Večer Stimulu nabídne špičku elektronické vlny dubstepu
23. 10. 2009 - PRAHA [Econnect]
Hudebník Kevin Martin alias The Bug má za sebou dlouhou kariéru na scéně experimentální hudby: v 90. letech vytvořil s Justinem Broadrickem (Jesu, Napalm Death) projekty Ice, Techno Animal nebo God, přičemž s poslední jmenovanou skupinou hrál i slavný saxofonista John Zorn. Od roku 1997 se věnuje extrémní podobě dancehallu a dubu pod hlavičkou The Bug. Jeho třetí album London Zoo vydané na kultovní značce Ninja Tune získalo loni celou řadu ocenění, včetně nejlepší desky roku podle vlivného měsíčníku The Wire.
Londýnský producentský veterán Kevin Martin aka The Bug přijede na Stimul představit svou vizi apokalyptického dubu a sonických válek budoucnosti. V jeho až fyzicky pociťované hudbě se mísí mohutná dubstepová basa, ocelové beaty industriálu a náladotvornost ambientu s vokály jamajských či londýnských MC´s. Aparatura soundsystému je tu chápána samostatný nástroj, zaklínadlem je maximální intenzita zvuku. Na pražský koncert sebou navíc The Bug přiveze dva znamenité MC´s: prvním z nich je Flowdan, bývalý člen londýnské grime družiny Roll Deep a druhým jamajský ragga vokalista Daddy Freddy. Přijďte si vyslechnout manifest nadstylového sonického futurismu!
Základní myšlenka, ukrývající se za tvorbou anonymního londýnského solitéra Zombyho (vydává na respektovaném labelu Hyperdub), zní: raveová kultura a její odnože během let netrouchnivěly, nýbrž byly součástí nenápadného evolučního procesu. Loňské debutové album mladého producenta Where Were U in 92´? není jen barvitou vzpomínkou na extatické klubové orgie. Připomíná spíš kvalitní učebnici, která probíraný předmět obohacuje o zbrusu nové kapitoly: raveové syntezátorové motivy, sirény a breakbeatové rytmy Zomby zahušťuje brutálními subbasovými linkami. Na následujícím sedmipísňovém EP a většině aktuálních singlů pak dává vedle nejmodernější studiové techniky prostor osmibitovým herním konzolím: bzukot předpotopního Atari ST zpracovávaný pomocí archaického zvukového editoru se tak ideálně pojí s chaotickým basovým bubláním a opojně vrávoravou rytmikou.
Na jaře navíc Zomby vzbudil rozruch polemikou s významným britským kritikem Simonem Reynoldsem, který na stránkách listu The Guardian uveřejnil kontroverzní text o spojení hudebního stylu „wonky“ (= posledním výhonek dubstepu, jehož je Zomby spolu s Američanem Flying Lotusem hlavním představitelem) s užíváním látky ketamin. „Wonky“ je návykovou tělesnou hudbou, která tenzi a urbánní paranoiu dubstepu nahrazuje o něco pozitivnějšími vibracemi.
Východoangličtí Cloaks jsou pro dubstep tím, čím jsou Dälek pro hiphop. Na svém letošním výtečném debutu Versus Grain nás uzemňují skrze chladně agresivní garážové beaty, syrové industriální skřípoty a basové linky z motorových pil. Unikátní zvukový mix, ve kterém se potkávají prvky dubstepu, sludge/doom metalu a noisu, místy evokuje tvorbu elektronických pionýrů Autechre, Pan Sonic nebo Merzbow; Cloaks jsou chvílemi ale ještě agresivnější, špinavější a zároveň emotivnější. Jeden z největších objevů poslední doby na experimentální scéně, duo Cloaks, zahájí svým DJským setem výjimečný dubstepový večer v Divadle Archa. Čeká vás řvoucí bestie hudby, nejkrásnější tortura!