Vláda se již po několikáté zavázala řešit alarmující počet dopravních nehod
14. 11. 2007 - PRAHA [Econnect/Cerebrum2007]
<p>Vedle rychlé jízdy, alkoholu, nepozornosti a neohleduplnosti řidičů,nebo špatného stavu českých silnic, je jednou z hlavních příčin nehodovosti i nedostatečná prevence. Odborníci se konečně shodli na faktu, že současné osvětové kampaně nejsou příliš efektivní. A co dál?</p>
<p><strong>Úrazy hlavy jsou až v 80% způsobené právě dopravními nehodami</strong></p>
<p>K velmi častým a devastujícím následkům dopravních nehod patří úrazy mozku, které za sebou nechávají dlouhodobé někdy až celoživotní následky, a to zdaleka nejen fyzického charakteru. Mezi časté následky úrazů hlavy patří poruchy paměti, řeči, myšlení, snížená schopnost se orientovat v čase i prostoru, apatie, deprese a mnohé další problémy, s kterými se dotyčný musí potýkat dlouhodobě, často po zbytek svého života. Posttraumatické následky nehod se nevyhýbají ani obětem, ani jejich viníkům, ale ani rodinným příslušníkům obětí. Těžké zranění, boj o život, smrt, celoživotní postižení jsou velmi traumatizujícími zážitky pro všechny blízké, s kterým se mnohdy vyrovnávají dlouhé roky.</p>
<p><strong>Dá se dopad autonehody vyčíslit?</strong></p>
<p>"Při hodnocení nehodovosti na silnicích se počítají především ztráty na lidských životech, které jsou nevyčíslitelné, a ztráty na majetku, které bývají značné. Jsou zde však i další, více či méně skryté náklady, a to za léčbu zranění a psychických následků. Léčení oběti dopravní nehody může v komplikovanějším případě stát i přes milion korun," říká Pavel Horák, ředitel VZP. </p>
<p>Velmi nákladná je ale i právě léčba narušených psychických funkcí, kdy posttraumatické obtíže znemožňují osobě po poranění mozku normální zapojení zpět do života. "O to je celá situace závažnější, neboť rehabilitačních center specializovaných na komplexní rehabilitaci funkcí poškozených poraněním mozku je v České republice chronický nedostatek," uvádí předsedkyně Sdružení osob po poranění mozku Cerebrum2007 Marcela Janečková. </p>
<p><strong>A jaké má vláda řešení? </strong></p>
<p>Vláda České republiky se tedy rozhodla kritickou situaci řešit. Prý výrazně navýší finanční obnos nejen na údržbu a opravy silnic, ale i preventivní programy, a to až o jednu miliardu korun. Preventivní programy by se měly stát údernější, adresnější a apelovat zejména na mladou generaci. Na neutěšenou situaci na českých silnicích reaguje i Všeobecná zdravotní pojišťovna, která si dala za cíl pomáhat zmírňovat následky dopravních nehod právě prevencí. V tříletém projektu chce prostřednictvím své osvětové kampaně oslovit 6,5 milionu obyvatel ČR a pomáhat jim při překonávání psychických problémů spojených s nehodou, například prostřednictvím on-line komunikace s psychologem.</p>
<p>Preventivní programy jsou přitom v celosvětovém měřítku aktuálním tématem. Mnohokrát bylo prokázáno, že investice věnované do prevence se státní pokladně vrátí, a že dobře prováděné preventivní programy výrazně snižují nehodovost. Tak například počet dopravních nehod ve Francii klesl mezi roky 2002 až 2005 o téměř 30%, a to především jako důsledek dobře prováděné prevence. Podobně tomu bylo i ve Velké Británii.</p>
Marcela Janečková