Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - regionální rozvoj
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Stavba Polygonu Škody-Auto u Milovic: Co nového na stepích

18. 3. 2003 - PRAHA / MILOVICE [Econnect / o.s. Mladá]

-Mladá - travnatá step-
-Mladá - travnatá step-
Centrální část bývalého vojenského prostoru Mladá u Milovic velice zaujala společnost Škoda-Auto. Již několik let zde usiluje o výstavbu zkušební dráhy pro testování svých vozidel. Nyní probíhající řízení o výjimkách ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných živočichů provázejí problémy, problematický je již samotný záměr polygon na daném území postavit. Komplex silnic by poškodil unikátní krajinu stepí, znemožnil rekreační využívání lesů v bývalém vojenském újezdu a omezil život obyvatel okolních obcí. Stavba mimo jiné ohrožuje na padesát chráněných druhů rostlin a živočichů

Step a vojenský prostor Mladá u Milovic

Úvodem je nutno uvést na pravou míru pojem step. Bezlesní travnatá území v bývalém vojenském prostoru Mladá u Milovic vznikly díky činnosti armád, nejedná se tedy o stepi v pravém slova smyslu. "Některé lokality mají ovšem k přirozené stepi velice blízko", vysvětluje předseda Občanského sdružení Mladá p. Matouš a doplňuje: "Přírodně hodnotnými územími nejsou jen oblasti bezlesí, ale i prosvětlené březové a dubové háje, vřesoviště a další lokality. Skoro 100 let zde byl vojenský prostor, nehospodařilo se tu běžným způsobem, nebyla zde užívána zemědělská chemie ani hnojiva. Zachoval se tu stav přírody teplé nížinné oblasti z počátku minulého století. Oblast se vyznačuje výskytem desítek chráněných živočichů a rostlin a obrovskou biodiverzitou".

Velké plány Škody-Auto

Centrální část bývalého vojenského prostoru velice zaujala mladoboloeslavskou společnost Škoda-Auto. Již několik let zde usiluje o výstavbu zkušební dráhy pro testování svých vozidel - polygonu a o něco severněji bylo s podporou Škody-Auto zahájeno budování obřího golfového areálu.

Stavba polygonu zde ohrožuje na padesát chráněných druhů rostlin a živočichů, z nichž některé nebyly objeveny nikde jinde v České republice. "Testovací autodrom znamená 420 ha oploceného a veřejnosti nepřístupného území, uvnitř se nachází spleť testovacích drah. Při výstavbě by mělo být vykáceno 60 ha lesa. Vzhledem k tomu, že autodrom má být vybudován na křižovatce tří místních komunikací, je nutné postavit obchvatové komunikace, což znamená další kácení lesa a další zábor půdy", vysvětluje člen Občanského sdružení Mladá Miloš Malec.

Polygon může zkoušet najednou třicet vozidel, mělo by zde vzniknout jen několik nových nekvalifikovaných pracovních míst. Životnost dráhy je asi 15 až 20 let a po uplynutí této doby by musela nastat větší oprava. Automobilka má již nyní malý zkušební polygon v lese mezi obcemi Husí Lhota a Obrubce nedaleko Mladé Boleslavi.

Kužvart souhlasil, ale s podmínkami

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) za působení Miloše Kužvarta dalo výstavbě autodromu zelenou kladným stanoviskem v procesu hodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). Souhlasné stanovisko MŽP však vydalo za předpokladu splnění více než čtyř desítek závazných podmínek pro stavbu polygonu a pro následná povolovací řízení. Stavba, podrobně popsaná v dokumentaci EIA, by v průběhu následných správních procesů neměla doznávat větších změn. Odborníci se však shodují, že dokumentace vlivů na životní prostředí byla již tehdy uzpůsobena záměru vlivného investora.

Probíhá řízení o výjimkách - odborníci a ekologové s polygonem nesouhlasí

V současné době probíhá řízení o udělení výjimek ze základních podmínek ochrany zvláště chráněných živočichů jednak na Ministerstvu životního prostředí (MŽP), jednak na krajském úřadě Středočeského kraje.

Jednoznačně záporné stanovisko podaly na MŽP Občanské sdružení Mladá, Agentura ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK), sdružení Arnika, Společnost na ochranu motýlů a Česká společnost entomologická. Například ve vyjádření AOPK se uvádí: "V současné době se jedná o plošně nejrozsáhlejší a z biologického hlediska nejcennější nížinné území v celých Čechách." ČSE hodnotí území jako "mozaiku velmi cenných a v Čechách ojedinělých biotopů s vysokou diverzitou vzájemně vztahově provázaných organizmů a s výskytem nadstandardně velkého množství chráněných druhů živočichů."

Výše uvedení účastníci řízení se dále shodují, že celá žádost Škody-Auto je po odborné stránce naprosto nevyhovující. Předseda Občanského sdružení Mladá p. Matouš k tomu uvádí: "Nacházíme podstatné rozpory s dokumentací EIA. Varianta stavby i hodnocené plochy se změnily a už neodpovídají řešení, které bylo hodnoceno v procesu EIA. Investor nevyužil všech dostupných biologických průzkumů, které mu byly známy a dokonce ani těch, které si nechal sám zpracovat. Žádost je zcela nekonkrétní, neřeší vůbec problematiku záchranných transferů živočichů, což bylo jednou z mnoha podmínek souhlasného stanoviska MŽP k EIA. V žádosti není uvedeno 7 z celkového počtu 16 silně ohrožených druhů". AOPK ČR hodnotí žádost Škody-Auto slovy: "Žádost o udělení výjimky obsahuje řadu pokroucených informací, polopravd, dezinformací a záměrně zavádějících informací, které navíc nejsou pro vlastní vyřízení žádosti z hlediska ochrany přírody vůbec podstatné."

MŽP vzhledem k výše uvedeným skutečnostem řízení přerušilo a vyzvalo investora k přepracování žádosti. Podobně ekologické organizace a odborníci hodnotí i žádost o výjimky podanou investorem na krajský úřad. Záporně se již vyjádřily Občanské sdružení Mladá, Společnost na ochranu motýlů a Česká společnost entomologická. Z neznámých důvodů si krajský úřad nevyžádal stanovisko AOPK. Účastníci řízení mimo jiné varují, že může dojít k likvidaci jediné lokality v celé ČR, kde žije chroustek Amphimallon ruficorne.

Co bude dál?

"Současná lokalita, na které firma Škoda-Auto tvrdošíjně lpí, je zcela nevyhovující nejen z hlediska ochrany přírody, ale i z hlediska občanského. Proti výstavbě autodromu v této oblasti se staví většina obcí regionu i veřejnost. Je nezbytné zahájit jednání o jiných méně konfliktních variantách záměru", uzavírá člen sdružení Mladá Miloš Malec.

Obyvatelům okolních obcí hrozí ztráta rekreačního zázemí, mnozí z nich chodí do lesa na houby nebo na procházky. Část tohoto území navíc milovičtí zastupitelé označili ve svém územním plánu za biocentrum s omezenou možností výstavby.

Nasnadě je otázka: Ustoupí nakonec automobilka od svého záměru zničit území Mladé a najde si jiné místo pro vybudování svého testovacího areálu?


Miloš Malec, Kateřina Procházková, Alena Mejstříková

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz