Cena biopotravin stoupá, nabídka stagnuje
19. 1. 2009 - PRAHA [Econnect]
Z výsledků srovnávacího testu, který porovnával šíři sortimentu a cenu biopotravin v devíti obchodních řetězcích, specializované prodejně Biotop a prodejně konvenčních potravin, byly zjištěny následující závěry:
Nabídka sortimentu
Největší sortiment biopotravin nabízí specializovaná bioprodejna Biotop (98 ze 100 nejčastěji nakupovaných potravin dle spotřebního košíku České republiky). Z obchodních řetězců má nejširší nabídku Hypernova (45 ze 100 položek) Tesco (44) a Interspar (42). Mezi nejsnadněji dostupné biopotraviny patří vybrané mléčné výrobky (jogurt bílý byl v nabídce ve všech z devíti sledovaných prodejních míst, mléko a jogurtový nápoj v osmi), cukr třtinový, rýže, kečup a mouka hladká (osm prodejních míst).
Ceny biopotravin
Průměrný cenový rozdíl bio a běžných potravin všech srovnatelných potravin činil ve všech posuzovaných obchodech průměrně 110 %. Mezi výrobky s největším cenovým navýšením patřilo kuře celé (navýšení o 411 %) a zelenina (papriky o 350 % více, cibule o více než 345 % a okurky salátové o 340 %) a hořčice (cena bio vyšší o 340 %). Zejména u zeleniny je takový cenový rozdíl sledován dlouhodobě, je to pravděpodobně dáno vysokou poptávkou po zelenině „bez chemie“.
Ne vždy však musí být biopotraviny dražší - např. dlouhozrnná biorýže byla v celkem 5 prodejních místech levnější než srovnatelná rýže konvenční (průměrně o 16 %), nižší průměrný cenový rozdíl mělo celkově např. i kakao (o 14 % méně), káva (o 4 % méně) a též mleté hovězí maso (o 9,5 % méně), nicméně jedná se o průměry v maximálně 3 prodejnách, tudíž výsledek může být ovlivněn např. slevou či akcí v jednom n nich.
Při srovnávání cen bioproduktů ve specializované prodejně a obchodním řetězci (hodnocena Hypernova jako řetězec s největší nabídkou) byla celková útrata lehce ve prospěch řetězce (cena nákupu vyšla levněji o 13 %).
České biopotraviny
Pokud zákazník upřednostňuje u biopotravin domácí původ, potom nejlépe nakoupí ve specializované bioprodejně Biotop. Tento bioobchod nabízel ze 100 položek spotřebního košíku 98 položek, z toho jich bylo 57 českého původu. Hypernova a Tesco, které patří mezi obchodní řetězce s nejširším biosortimentem, nabízí více než z 60 % biopotravin zahraničního původu. (Hypernova 73 %, Tesco 64 %).
Nejvíce českých výrobků v biokvalitě nabídly vedle specializované prodejny řetězce Billa a Kaufland (oba 50 % z nabízených položek v biokvalitě). Nejmenší podíl českých biopotravin byl k zakoupení v řetězci DM drogerie, který nenabízel žádný výrobek domácí provenience, a také Interspar (21 %, 9 položek z tuzemska z 42 nabízených). Zajímavostí je, že ve specializované bioprodejně, která jako jediná nabízela výběr mezi některými druhy biopotravin (21 druhů) jak českého, tak zahraničního původu, byly zahraniční biopotraviny průměrně téměř o 55 % dražší než srovnatelné produkty domácí. Nejvyšší cenový rozdíl byl zde mezi zahraniční a českou biošunkou (163 %) a biopárky (149 %).
Výzkum probíhal ve dnech od 27.10. do 1.11. 2008. Srovnáváno bylo 100 nejčastěji nakupovaných potravin dle spotřebního koše České republiky (dle údajů ČSÚ). Srovnávací nákupy byly realizovány v osmi super/ hypermarketech, které v době provádění testu deklarovaly nabídku biopotravin, jednom drogistickém řetězci s nabídkou biopotravin, jedné specializované prodejně biopotravin a jedné samoobsluze velikostí odpovídající testované bioprodejně. Všechny sledované prodejny se nacházely na území Prahy.
Více informací o výsledcích, použité metodice a předchozím testu naleznete na stránkách www.biospotrebitel.cz.