
Úvod cyklojízdy (od 14 do 15 hodin na Staroměstském náměstí) moderují herci Divadla Vosto5 Jiří Havelka a Ondřej Cihlář. Účastníky přijde pozdravit řada známých osobností. S hudebním programem vystoupí Jiří Schmitzer. Poté se dá cyklojízda do pohybu.
V závěru cyklojízdy se její účastníci mohou zúčastnit programu na Smetanově nábřeží, které je do 22 hodin uzavřeno pro automobily. Vedle stánků neziskových organizací jsou připravena hudební vystoupení, pouliční kavárny a zábava pro děti. Na Střeleckém ostrově pak v 19 hodin začíná oslava 15 let nadace Člověk v tísni s řadou koncertů, kde budou cyklisté vítáni.