Soubor Spitfire Company uvádí již tradičně v Paláci Akropolis přehlídku svých projektů. Tentokrát ji zahájí premiérovým představením
10. 5. 2013 - PRAHA [Econnect]
Spitfire Company je umělecká skupina zahrnující fyzické, experimentální a taneční divadlo. Mezi charakteristické znaky tvorby patří kladení důrazu na fyzické jednání na jevišti, experimentování s novými divadelními prostředky, existenciální rovina postav, snaha o propojování různých žánrů a hledání nových vizuálních podnětů.
„Skupina Spitfire Company patří beze sporu k nejzajímavějším a nejoriginálnějším tvůrcům fyzického divadla v České republice.“ (Marta Harazimowicz, Nový prostor)
„Za čtyři roky své dosavadní existence vyprodukovali na desítku inscenačních projektů a stali se jedním z nejvýraznějších – a možná i nejvýznamnějších – představitelů současného fyzického/pohybového divadla a performing arts u nás.“ (Vladimír Hulec, Divadelní noviny)
„Spitfire Company patří k nejvýraznějším domácím skupinám na pomezí fyzického divadla a „alternativní“ činohry v nejširším slova smyslu." (Vladimír Mikulka, Respekt)
14.05 / 20:00
SPITFIRE COMPANY & WARSAW MIME CENTER - 13. MĚSÍC / REQUIEM ZA BRUNA SCHULZE
Představení inspirované výtvarným a literárním dílem Bruna Schulze. Alegorie katastrofy, falešná mytologie, nahota, fetiš a smrt. A na konci v samotném ohnisku katastrofy pohled nejistých andělských očí.
Divadelní a taneční akce jsou propojeny s originální hudbou Jana Kučery komponovanou pro známé hudební těleso Epoque Quartet. 13. měsíc s podtitulem Requiem za Bruno Schulze je koncert pro smyčcový quartet a divadlo v jednom.
"13. měsíc / Requiem za Bruna Schulze z dílny Spitfire Company je strhující cestou do zákrut lidského podvědomí. Jedná se o emoční exhibici, která do sebe jako tornádo nemilosrdně vtahuje i diváka." Jakub Novák, Aktuálně.cz, 31. 5. 2012
„Vytváří tak atmosféru, která láká, ubíjí i provokuje. Jistě to není podívaná pro každého, u některých diváků může vzbuzovat i odpor. V každém případě tato koláž fascinujících živých obrazů zůstává dlouho v paměti.“ (Jana Soprová, Příběhy smyslné touhy, MaPa 16)
„Máme co do činění s cestou do tunelu hrůzy, jakých je plno ve veselých maloměstech. Jenomže místo do tunelu s monstry vjedeme do hlavy Bruna Schulze.“ (Ola Koehler, 13 měsíc, Gazeta Polska)
„Jde především o akt vynalézání nové taneční řeči, nových slov, významů a jejich vazeb. Tato nová nezvyklá řeč dává starým archaickým mezilidským situacím, ano i erotickým, nové významy.“ (Nina Vangeli, Taneční panorama, Český rozhlas)
„Je to vize antihumanistického světa, ve kterém se tělo dostává na úroveň zboží připraveného k masovému prodeji. (...) Tvůrcům náleží uznání za odvahu při revizi Schulzova díla.“ (Agata Tomasiewicz, Schulz bez skořice, e-teatr)
„Režisér a autor scénáře Petr Boháč si z vykloubené atmosféry fantaskních Schulzových próz vybral kromě motivu ambivaletního vztahu syna a otce především svá oblíbená témata: perverzní erotiku, fetišismus či krutou a trochu groteskní mocenskou přetlačovanou mezi zástupci obou pohlaví.“ (Vladimír Mikulka, Ve světě smyslné poddajné hmoty, Respekt)
„**** a půl přidávám za koncert (ne hudební doprovod!) smyčcového kvarteta, o němž jsem nepsala, ale je pro celkové vyznění inscenace podstatný. Bez něj by pochmurnost i prazvláštní rozvernost inscenace nevyzněly tak silně.“ (Lenka Dombrovská, iDN)
"Neopomenutelnou složku tvoří i hudba. Živé provedení skladby Jana Kučery 13. měsíc s podtitulem Requiem za Bruna Schulze v podání smyčcového uskupení Epoque Quartet v mnohém znásobuje požitek z představení, které ač je možná kontroverzní, je důkladně promyšlené, přesvědčivě zahrané a kompaktní. Působivé a dech beroucí." (Daniela Zilvarová: "Spitfire Company koketující s Bruno Schulzem" Taneční aktuality, 16. 10. 2012)
15.05 / 20:00
TANTEHORSE – SOUKUP SOUKUP
Tanečně-výtvarný projekt herečky, režisérky a choreografky Miřenky Čechové a malíře Jana Mika v sobě propojuje současný tanec a výtvarné umění, které vzniká v přímém kontaktu s divákem. Tematicky se zabývá přehodnocením pohledu na jedince uvnitř společnosti, který do sociálně kulturních podmínek dané společnosti nezapadá, a proto žije na jejím okraji. Je z ní vyděděn, odcizen, odmítnut. Téma se inspiruje vztahem jedince vůči okolnímu světu, lidmi trpícími depresemi, fobiemi, psychickými poruchami a nekonvenčním vztahem k vlastní identitě.
Miřenka Čechová i Radim Vizváry patří mezi evropskou špičku v oblasti new mime a fyzického divadla. Jejich originální projekty nečekaným způsobem kombinují pantomimu s butó, groteskou, fyzickým divadlem, ale i street artem či baletem. Soubor Tantehorse od svého založení v roce 2006 intenzivně cestuje a prezentuje svou tvorbu na evropských divadelních a tanečních festivalech, kde posbíral mnohá ocenění. V roce 2010 pronikli jako jedni z mála českých nezávislých umělců na americký kontinent, kde odprezentovali sérii představení, přednášek a master classes. Další americké turné čeká soubor ještě na jaře 2013. Divadelní kritik Vojtěch Varyš jejich tvorbu přibližuje takto: „V oblasti českého pohybového divadla patří k naprosté špičce nejen co do profesionality a mimických, hereckých a tanečních schopností, ale také co do originality, myšlenkové síly a umělecké kvality. Jejich show je famózním spektáklem.“