Únor poosmé patří neziskovým organizacím
2. 2. 2005 - PRAHA [Econnect]
Pomáhat s propagací akcí pořádaných v rámci kampaně by měly neziskovým organizacím tak jako v minulých letech také radnice Zdravých měst – zatím se jich přihlásilo celkem 14. „Neziskové organizace považujeme za jedny z hlavních partnerů při realizaci projektů Zdravé město a místní Agenda 21,“ uvedl v této souvislosti tajemník Národní sítě Zdravých měst ČR Ing. Petr Švec.
Individuálních dárců je v ČR v porovnání s ostatními evropskými zeměmi stále málo. Neznamená to jen veřejné sbírky a zasílání dárcovských SMS, velkou rezervu máme zejména v počtu neanonymních individuálních dárců, tedy lidí, kteří znají a pravidelně podporují konkrétní neziskovou organizaci. Podle výzkumu zaměřeného na financování neziskových organizací, který provedlo občanské sdružení Spiralis v červenci 2003 a kterého se zúčastnilo 455 respondentů, podpora individuálních dárců tvoří 7 % rozpočtů neziskových organizací a směřuje nejvíce do oblasti charity (církevní právnické osoby). S individuálním dárcovstvím nemá žádnou zkušenost 51 % organizací, pro 42 % představuje malou, pro 6 % velkou část příjmů. Anonymní sbírky pokrývají rozpočty organizací ze 2 %. Využívá jich asi čtvrtina neziskových organizací. 76 % neziskových organizací tuto formu fundraisingu nevyzkoušelo.
„Nedávná přírodní katastrofa v Asii ukázala, že lidé jsou připraveni a ochotni přispět na dobrou věc. Bohužel si ale zatím neuvědomují, že největší přínos má pomoc, která je pravidelná a dlouhodobá,“ vysvětluje zvolené téma kampaně Marek Šedivý z ICN.
„30 dní“ budou doprovázet také televizní a rozhlasové spoty, v Praze a ve vybraných krajských městech také reklama na citylightech. Heslo, které letos reklamu doprovodí zní: „Každý má právo na comeback. www.neziskovky.cz. Místo, kde můžete pomoci.“ Reklamní kampaň na rozdíl od minulých let nebude zobrazovat širokou škálu oblastí, v nichž neziskové organizace působí, ale její tvůrci si vybrali jeden konkrétní příklad. „Pro ztvárnění reklamní kampaně jsme zvolili lidi bez domova. Příběh televizního spotu, který je hlavním komunikačním kanálem, vypráví o bezdomovci, který se ráno po probuzení na lavičce přidává k mladému joggujícímu páru a začne s úsměvem na rtech sportovat s nimi,“ popisuje podobu kampaně Viktor Mastník z agentury McCann-Erickson, která na reklamě pracovala, a pokračuje: „Nechtěli jsme lidi vydírat nějakými dojemnými záběry, naopak jsme vybrali příběh, který je plný pozitivních emocí a který ukazuje, že i lidé s problémy mohou mít chuť do života. “
Na závěr kampaně se také připravuje koncert, který bude věnován individuálním dárcům z celé České republiky. 1. března ve Španělském sále Pražského hradu vystoupí patron letošní kampaně houslista Pavel Šporcl společně se zpěvačkou Evou Pilarovou.
Podle Marka Šedivého je důležité, aby lidé neziskovým organizacím věřili. O tom co neziskové organizace dělají, čím se zabývají a jaké mají problémy se mohou lidé dozvědět také na internetových stránkách – vedle stránek jednotlivých organizací je to portál ICN www.neziskovky.cz, jehož součástí je také databáze NNO v celé ČR, novinky a kalendář akcí; či zpravodajský a informační portál Econnectu – www.ecn.cz, který nabízí denní zpravodajství ze světa NNO, aktuální i starší tiskové zprávy NNO, názory a komentáře či informační servis pro NNO. Kalendář akcí v občanském sektoru – kalendar.ecn.cz nabízí širokou škálu akcí NNO a pro NNO z celé ČR, katalog odkazů občanské společnosti Kormidlo.cz zase nabízí odkazy z tématických oblastí, kterým se neziskové organizace věnují.
Přehled akcí, které se v rámci kampaně konají, najdete například:
- v Kalendáři akcí občanského sektoru Econnectu – http://kalendar.ecn.cz
- v kalendáři akcí na www.neziskovky.cz - http://www.neziskovky.cz/kalendarium/
- v tiskové zprávě Národní sítě Zdravých měst
- na stránkách Koalice NNO Libereckého kraje
- na stránkách Neziskových organizací na Vysočině
- na stránkách Neziskových organizací Pardubického kraje