Šokující kampaň v ulicích připomíná protižidovská opatření, která za války zavedli nacisté
26. 1. 2007 - PRAHA [Radio Praha]
-Foto: Židovské muzeum v Praze-
Stejně absurdní, šokující a nebezpečné totiž byly protižidovské zákazy a nařízení, které platily na území Protektorátu Čechy a Morava v letech 1939 až 1945. Židovské muzeum v Praze tak chtělo hlavně mladým lidem připomenout, jaké perzekuci byli Židé vystaveni za nacistické okupace: "Je to kampaň, která aktualizuje protižidovská nacistická nařízení. Je sedm variant tohoto textu, například Holohlaví mají zakázáno telefonovat. Samozřejmě za války tam bylo: Židé mají zakázáno telefonovat. Jsou tam i jiné varianty, světlovlasí, modroocí atd. Tím se upozorňuje na absurdnost těchto nařízení. Současně je tam ale i určitý aktuální moment, protože v okamžiku, kdy se k moci dostane totalitní režim, tak si vlastně nikdo není jist, že se ho podobná nařízení nebudou týkat," vysvětluje ředitel Židovského muzea Leo Pavlát.
Na protižidovská nařízení si vzpomíná paní Helena Nollová z Prahy. V době, kdy je nacisté vydali, jí bylo patnáct let: "Najednou jsme vůbec nechápali, obzvláště my děti, co se vlastně děje. Proč nesmím s tím mluvit, tam nesmím jít nakoupit, nesmím jít do divadla, nesmím jít do kina, musím v určitou dobu být doma." Židé také museli ve prospěch Třetí říše odevzdat vybavení domácností, sportovní náčiní, domácí zvířata i cennosti: "Radiopřijímače, lyže, kola, zlato samozřejmě. My jsme měli třeba obraz, ten se musel taky odevzdat."
Podobných nařízení a zákazů vydali nacisté přes dvě stovky. Podle paní Nollové si z nich ale Židé dokázali i dělat legraci. V terezínském ghettu například uvedli hru, která protižidovská nařízení parodovala: "Byla to hra, že byl zákaz jezdit na kole. Jak někdo jel na kole, tak byl zavedený do koncentráku, pověšený nebo nějak zlikvidovaný. Bylo to velmi vtipné a velmi chytré. Tu hru napsal Karel Švenk, bohužel se asi nezachovala."
Kampaň připomínající protižidovská nařízení potrvá do poloviny února. Provokující nápisy jsou rozmístěny na frekventovaných místech po celém městě: "Ty citylighty jsou na zastávkách, jsou v nákupních centrech, na ulicích. Snažili jsme se vybírat plochy, u kterých se lidé můžou zastavit, přečíst si je a popřemýšlet," dodává spoluautor celé kampaně Jan Binar. Reklamní plochy k této kampani poskytl pražský magistrát Židovskému muzeu bezplatně.
Milena Štráfeldová