Děti Země: Pomalá modernizace D1 je typický příklad neschopnosti státu
9. 3. 2020 - BRNO [Econnect / Děti Země]
Přitom Děti Země se účastnily jen jedenácti stavebních řízení z dvaceti a podaly jen deset rozkladů, v nichž se svými připomínkami uspěly čtyřikrát.
Viníky pomalosti bylo přitom samo Ředitelství silnic a dálnic ČR, které nemělo v pořádku své žádosti, nevlastnilo všechny pozemky a vstřícně nejednalo s obcemi a s majiteli pozemků. Významnými viníky byly i různé státní úřady, které opakovaně nedodržovaly zákonné lhůty.
„Předseda vlády Andrej Babiš i současný ministr dopravy Karel Havlíček se vědomě mýlí, pokud tvrdí, že Děti Země se svými připomínkami ani jednou neuspěly, neboť bývalý ministr dopravy Dan Ťok na základě deseti podaných rozkladů musel tři stavební povolení změnit a jedno povolení dokonce zrušit, takže úspěšnost naší činnosti na ochranu životního prostředí dosáhla čtyřiceti procent,“ tvrdí předseda Dětí Země Miroslav Patrik, podle kterého Děti Země navíc ještě odhalily řadu chyb a nezákonností státního investora i ministerstva.
Příkladem je podle něho úsek 11 z Koberovic do Humpolce, jehož povolování vinou ŘSD ČR i Ministerstva dopravy trvalo čtyři roky. Tehdejší ministr dopravy Dan Ťok sice rozklad Dětí Země z prosince 2015 i dvou osob dne 25 února 2019 zamítl, nicméně rozkladové řízení místo asi 4 měsíců trvalo 39 měsíců. Ministerstvo totiž vydalo povolení i na pozemek, který ŘSD ČR nevlastnilo, takže dodatečně probíhalo vyvlastňovací řízení.
„Průběh stavebního řízení pro úsek 11 je klasickou ukázkou arogance a neschopnosti rezortu dopravy, které má od ledna 2014 v rukou hnutí ANO, neboť ŘSD ČR získalo od ministerstva stavební povolení, aniž mělo všechny potřebné pozemky. A tehdejší ministr dopravy Dan Ťok místo toho, aby stavební povolení zrušil, tak v tichosti rozkladové řízení na více než tři roky přerušil, než byly pozemky vykoupeny,“ připomíná Patrik.
Děti Země se od prosince 2013 do prosince 2017 účastnily jedenácti stavebních řízení z celkových dvaceti, v nichž žádaly zohlednit vlivy na životní prostředí. Přitom podaly deset rozkladů, z nich čtyři byly uznány, neboť pro úseky 3, 6 a 18 došlo ke změně podmínek povolení a pro úsek 23 bylo stavební povolení zrušeno.
„Musím také odmítnout demagogické tvrzení ministra Havlíčka, že jsme svou účastí v jedenácti řízeních údajně blokovali povolování D1 v průměru asi 444 dní, neboť všechny lhůty jsme dodrželi, což se o různých úřadech říci nedá, takže pan ministr by s premiérem měli jít plakat jinam,“ uzavírá ještě Patrik, podle kterého povolování úseku 2 z Mirošovic do Hvězdonic v délce tří let zavinila i nekomunikace ŘSD ČR při jednání s občany.
Děti Země za svůj další úspěch považují i dohodu s ŘSD ČR ze dne 10. září 2018 o důsledné ochraně ptáků před zbytečnými nárazy do průhledných protihlukových stěn na úseku 2 z Mirošovic do Hvězdonic, neboť státní orgány ochrany přírody nezajistily provedení účinné povrchové úpravy těchto stěn.
Přípravu a povolování modernizace D1 v minulosti kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad, který ve své tiskové zprávě ze dne 30. ledna 2017 mj. uvádí následující:
„19 z 21 staveb nabralo zpoždění kvůli nedostatkům v přípravě. Na zpoždění se podepsal například nedostatečný geotechnický průzkum... Modernizace dálnice měla být původně dokončena v roce 2018, v současnosti se počítá s dokončením v roce 2020... Srovnání více variant modernizace nechalo ( ŘSD ČR) zpracovat až v roce 2013... Toto posouzení... neporovnává například náklady na údržbu možných povrchů dálnice, náklady jednotlivých variant jsou v něm zase neporovnatelné...“