Opožděné dávky komplikují práci Charitě ČR, pomáhá Tříkrálová sbírka
27. 1. 2012 - PRAHA [Econnect/Charita]
Pracovníci i klienti Charity Česká republika se musí vypořádávat s opožděným vyplácením sociálních dávek, ke kterým došlo letos v lednu v souvislosti s převodem agendy z obecních úřadů a městských částí na Úřad práce ČR. Například azylové domy pro matky s dětmi v tísni, kterých Charita ČR provozuje celkem 38, zpravidla kvůli tíživé finanční situaci odkládají klientkám výběr nájemného. Často je ale třeba jim pomoci i nad rámec běžných služeb, například přídělem potravin.
„Nastalou situaci s opožděným vyplácením dávek pomáháme uživatelům našich služeb překlenout i díky darům z Tříkrálové sbírky,“ říká ředitel Charity Česká republika Oldřich Haičman. Podle průběžného sčítání přispěli drobní dárci do pokladniček koledníků letos přes 70 milionů korun a právě z těchto prostředků je tak možné překonat obtížné období (více na www.trikralovasbirka.cz).
V azylovém Domově sv. Markéty v Brně navíc pomohli lidé z okolí, kteří pro děti a klientky přinesli potraviny. „Dlouhodobý výpadek by ale byl neudržitelný,“ dodává Haičman, „sbírky a dárci by neměli řešit jakési administrativní nedostatky státní správy, které pak dopadají negativně na řadové občany a lidi v nouzi. Oceňujeme tedy, že v řadě případů se úřady snaží nastalou situaci co nejrychleji řešit.“
Charita Česká republika je největším nestátním poskytovatelem sociálních služeb, provozuje jich přes 750 a pomáhá tak 80 tisícům klientů z řad seniorů, matek s dětmi, lidí bez přístřeší, drogově závislých, zdravotně postižených a dalším lidem v tíživé životní situaci.
Pro tyto klienty jsou sociální dávky obvykle jediným příjmem a při jejich výpadku tak nemají ani na základní potřeby jako je jídlo, léky či cestovné pro děti do školy. Jednotlivé Charity se snaží pomoci, s ohledem na už tak napjaté rozpočty ale mají omezené možnosti.