Greenpeace apeluje na ministra Chalupu: Požadujte snížení evropských emisí o 30 %
15. 6. 2011 - PRAHA [Econnect/Greenpeace]
Greenpeace tak dnes vyzvalo ministra Chalupu, aby se Česká republika na nadcházejícím jednání Rady Evropy pro životní prostředí připojila k progresivním zemím a požadovala navýšení zastaralého cíle EU na snížení emisí skleníkových plynů pro rok 2020 ze současných 20 na 30 % (oproti roku 1990) ještě tento rok.
Ambiciózní 30 % cíl může nejen zvýšit naše možnosti zabránit nebezpečným změnám klimatu, ale zároveň bude stimulovat evropskou ekonomiku a posílí naši globální konkurenceschopnost.
„Letošní rok je pro EU rozhodující. Evropa se nachází na křižovatce: může vykročit směrem ke konkurenceschopné moderní ekonomice a energetice, nebo se vřadí mezi méně rozvinuté a postupně stále více zaostávající země. Máme možnost volby a je potřeba, aby si i Česká republika uvědomila, že ambiciózní klimatická politika je pro budoucnost Evropy klíčová, a připojila se k progresivním zemím volajícím po navýšení závazku na 30 %,“ uvedla Lenka Pipková, koordinátorka klimatické kampaně Greenpeace ČR.
Z řady studií vyplývá, že 30 % cíl snížení emisí znamená pro EU nárůst investic, tvorbu několika miliónů nových pracovních míst, snížení nákladů na dovoz paliv a závislosti na nich, a to bez ohledu na to, co udělají ostatní země. Až překvapivě velké jsou pozitivní dopady ambicióznější klimatické politiky na zdraví obyvatel. Snížením emisí o 30%, by mohlo české zdravotnictví ušetřit ročně až 1,3 miliard EUR.
V Evropě sílí volání po navýšení klimatického cíle na 30 %. Podporu tomuto cíli již vyjádřilo sedm ministrů životního prostředí – z Německa, Velké Británie, Španělska, Dánska, Portugalska, Řecka a Švédska.
Silně jsou slyšet i hlasy ze strany evropského byznysu, který v tomto cíli vidí nejen možnost zabránit nebezpečným změnám klimatu, ale především ho chápe jako ohromnou ekonomickou příležitost. Podporu snížení emisí o 30 % do roku 2020 vyjádřilo k dnešnímu dni již téměř 100 významných mezinárodních společností, mezi nimi například IKEA, Unilever, Danone, Vodafone či Philips. Firmy si totiž uvědomují, že takový závazek představuje poskytnutí jistoty pro investice do zelené ekonomiky a zároveň posílí globální konkurenceschopnost Evropy. Konkurence v Číně a USA velké investice do čistých technologií již provádí a dostává se v těchto moderních odvětvích do vedení.
„Vzhledem k důležitosti ochrany klimatu a nepochybným přínosům pro naše hospodářství – nová pracovní místa, udržení konkurenceschopnosti, energetická nezávislost, lepší zdraví… – i životní prostředí je nejvyšší čas, aby EU neotálela a přijala ambicióznější klimatické cíle,“ doplnila Lenka Pipková.