Cyklus koncertů Respect Plus 04 zahájí balkánská dechovka Kočani Orkestar
8. 9. 2004 - PRAHA [Respect/Econnect]
Dvoumilionová Makedonie patří z celého Balkánu k těm kulturně nejpromíchanějším zemím. Není divu, že právě odtud pochází zvukově nejkřiklavější balkánská dechovka Kočani Orkestar. Makedonský tavící kotel učaroval režisérovi Emiru Kusturicovi do té míry, že svůj film Dům k pověšení (vznikl 6 let před slavným Undergroundem) situoval do romského "townshipu" Šuto Orizari, které je předměstím Skopje a představuje nejlidnatější romskou aglomeraci na světě. Ve filmu se poprvé objevili členové Kočani Orkestaru, který dnes patří k nejvýznamnějším makedonským skupinám. Pochází z města Kočani východně od Skopje.
Kočani Orkestar se zrodila uprostřed jedné rodiny. „Můj otec mne tloukl, aby mne přinutil jít do školy,“ vzpomíná Nat Veliov. „Nechtěl, abych hrál na trubku. Nyní hraje v Orkestaru také, společně se svým synem.“ „Time of the Gypsies“ skončil pro Veliovu rodinu teprve před několika lety. „Můj dědeček donedávna cestoval s karavanem,“ říká Veliov. „Avšak dnes máme svůj domov a když cestuji, tak je pro moji práci dobré vědět, že moje rodina na mne čeká doma.“
Na světová podia pronikl Kočani Orkestar v 90. letech: tehdy jej "objevili" belgičtí producenti Michel Winter a Stefan Karo, kteří předtím veřejnosti představili fenomenální romskou cimbálovku z Rumunska, Taraf de Haidouks. Sestavu Kočani Orkestaru tvoří dvě trubky, klarinet, saxofon, akordeon a čtyři tuby. Od jiných světoznámých dechovek z Balkánu se Kočani Orkestar liší pestrostí repertoáru a důrazem na rytmus. Zvuk dechových nástrojů vyvažuje obrovitý buben tapan, na který se (podobně jako na indický dhol) hraje z obou stran. Zatímco jedna ruka vyklepává rytmus masivní paličkou, druhá lehce vyťukává jemné rytmické ozdoby lehkou metličkou na opačnou blánu bubnu.
Tomu, co hraje Kočani Orkestar i jiné makedonské skupiny, se říká romska orientalna muzika - orientalna proto, že obsahuje daleko silnější vlivy z Turecka a dalších východních zemí nežli ostatní balkánské styly. Na album L'Orient est rouge skupina navíc zařadila melodie z indických filmů a jako titulní skladbu dokonce zvolila svéráznou cover-verzi budovatelské písně z maoistické Číny. Na posledním albu Alone at My Wedding najdeme vlivy z Bulharska i hudbu, která doprovází třídenní svatební oslavy balkánských Romů. Skupina je natočila s novým zpěvákem, charismatickým mladíkem Ajnurem Azizovem, který zpívá v romštině, slovanských jazycích i v turečtině. Kočani Orkestar za sebou má úspěšná turné v Evropě i Japonsku, vystupoval na festivalech Roskilde, Womad, v londýnské Royal Albert Hall, a nedávno doprovázel alžírsko-francouzského zpěváka Khaleda.
Legendární cikánská dechovka se objeví tento pátek 10. 9. v rámci koncertního cyklu RESPECT PLUS 04 v pražském Paláci Akropolis. Cyklus navazuje na festival etnické hudby a world music RESPECT, jehož sedmý ročník se uskutečnil letos v červnu na Štvanici. Ojedinělou přehlídku etnické hudby a world music zahájila v roce 1998 agentura Rachot ve spolupráci s týdeníkem Respekt jako odpověď na stoupající vlnu rasové nesnášenlivosti v České republice.
Tomáš Tetiva